سید ابراهیم رئیسی ​رئیس‌جمهوری گفت: در جلسه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دبیر کل سازمان ملل به من گفت که من دو عذرخواهی به شما بدهکارم. یک اینکه من یک پرتغالی هستم پرتغالی‌ها جزیره هرمز و بخشی از کشور شما را اشغال کردند. دوم اینکه بسیار تلاش کردم که سایه تحریم‌ها را از سر ملت ایران کوتاه کنم به ویژه در دوران کرونا که واکسن به ایران وارد شود اما نتوانستم.

به گزارش جماران، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در «همایش ملی روایت پیشرفت» ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و نیز فرارسیدن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) تصریح کرد: موضوع روایت پیشرفت بسیار با اهمیت است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به همه ما تاکید دارند که پیشرفت‌ها باید بیان و دیده شده و به شکل مناسب به نسل نو معرفی شوند تا همه جهانیان ببینند که در پرتو انقلاب اسلامی توانستیم گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تبیین پیشرفت‌ها امید را در دل‌ها زنده کرده و ارتقا می‌بخشد، افزود: روایت پیشرفت‌ها تلاش دشمن برای القای ناامیدی و یاس را به شکست کشانده و نشان می‌دهد که نمی‌توانند کارشان را با یاس و ناامیدی پیش ببرند.

رئیسی دهه فجر را دهه امیدآفرینی نامید و اظهار داشت: آنچه امام راحل عظیم‌الشان ما با امید، باور، توکل بر خدا و اعتماد به نفس مطرح و آن را پرچم‌داری کرد و ملت ایران نیز به دنبال ایشان حرکت کردند، تلاش برای ایجاد یک تحول بود؛ بهترین تعبیر از امام راحل در کلام رهبر معظم انقلاب مطرح شد که ایشان را امام تحول‌خواه توصیف کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام راحل به دنبال ایجاد کشور و نظامی مستقل، آزاد، برخوردار از نظام دینی متکی به تمدن درخشان و مدنیت ایرانی-اسلامی و ارائه سبکی از زندگی متناسب با شأن انسان واقعی بود، گفت: امام برای این نظام ساختارسازی کرد و با تدوین قانون اساسی آن را نهادینه کرد و اصل نظام و قانون اساسی آن را به رای مردم گذاشت که قاطعانه به آن رای موافق دادند، اما دشمن در تمام این مراحل در مقابل تلاش امام و مردم، به دنبال این بود که مراحل مختلف این تحول اتفاق نیفتد.

رئیسی با بیان اینکه دشمن در دهه اول که دهه تاسیس جمهوری اسلامی بود برای جلوگیری از تاسیس و استقرار این نظام و ساختارهای آن تلاش کرد و در دهه دوم تلاش داشت با تحمیل جنگ و به راه انداختن فته منافقین مرحله تثبیت نظام محقق نشود، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش دشمن برای اثبات ادعای خود مبنی بر ناکارامد بودن نظام دینی برای اداره زندگی انسان معاصر، مراحل تاسیس و تثبیت جمهوری اسلامی طی شد و نظام اسلامی وارد دهه سوم حیات خود که دهه توسعه و ارسال پیام انقلاب خود برای منطقه و جهان بود، شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت‌ها نه فقط در منطقه بلکه در جای‌جای جهان از انقلاب اسلامی آموختند که می‌توان تحولی با تکیه بر دین ایجاد و استقلال، آزادی، حق و عدالت را مطالبه کرد، گفت: آنچه در منطقه اتفاق افتاد بیداری اسلامی به عنوان یک تحول عظیم بود که بر اساس آن مردم مسلمان منطقه اراده کردند که مسلمان زندگی کنند.

رئیسی بیداری اتفاق افتاده در منطقه به برکت انقلاب اسلامی ملت ایران را باعث تغییر شرایط در عرصه مقاومت و ایستادگی در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی دانست و افزود: تا قبل از آن گروه‌های سازشکار به دنبال رسیدن به حقوق خود در پشت میزهای مذاکره با قراردادهای کمپ‌دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو بودند، اما همگان دیدند که طرف مقابل به هیچ وجه به پیمان خود پایبند نیست، لذا ملت فلسطین متاثر از مبانی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که راه مواجهه با دشمن صهیونیستی ایستادگی است.

رئیس جمهور با اشاره به تطور مقاومت مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌ها، از انقلاب سنگ تا مقاومت با موشک، اظهار داشت: همه این تحول به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده و این پرچمی بود که امام راحل و انقلاب اسلامی ایران برافراشتند و به رغم خواست دشمن روز به روز به پیش رفت و قوی‌تر شد.

رئیسی اضافه کرد: پیشرفت‌های نظام برآمده از انقلاب اسلامی آنقدر چشمگیر شد که خود دشمنان اعتراف کردند که همه تحریم‌ها و فشارها در برابر اراده ملت ایران بی‌اثر شده و نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کرده یا حرکت آن را کُند کند؛ همه معترف هستند که جنگ تحمیلی، توطئه منافقین، تحریم‌های گسترده، فشارها و تهدیدهای بی‌نظیر هیچ‌کدام نتوانست این ملت و قطار پیشرفت این کشور را متوقف کرده و از حرکت بازدارد.

رئیس جمهور این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را به برکت حضور مردم، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و اراده پولادین مردم و به خصوص جوانان کشور دانست و تصریح کرد: تبیین این پیشرفت‌ها امید را در دل مردم زنده می‌کند، به ویژه آنکه دشمن با امپراطوری رسانه‌ای خود به دنبال تخریب نقاط قوت و پیشرفت ملت ایران و القای یاس با شایعه‌پراکنی و جوسازی و بزرگنمایی نقاط ضعف و کاستی‌ها است.

رئیسی تاکید کرد: باید رشادت‌ها، شجاعت‌ها، ایستادگی‌ها و مظاهر پیشرفت را تبدیل به امید در روح، جان و روان جامعه کنیم تا دشمن نتواند با بزرگنمایی برخی کاستی‌ها پیشرفت‌ها را در ذهن جامعه مشوش کرده یاس‌آفرینی کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به جمله معروف «آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند» با بیان اینکه اگر واقعه عاشورا به عنوان مهمترین اتفاق تاریخ به خوبی روایت نمی‌شد، به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای تعریف این واقعه بزرگ عصرها و نسل‌ها از آن مطلع نمی‌شدند، افزود: در دوران دفاع مقدس نیز اگر روایت درست و تحلیل و تبیین دقیقی صورت نمی‌گرفت، حماسه‌ها و رشادت‌ها در جنگ تحمیلی به گونه‌ای دیگر روایت می‌شد. این حرکت عظیم همچنان ظرفیت تبیین در قالب‌های هنری را دارد که جریان راهیان نور به عنوان یکی از برکات الهی این وظیفه بزرگ و خطیر را به خوبی انجام داده و روایتگری صادق از دوران دفاع مقدس بوده است.

رئیسی در ادامه روایتگری درست از پیشرفت‌های کشور را موجب ناامیدی دشمن و امیدافزایی در جامعه عنوان کرد و اظهار  داشت: اگر ما پیشرفت‌های کشور را به درستی روایت نکنیم، دیگران به صورت دیگر و تحریف‌گونه آن را روایت خواهند کرد.

رئیس جمهور در ادامه بیانیه گام دوم انقلاب را اقدامی حکیمانه در تدوین سندی دقیق و درست از پیشرفت‌های کشور، واقعیت‌های انقلاب و راهکاری برای حل مشکلات کشور عنوان و تصریح کرد: این سند دقیق برای همه کسانی که در عرصه روایتگری فعالیت دارند بسیار راهگشا خواهد بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه امام(ره) و مردم ما در ۲۲ بهمن ۵۷ برای آزادی فلسطین فریاد می‌زدند، امروز گفتمان همه ملت‌های دنیا و انسان‌های آزاده و آزاداندیش شده است، افزود: امروز حقانیت آرمان حمایت از فلسطین در انقلاب اسلامی بر همگان روشن شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش گسترده رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن برای تحریف وقایع امروز غزه، گفت: آنها بسیار تلاش کردند تا ۷ اکتبر و عملیات طوفان‌الاقصی را علت اصلی وقایع امروز غزه القا کنند در حالی که ریشه اصلی آن در ۷۵ سال اشغالگری صهیونیست‌هاست و تلاش‌ تبلیغاتی و رسانه‌ای آنها در این رابطه به نتیجه نرسید، همانگونه که با ممنوعیت انتشار عکس و نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موفق به تحریف حقیقت نشدند.

رئیسی حرکت و پویایی، داشتن مقصد و امامت را از ویژگی‌های منحصر بفرد ملت ایران برشمرد و اظهار داشت: مسیر حرکت ملت ایران کاملاً روشن است و امروز وظیفه داریم برای نسل جدید نیز تبیین کنیم که در گذشته کجا بودیم، امروز به کجا رسیدیم و براساس هدف ترسیم شده از سوی امام و رهبری به کجا خواهیم رسید.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در جلسه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دبیر کل سازمان ملل به من گفت که من دو عذرخواهی به شما بدهکارم. یک اینکه من یک پرتغالی هستم پرتغالی‌ها جزیره هرمز و بخشی از کشور شما را اشغال کردند. دوم اینکه بسیار تلاش کردم که سایه تحریم‌ها را از سر ملت ایران کوتاه کنم به ویژه در دوران کرونا که واکسن به ایران وارد شود اما نتوانستم. گفتم آقای دبیر کل، در مورد کرونا ملت ایران تلاش کرد و ما ۶ نوع واکسن تولید کردیم؛ یکی با کمک کوبایی‌ها و پنج واکسن دیگر با تلاش و همت ملت ایران محقق شد. ما از واردکننده واکسن به صادرکننده بزرگ واکسن تبدیل شدیم.

رئیسی افزود: دشمنان تصور کردند با ابزار تحریم می‌تواند ما را متوقف کند در حالی که امروز در بخش‌های مختلف صنعتی، دفاعی و نظامی، کشاورزی و علم و فناوری به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافتیم و همه تلاش‌های آنان برای متوقف ساختن ملت ایران را خنثی کرده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه امروز جنگ ما با مستکبرین جنگ اراده‌ها و روایت‌هاست، تصریح کرد: ملت ایران در جنگ اراده‌ها بر مستکبرین پیروز شده و امروز وظیفه صاحبان فکر و سخن و بیان تلاش برای روایتگری این پیروزی است و باید از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای روایت پیشرفت‌ها، حماسه‌ها، صبر، ایمان و وفاداری ملت ایران استفاده شود.

رئیسی در پایان همچنین از کتاب «در مسیر پیشرفت» نگارش شده توسط حجت‌الاسلام راجی به عنوان یکی از آثار بسیار خوب در حوزه روایتگری پیشرفت‌های کشور تجلیل کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.