آیت‌الله عباسعلی روحانی، شاگرد امام خمینی(س)، با اشاره به ویژگی های آیت‌الله موسوی بجنوردی گفت: من به خصوص 15 سال اخیر در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی همکار ایشان بودم و از نزدیک خلقیات ایشان را می‌دیدم. زود در برابر یک ناملایمی هیجان پیدا می‌کرد و ناراحت می‌شد؛ و شاید یکی دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید که به حالت معمولی بر می‌گشت و مثل اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

یکی از شاگردان امام خمینی(س) با اشاره به اینکه آیت‌الله موسوی بجنوردی در حوزه‌ فقه و حقوق اندیشه‌های نابی را پیگیری کرد، گفت: او به هیچ وجه از هیچ کس کینه به دل نمی‌گرفت و قلبی بسیار مهربان و رئوف داشت. اگر می‌توانست گره از کار کسی باز کند، انجام می‌داد؛ و اگر نمی‌توانست گرهی را باز و مضطری را گره‌گشایی کند، من بارها دیدم که اشکش جاری می‌شد. این دل مهربان در فقیهی که سال‌ها از طرف حضرت امام در شورای عالی قضایی منصوب بودند و چه کارهای بزرگی کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله عباسعلی روحانی در مراسم‌ بزرگداشت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، گفت: مرحوم‌ آیت‌الله بجنوردی از بیتی ریشه‌دار در علم، فقاهت و فضیلت بود و انصافا در حوزه‌ فقه و حقوق اندیشه‌های نابی را پیگیری کرد و در هنگام پیروزی انقلاب اسلامی اثرات بزرگی به خصوص در بحث‌های اقتصادی و حقوقی و در بخش حقوق زنان از خود به یادگار گذاشت.

این شاگرد امام خمینی(س) با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله بجنوردی فارغ‌التحصیل حوزه‌ نجف بود، افزود: حوزه‌ نجف از قدیم حوزه‌ تجزم بوده‌ و مرحوم‌ آیت‌الله بجنوردی در همین حوزه‌ رشد کرد و نقطه‌ای که آقای بجنوردی را متفاوت از فقهای همتراز خودش کرد، تأثیر حضرت امام روی شخصیت فقهی ایشان بود. هرگز در مقام تنقیص حوزه‌ نجف نبوده‌ و نیستم و خودم طلبه حوزه‌ نجف هم‌ بوده‌ام. بخش عمده حوزه‌ علمیه نجف جزم گرایی است؛ اما مرحوم‌ آیت‌الله سید محمد بجنوردی متفاوت اندیشید و بحث‌های راهگشایی را در حوزه‌ فقه و حقوق مطرح کرد.

وی یادآور شد: امام تأثیر زمان و مکان را در اجتهاد پذیرفتند و شاگردانی با این اندیشه از خود به یادگار گذاشتند. این نقش زمان و مکان و روزآمد کردن اندیشه‌های فقهی ابتکار امام در اندیشه‌های اجتهادی بود و یکی از شاگردان برجسته ایشان که این تأثیر را پذیرفت، مرحوم‌ آیت‌الله بجنوردی بود؛ از دیگر شاگردان برجسته ایشان هم بودند، مثلا مرحوم آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی چنین بودند.

وی افزود: یکی از گره‌هایی که اندیشه فقهی روزآمد آیت‌الله بجنوردی باز کرد و حقیقتا این گرهی بود که سالیان سال حوزه‌های علمیه درگیر آن بودند و فقها و مراجع در پشت این گره مانده بودند، مسأله «کاهش ارزش پول» بود. مثلا 50 سال پیش خانمی با هزار تومان مهریه با کسی ازدواج کرده بود و فتوای فقهای دیگر این بود که بعد از گذشت 50 سال هم هنوز شوهر همان هزار تومان را به عنوان مهریه بدهکار است.

آیت‌الله روحانی ادامه داد: آیت‌الله بجنوردی این گره را باز کرد و فرمود این پول، اسکناس و سکه‌ها ارزش ذاتی ندارد و ارزش اینها به «قدرت خرید» است. باید محاسبه کرد قدرت خرید هزار تومان 50 سال قبل چقدر بوده و امروز مرد آن قدرت خرید را بدهکار است و باید به همسرش بدهد. این را به صورت یک لایحه به مجلس بردند و در مجلس تصویب شد و فقهای شورای نگهبان هم به اتفاق آراء تصویب کردند. این هنر آیت‌الله بجنوردی بود.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم آیت‌الله بجنوردی فقیهی خوشنام، بلندآوازه و شجاع بود و آنچه می‌فهمید را می‌گفت. من در جریان بعضی از دیدگاه‌های فقهی ایشان بودم که به قم می‌رفت و اینها را با مراجع مطرح می‌کرد و با بعضی از آن مراجع که صحبت می‌کردم، می‌دیدم آن اندیشه را پذیرفته‌اند.

این شاگرد امام خمینی(س) با بیان اینکه خصوصیات اخلاقی آیت‌الله بجنوردی واقعا مثال‌زدنی بود، تصریح کرد: من به خصوص 15 سال اخیر در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی همکار ایشان بودم و از نزدیک خلقیات ایشان را می‌دیدم. زود در برابر یک ناملایمی هیجان پیدا می‌کرد و ناراحت می‌شد؛ و شاید یکی دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید که به حالت معمولی بر می‌گشت و مثل اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با تأکید بر اینکه این خلقیات واقعا الهی است، افزود: او به هیچ وجه از هیچ کس کینه به دل نمی‌گرفت و قلبی بسیار مهربان و رئوف داشت. اگر می‌توانست گره از کار کسی باز کند، انجام می‌داد؛ و اگر نمی‌توانست گرهی را باز و مضطری را گره‌گشایی کند، من بارها دیدم که اشکش جاری می‌شد. این دل مهربان در فقیهی که سال‌ها از طرف حضرت امام در شورای عالی قضایی منصوب بودند و چه کارهای بزرگی کردند.

روحانی تأکید کرد: من متأسفم که شخصیتی با این ظرفیت، فکر، فقه و فرهنگ سال‌ها بلااستفاده بود. خیلی از کسانی که در مقامات بالای نظام هم جایگاهی داشتند یا دارند، شاگردان ایشان هم به زحمت حساب می‌شدند. چقدر حوزه‌های علمیه هزینه کرده است تا شخصیتی مثل آیت‌الله سید محمد بجنوردی تربیت شود؟ اینها تضییع و کفران نعمت‌های خدا است.

این شاگرد امام خمینی(س) با اشاره به آیات ششم تا نهم سوره اعراف، گفت: ظرفیت‌های بزرگی که از شاگردان امام در گوشه و کنار مانده و بلا استفاده است، فردای قیامت سؤال خواهد شد. 

وی اظهار داشت: قرآن می‌فرماید کسانی که پیام را درست گرفتند و درست منتقل کردند، رستگار هستند. اما کسانی که پیام دزدی کردند، کسانی که حقیقت را کتمان کردند و آیات الهی را درست ابلاغ نکردند، ترسیدند، فروختند و با آیات الهی کاسبی کردند، قدرت‌نمایی و زورگویی کردند، بیچاره کسانی هستند که بودشان را از دست داده و هستی‌شان را نابود کرده‌اند. علتش این است که پیام‌های الهی را وسیله ظلم، دکّان کاسبی و قانون قدرت قرار داده‌اند. امام معصوم فرمود «عالمان زورگو نباشید»؛ که اگر کار عالم به زورگویی رسید، حقیقتش را هم دیگر قبول نخواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.