گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

پورذهبی، نماینده ولی فقیه در کردستان: در مورد بررسی صلاحیت ها نمی توان نیت خوانی کرد/ امیدوارم افراد دیگری هم وارد میدان انتخاب شوند/ اگر در انتخابات خبرگان تعداد بیشتری تایید شوند، شاید حضور مردم بیشتر شود

اگر حذف برنامه‌ریزی شده باشد که کسی را از گردونه خارج کنیم، خب مشخص است که این مطلوب نیست؛ ولکن اگر براساس معیارهای در نظر گرفته شده توسط کسانی که مسأله را بررسی می‌کنند و نظر می‌دهند مشخص و با نیت اصلاح امور باشد، به نظر نمی‌رسد که این مسئله مشکلی داشته باشد.

پایگاه خبری جماران:  نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت:

 



مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در پی می آید:

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بر چهار رکن مشارکت سلامت رقابت و امنیت در برگزاری انتخابات تاکید کردند حضرت عالی وضعیت را چگونه می‌بینید؟

از آنجایی که اطلاعات بنده از کل کشور کامل نیست، ولی در مورد کردستان می‌توانم سخن بگویم باید عرض کنم که برخی از تایید نشدن‌ها گله‌مند هستند، ولی تعداد تایید صلاحیت شده‌ها برای تنوع انتخاب در استان کردستان به حد مطلوب است. هرچند که هنوز هم برای اعلام نظر نهایی در رابطه با تایید صلاحیت‌ها فرصت هست. امیدوارم که تنوعی ایجاد شود و افراد دیگری نیز وارد میدان گردند.

حضرت عالی نسبت به رد صلاحیت جناب آقای دکتر حسن روحانی چه دیدگاهی دارید؟

از آنجایی که در باره این موضوع فکری نکرده‌ام، لذا جمع‌بندی دقیقی ندارم هرچند که تا مشخص شدن وضعیت نهایی تایید صلاحیت‌ها قضاوت زود است. بنده جزئیات را نمی‌دانم و احساسی هم نسبت به این مسأله ندارم. از آنجایی که تحقیقی ندارم و فقط از اخبار مطلع هستم نه قضاوتی دارم و نه نظری می‌توانم در باره افراد یا شخص خاصی بدهم. اگر بحث زمان صلاحیت‌ها به پایان برسد آن وقت می‌توانم جمع‌بندی خود را خدمت حضرت عالی عرض کنم.

از دیدگاه شما برخوردهای حذفی به طور کلی چقدر می‌تواند در مشارکت مردم تاثیر منفی بگذارد؟

اگر به واقع قصد حذف کردن افراد از گردونه انتخابات باشد این مشخص است که کار چندان خوبی نیست؛ ولکن باید توجه داشت که افرادی که عدم تایید صلاحیت‌ها را انجام می دهند، می فرمایند که بر اساس تشخیصی که دادیم، افراد را تایید یا رد صلاحیت کرده‌ایم و قصد حذف در کار نیست.

بنابراین، اگر حذف برنامه‌ریزی شده باشد که کسی را از گردونه خارج کنیم، خب مشخص است که این مطلوب نیست؛ ولکن اگر براساس معیارهای در نظر گرفته شده توسط کسانی که مسأله را بررسی می‌کنند و نظر می‌دهند مشخص و با نیت اصلاح امور باشد، به نظر نمی‌رسد که این مسئله مشکلی داشته باشد.

به نظر من تا کنه مطلب مشخص نباشد نمی‌توان در رابطه با آن قضاوت کرد. از آنجایی که عزیزانی که تصمیم می‌گیرند لایه‌هایی از مسائل را درنظر دارند که برای بنده قابل تشخیص نیست تا بشود گفت قصد حذف دارند، نیت خوانی هم نمی‌شود کرد.

عدم تایید صلاحیت شخصیتی مثل آقای روحانی که سوابق اجرایی زیادی در نظام دارد صرف نظر از اینکه کار شورای نگهبان درست بوده یا نه چه تاثیر مستقیمی بر مشارکت و آراء مردم دارد؟

عدم تایید صلاحیت در بحث مجلس یا ریاست جمهوری به نظرمن تاثیرگذاری خود را در افراد و جایگاه‌ها دارد، اما در بحث خبرگان چون بحث قدری فنی است و قابل بررسی است. چون من مشابه آن را در این سطح ندیده ام شاید اگر تعداد بیشتری تایید بشوند بتوانند مقداری رأی و حضور مردم را بیشتر کنند.

یعنی تنور انتخابات گرمتر می‌شد؟

بله، باید جنبه‌های متفاوتی را نگاه کرد افرادی اگر بیایند و درباره آنها رای گیر شود حالت‌های مختلفی وجود دارد یک حالت این است که قضاوت عمومی می‌شود که یک فرد چنانچه در یک موقعیتی بوده الان در سطح جدیدی اتفاقی را در بحث رای رقم می‌زند، شاید در فصل جدید نگاه دیگری باشد.

البته عقیده من این است که خبرگان با کار اجرایی کاملاً متفاوت است. ممکن است یک نفر برای رئیس جمهور آمده باشد و رأی گرفته باشد در مسئله خبرگان نگاه کاملاً متفاوتی وجود دارد؛ چون بحث‌ها بیشتر فنی است تا کارکرد اجرایی و امثال ذالک.

اینکه ایشان در کدام قسمت جایگیری می‌کند من فکر می‌کنم باید به این ملاک نگاه کرد. بنده نمی‌خواهم به عقب برگردم چون در سال‌های گذشته  بوده که به یک فرد در ریاست جمهوری اقبالی نشده اما در داستان خبرگان یا مجلس نگاه دیگری به وی گردیده است، لذا اگر شورای محترم نگهبان یک فرد را رد می‌کنند نمی‌توانم قضاوت دقیقی داشته باشم. چون زیر سوال بردن یک تشکیلات رسمی چندان به صلاح نیست، زیرا آنان می‌توانند از خود دفاع کنند و پاسخگو باشند. به نظر بنده در مسأله خبرگان (از سوی شورای نگهبان) رأی کیفی‌تر و فنی‌تر پای کار می‌آید تا اینکه تنور را داغ کند. اینجا مقداری نگاه‌های عمومی و رأی های عام کمتر است.

بازگشت برخی از نامزدها به گردونه رقابت در استان کردستان به انتخابات رونق داده است ارزیابی شما از اینکه این اتفاق در سطح کلان کشور نیز رخ دهد چیست؟

در استان کردستان بازگشت نامزدها به گردونه رقابت رونق ایجاد کرده است و قطعاً در جای دیگر هم اگر این گونه شود رونق بیشتری ایجاد خواهد نمود. در کردستان در بخش خبرگان ما با کاندیداهای تایید صلاحیت‌ شده کمتری مواجه هستیم که بعضی از این عدم تاییدها به خاطر مباحث فنی و مدارک مورد نظر بوده است، اما در بحث مجلس هر قدر که جلوتر می‌رویم افراد بیشتری به گردونه اضافه می‌شوند. امیدواریم که با نگاه  مثبت کلی که در کشور وجود دارد برخی موانع برداشته شود.

بر اساس چیزی که من دیده ام و افرادی که به گردونه اضافه شده یا خواهند شد حتماً کمک بیشتری به رونق انتخابات خواهند نمود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.