علی مطهری کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سرلیست فهرست «صدای ملت» در نشستی در دانشگاه صنعتی شریف گفت: حتی با یک اقلیت می‌توان مانع تصویب لوایح مضر شد و مصوبه‌های خوبی را به نفع مردم داشته باشیم و باید زمینه تغییر ایجاد کرده و با روی کار آوردن یک دولت کارآمد موثر باشیم و با حالت یاسی که در افراد است بهتر است شرکت کنیم، هر مقدار که انتقاد درستی داشته باشیم ما مدافع اصل نظام هستیم.

به گزارش خبرنگار جماران؛ نشست خبری علی مطهری کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سرلیست فهرست «صدای ملت» امروز برگزار شد.

در ابتدا علی مطهری به لیست صدای ملت پرداخت و گفت: دیدم که غیر گروه خاص فکری گروه‌های دیگری تصمیم به ارئه لیست ندارند و این را مناسب نمی‌دیدند و عده‌ای گفتند؛ نه فهرست می‌دهیم و نه شرکت می‌کنیم اما صلاح دانستم مقابل آن جناح و گروه که یک تفکر دارند بیاییم فهرست صدای ملت را ارائه کنیم و در مجلس نهم نیز این چنین فهرستی ارائه کردیم.

ما به طور مستقل شرکت کردیم و عنوان صدای ملت انتخاب کردیم. در این شرایط معتقدم باید در انتخابات شرکت کنیم و هر چه مشارکت بالا برود به نفع کشور و ملت است.

مطهری ادامه داد: حتی با یک اقلیت می‌توان مانع تصویب لوایح مضر شد و مصوبه‌های خوبی را به نفع مردم داشته باشیم و باید زمینه تغییر ایجاد کرده و با روی کار آوردن یک دولت کارآمد موثر باشیم و با حالت یاسی که در افراد است بهتر است شرکت کنیم، هر مقدار که انتقاد درستی داشته باشیم ما مدافع اصل نظام هستیم.

کاندیدای مجلس دوازدهم در خصوص برنامه های خود گفت: انتخابات مجلس مثل ریاست جمهوری نیست هر نماینده‌ای تخصص خود دارد؛ باید اولویت‌ها را دید و طرح‌هایی را پیش برد؛ لازم است مثل وضعیت بازنشستگان و سلامت باری را از دوش مردم برداریم کسانی که وارد مجلس می‌شوند نیاز به کار جمعی دارند ولی اینکه هر نماینده برای کل کشور برنامه دهد سوال جالبی نیست اما برنامه هفتم باید اجرا شود. نمی‌شود که نماینده‌ای بگوید ارز را به ۳۰ هزار تومان می‌رسانم!

مطهری گفت: مسئله دیگر ما شرق گرایی است که مشکلات اقتصادی را بوجود آورده است اگر مشکلات مردم را بررسی کنیم. کارشناسان درجه ۳/ ۴ بر سرکار قرار داده شدند و درجه یک در حاشیه گذاشته شدند! مجلس می‌تواند دولت را مجبور کند از کارشناسان درجه یک استفاده کند. رفع تحریم باید صورت بگیرد و نباید تعلل کرد. دولت سیزدهم آمد و در بحث برجام ۹ ماه تاخیر کرد و گفتند پیش نویس بهتری می‌دهیم اما نتوانستند حتی یک کلمه را عوض کنند و بعد قضایا سال گذشته پیش آمد و بحث حقوق بشر پیش آمد اما امروز آنها به میز مذاکره نمی‌آیند دیگر افق روشنی نیست. مردم باید رفاه نسبی داشته باشند نباید مردم کشور خود را با کشورهای همسایه مقایسه کنند ما باید این مسئله را حل کنیم.

مجلس باید به مسائل جزئی و کلان بپردازند و نگویند تصمیم‌ها جای دیگری گرفته می‌شود باید وزیر خارجه را بخواهند که چرا در کنار روسیه قرار می‌گیرید و به آن‌ها پهپاد می‌دهید در حالیکه به تحریم‌ها اضافه می‌شود و در آخر روسیه از امارات حمایت می‌کنند ما باید این‌ها را درست کنیم.

 

در ادامه چند نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سوالات خود را از مطهری پرسیدند.

ابتدا یکی از دانشجویان از مطهری خواست تحلیل خود را از عملکرد دولت رییسی بگوید: دولت رئیسی دارای نقاط مثبت از جمله مردمی بودن است و تلاش و تواضع شخص رئیسی از نقاط مثبت است اما  یکی از مشکلات این دولت استفاده نکردن از کارشناسان است و افرادی سرکار هستند که کمترین تجربه را دارند البته در برخی دولت‌ها این مشکلات نیز بوده و افراد خود را می‌آوردند و کاری به رزومه افراد نداشتند.

اگر بخواهیم با دولت قبل مقایسه کنیم دولت قبل بهتر بود و نمونه‌ آن را در دوره‌ای که در تحریم‌ شدید ترامپ مشاهده کردیم که چگونه با وجود تحریم تمام مسیر تجارت را کنترل می‌کردند در حالیکه در آن زمان نمی‌توانستیم یک بشکه نفت بفروشیم اما امروز آمریکا این مسیر را رها کرده است در همان دوره دولت قیمت‌ها کنترل کرده بود اما دولت جدید نتوانستند این کار را انجام دهند و ارز ترجیحی را برداشتند تصمیمات به دست افراد درجه ۳ اجرا می‌شود، اما تلاش دولت غیر قابل انکار است.

سوال بعدی در باب مسئله حجاب بود که مطهری پاسخ داد: چندین بار گفتم که مسئله حجاب و پوشش اسلامی مسئله ما نیست. زنان و مردان رعایت می‌کنند و پدیده‌های سال گذشته جنبه سیاسی پیدا کرد ولی معتقدم این مسئله رو به کاهش است چون از سیاسی بودن خارج شده و کمتر شده است و هر چه کمتر به این موضوع بپردازیم بهتر است و پرداختن به این مسئله تقویت طرف مقابل می‌شود. مردم روی اعتقاد خود هستند مثل قبل قضیه مهسا امینی مردم رعایت می‌کردند امروز زنان ما حجاب را به طور نسبی رعایت می‌کنند به نظرم مسئله اساسی این نیست و مربوط به ایمان و اعتقاد است. اما بخشی از  این لایحه حجاب و عفاف که در مجلس مطرح است را قبول ندارم. ما نیاز به قانون نداریم به نظرم قانونی که وارد جزئیات شود و شامل جریمه و محرومیت شود نتیجه عکس می‌دهد و به نفع افرادی هست که به دنبال آن هستند. بهتر است جامعه را به حال خود رها کنیم خود به حالت عادی برمی‌گردد.

وی در خصوص حل مشکلات‌ معیشتی مردم گفت: راه حل اساسی رفع تحریم‌ها است. بنده اقتصاددان نیستم ما کارشناسان بزرگی داریم که امروز خانه نشین هستن، مثل دکتر نیلی اگر اظهار نظر کنیم و از امثال آن‌ها مشورت می‌کنیم.

دانشجویی دیگر از جایگاه مجلس و اولویت آن از مطهری پرسید که و او پاسخ داد: در اولین اقدام مجلس باید به جایگاه خود در قانون اساسی برسد و شورای عالی سران برچیده شود این شورا برای دور زدن تحریم تشکیل شد اما امروز دبیرخانه پیدا کرد در این امر نیز رهبری گفتند نظر خودت را بنویس؛ که منم گفتم راه حل دارد و به جای رفتن مصوبه مجلس را در انجام که تشخیص مصلحت نماینده خود را در زمان بررسی لوایح بفرستند و حرف خود بزند اگر به صحن بیاید حق داشته باشد نظر خود را بگوید و وقتی رای دادند تمام است و جای دیگری حق ندارد منطبق کند که به مجمع برود بین آسمان و زمین برود مجلس مطرح و بین شورای نگهبان و برای اگر یک سال بگذرد مورد بررسی مجمع قرار نگیرد نظر شورای نگهبان در نظر گرفته می‌شود یعنی باز مجلس در نظر گرفته نشد.

وی در خصوص حل مشکلات‌ معیشتی مردم گفت: راه حل اساسی رفع تحریم‌ها است. بنده اقتصاددان نیستم. ما کارشناسان بزرگی داریم که امروز خانه نشین هستند، مثل دکتر نیلی. اگر اظهار نظر کنیم و از امثال آن‌ها مشورت می‌کنیم.

مطهری در خصوص مدیریت فضای مجازی گفت: مدیریت فضای مجازی از طریق فیلتر میسر نیست، دو دلیل دارد؛ یکی مسئله مفاسد اخلاقی است که می‌گویند در سکوهای خارجی فراوان است و دوم مسائل امنیتی و سیاسی است که استفاده می‌کنند و از جنبه اول خود کارشناسان مسئولان فرهنگی ما می‌گویند؛ مفاسد اخلاقی از سکوها بیشتر از اینستاگرام و  واتس آپ بوده پس بیهوده است. اگر نظام اعتماد جلب کند و اگر مردم اعتماد پیدا کنند و نظام را صادق بدانند مانند ۱۰ سال اول انقلاب چنین نگرانی وجود نداشت. ما باید به دنبال اعتماد سازی برویم و  به نظرم این همان روش دیکتاتوری روسیه و چین است، قطعا راهکار وجود دارد اما پول فیلترشکن‌ها کجا می‌رود؟! چطور همه به سکو‌های فیلتر شده دسترسی دارند. چطور قانون صیانت از شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، شورای عالی حق قانون گذاری ندارد اما متاسفانه انجام می‌دهند، نباید مجلس حق خود را واگذار کند. آن شوراها انتسابی هستند و تصمیم‌گیری‌ نیز می‌کنند اما مجلس خبر ندارد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگر دانشجویی در باب عملکرد مجلس یازدهم گفت: اولویت‌ها را رعایت نکردند و وقت خود را روی مسائل درجه دو و سه گذاشتند، فصل سه قانون اساسی را تعطیل کردند و اگر در حوادث سال گذشته مجلس وارد می‌شد و لازم بود استیضاح می‌کرد، مردم وارد خیابان نمی‌شدند، مجلس یکدست با دولت است که صدای مردم نیست و در نهایت کار به جای خوبی ختم نمی‌شود به عبارتی خود را نماینده نظام می‌دانند نه مردم! ما باید طرف حق را بگیریم و در هر حال از نظام دفاع کنیم این روحیه در مجلس نیست و یک نقص است . مثلا در بودجه که مالیات سنگین وضع می‌کنند و سن بازنشستگی را بالا بردند در این شرایط این تصمیمات درستی نیست. 

ما مثل طالبان نیستیم، برنامه‌های بسیار کنسرت و ... در جامعه ما وجود دارد. سختگیری وجود ندارد نمی‌توانیم مثل غربی‌ها فضا را باز کنیم و هر کسی به هر نوعی باشد محتوای جمهوری اسلامی، اسلامی است و مقرراتی دارد. در گذشته سخت‌گیری و تندروی‌ها بوده و تحول نبود، فضای ما تعییر نکرده، تعداد بی روسری‌ها بیشتر نشده است اینکه می‌گوییم مردم قیام کردند و تحول ایجاد شده است نه یک اشتباه صورت گرفت و عواطف را درگیر کرد.  

 وی در ادامه گفت: نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی ندارند که مدیرمسئولی را منصوب کنند اما به وزرا رای اعتماد می‌دهند و خود به خود مدیران قوی خواهند آورد در غیر این صورت ضعیف است و مجلس نقش غیر مستقیم داشته و هر نماینده حق پیشنهاد دارد اما حق اصرار ندارد. خیلی افراد پست ندارند و به کار گرفته نمی‌شوند در حالیکه مستقل و کارشناس هستند و زیر بار هر فرد و دولتی نمی‌روند، باید به سراغشان رفت که بیایند و ما معمولا چنین کاری را نمی‌کنیم. 

دانشجویی گفت که فشار اقتصادی جامعه است شما در مقابل سوال اقتصادی گفتید اقتصاددان نیستم که این برای ما قانع کننده نیست. مطهری پاسخ داد: تا زمانی که بخشی از بودجه پنهان است مشکل حل نمی‌شود. آن نهاد و سازمان‌هایی که تحت نظارت نیستند، بودجه آن‌ها چقدر است حال با این وجود مشکل حل نخواهد شد آنچه که به صورت لایحه می‌آید ۴۰ درصد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.