گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

روایت آیت الله نورمفیدی از شخصیت آیت الله موسوی بجنوردی

انسان خیلی باصفا، باصمیمیت و باصداقتی بود؛ مثل برخی‌ که خودشان را محدود می‌کنند، نبود و با همه خیلی راحت ارتباط برقرار می‌کرد. افرادی که با آن مرحوم مرتبط می‌شدند، به ایشان علاقه پیدا می‌کردند. این خصلیت بسیار خوبی است. هر کس با جد ما رسول خدا(ص) ارتباط برقرار می‌کرد به ایشان علاقه‌مند می‌شد. ما که در آن حد نیستیم، اما اگر به اندازه ظرفیت و توان خودمان -مخصوصاً علمای اعلام- بتوانیم خصلت مردمی بودن را داشته باشیم مزیت بسیار خوبی در جامعه است. علمای سلف ما در طول تاریخ همیشه ملجأ و پناه مردم بودند.

پایگاه خبری جماران: نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در خصوص شخصیت مرحوم آیت الله موسوی بجنوردی گفت: آیت‌الله سید محمد بجنوردی بسیار خوش حافظه بود و از نظر علمی هم مراحل عالیه علمی را طی کرده بود. آن مرحوم در برخی مسائل، دیدگاه‌های نو و تازه‌ای داشت که قابل توجه بود.


مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در پی می آید:

در ابتدا از کیفیت آشنایی خود با مرحوم آیت‌الله سید محمد بجنوردی  بگویید.

سال‌های اولیه انقلاب بود که مرحوم آیت‌الله بجنوری با مرحوم آیت‌الله اشراقی، برای بررسی اوضاع و احوال منطقه، سفری به گرگان داشتند. مستحضرید که در آن روزها منطقه مشکلات امنیتی داشت و شاهد درگیری‌هایی بودیم. به نظرم اولین آشنایی ما با مرحوم آقای بجنوردی از آنجا شروع شد.

مهمترین ویژگی‌های علمی و اخلاقی آن مرحوم چه بود؟

مرحوم آقای بجنوردی از افاضل نجف بود و در محضر اساتید بزرگی به ویژه حضرت امام تلمذ کرد. به ایران هم که آمد در قم همین راه را ادامه داد.

نکاتی که من به طور کلی می‌توانم درباره ایشان اشاره کنم، این است که با همه طبقات و اقشار خیلی خوب برخورد می‌کرد و انسان خیلی باصفا، باصمیمیت و باصداقتی بود؛ مثل برخی‌ که خودشان را محدود می‌کنند، نبود و با همه خیلی راحت ارتباط برقرار می‌کرد. افرادی که با آن مرحوم مرتبط می‌شدند، به ایشان علاقه پیدا می‌کردند. این خصلیت بسیار خوبی است. هر کس با جد ما رسول خدا(ص) ارتباط برقرار می‌کرد به ایشان علاقه‌مند می‌شد. ما که در آن حد نیستیم، اما اگر به اندازه ظرفیت و توان خودمان -مخصوصاً علمای اعلام- بتوانیم خصلت مردمی بودن را داشته باشیم مزیت بسیار خوبی در جامعه است. علمای سلف ما در طول تاریخ همیشه ملجأ و پناه مردم بودند.

مردم شاید سرّی‌ترین اسرار خود را که به نزدیک‌ترین افراد نمی‌گفتند، با علما مطرح می‌کردند؛ چنین رابطه‌ای بین مردم و علما بود. آقای بجنوردی این خصلت‌ها را در نجف در محضر پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله العظمی آقا میرزا حسن بجنوردی و حضرت امام آموخته بودند.

آیت‌الله سید محمد بجنوردی بسیار خوش حافظه بود و از نظر علمی هم مراحل عالیه علمی را طی کرده بود. آن مرحوم در برخی مسائل، دیدگاه‌های نو و تازه‌ای داشت که قابل توجه بود.

ایشان نوه مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی و از بیت بسیار بزرگی بود. همچنین پدر مرحوم آیت‌الله سید محمد بجنوردی از اعاظم نجف بود و پدرشان از دوستان صمیمی امام بود.

لطفا از روابط آیت‌الله سید محمد بجنوردی با حاج آقا مصطفی خمینی بگویید.

ایشان از نجف با مرحوم آیت‌الله حاج آقا مصطفی دوست و رفیق، و به قول معروف «یار غار» بودند؛ با بیت امام هم این‌گونه بود. واقعاً شیدا، علاقه‌مند و عاشق حضرت امام بود. این‌ها امتیازات برجستۀ ایشان بود. آیت‌الله بجنوردی در محافل و مجالسی که حضور داشتند باعث گرمی، صفا و الفت بود. لذا برای همه دوستان‌شان درگذشت ایشان باعث تأسف و تألم بوده و است.

مرحوم آیت‌الله بجنوردی در مدتی که وارد دستگاه‌ قضا شد، اقدامات چشمگیری داشت. اگر در این مورد خاطره‌ای دارید بفرمایید.

اوائل انقلاب، در گرگان سینمایی بود که ساختمان آن را به زندان تبدیل کرده بودند. این کار از نظر افکار عمومی خیلی مناسب نبود که مکان فرهنگی را به زندان تبدیل کنند. درست است که سینمای قبل از انقلاب مشکلاتی داشت، اما انتظار این بود که بعد از پیروزی انقلاب مراکز فرهنگی، جایگاه مناسبی پیدا کنند. آقای بجنوردی در آن سفری که همراه آیت‌الله اشراقی به گرگان آمده بود یا سفر دیگر، تأکید داشتند که باید فکری شود، ساختمان زندان را به جای دیگر ببرند و از ساختمان سینما به عنوان محل و مرکز دیگری استفاده شود.

آیت‌الله بجنوردی با حاج احمد آقا ارتباط خوبی داشت؟

بله، من این مورد را دقیق یادم نیست، اما طبیعی بود که با بیت امام روابط صمیمی داشت، مرحوم حاج احمد آقا دیگر جای خود دارد. امیدوارم خداوند ایشان را با اجداد طاهرینش، پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و جده ایشان فاطمه زهرا(س) محشور گرداند. ایشان مخصوصاً به حضرت زهرا(س) ارادت داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.