در گزارش کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران آمده است که شبکه های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیس بوک و یوتیوب در ایران فیلتر است و از این نظر ایران همراه چین و ترکمنستان در صدر کشورهای با محدودیت حداکثری شبکه های اجتماعی است.

به گزارش جماران؛ دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران توسط کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران منتشر شد.

 

01

 

انجمن تجارت الکترونیک تهران: رییس جمهور بیش از هر کسی باید پاسخگوی کیفیت اینترنت به مردم باشد؛ اختیارات و کنترل کافی را هم دارد

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی اعلام کرد: رییس جمهور کشور با قدرت: ریاست شورای عالی امنیت ملی و تعیین رییس شورای امنیت کشور (وزیر کشور)، ریاست شورای عالی فضای مجازی و تعیین دبیر شورای عالی فضای مجازی،  تعیین ۶ عضو از ۱۲ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعیین وزیر ارتباطات و در نتیجه زیرمجموعه های آن شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تنظیم مقررات و افتا، تعیین و ریاست هیئت دولت و تعیین گارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، از اختیارات و کنترل کافی برای بهبود کیفیت اینترنت کشور برخوردار است و بیش از هر کس دیگر باید پاسخگوی کیفیت اینترنت کشور به مردم باشد.

 

02

 

 ایران رکورددار اختلال اینترنت در جهان شد

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در دومین گزارش خود در خصوص وضعیت اینترنت کشور آورده است: همانطور که مشخص است ایران با میانگین حدود 48 درصد وبسایت دارای اختلال، پس از چین با میانگین حدودی 47 درصد به عنوان اولین کشور با بیشترین اختلال اینترنت در 9 ماه اخیر است.

خط تیره در این جدول به معنی قرارنگرفتن کشورهای منتخب در میان پایینترین کشورهای این رتبه بندی است؛ به این معنا که حتی همین کشورهای انتهای جدول نیز در تمامی ماه ها جزو کشورهای با اختلال بسیار زیاد نبودند، حال آن که ایران در این ماه ها صدرنشین این جدول است.

 

 

03

 

 بدترین ساعت ها در اینترنت ایران مشخص شد: ساعت های ۲۰ تا ۲۳ هر روز

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارش جدید خود اعلام کرد: برای بررسی دقیق تر وضعیت اینترنت، ساعت های مختلف شبانه روز را به عنوان یک متغیر مهم مورد بررسی قرار دادیم. وضعیت اینترنت در آبان ۱۴۰۲ را از نظر شاخص تاخیر (Latency ) از دو پروایدر همراه اول و ایرانسل رصد کردیم؛ همانطور که مشخص است از ساعت های ۱۷ تا ۲۳ همزمان با افزایش مصرف کاربرها، Latency دسترسی به اینترنت نیز روندی افزایشی نشان می دهد.

 

 

 

 

 

04

 

بیشترین خاموشی مطلق اینترنت دنیا برای ایرانی ها است!

طبق گزارش کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران؛ ایران، هند و پاکستان سه کشور اول از حیث بیشترین قطعی و اختلال سراسری خودخواسته (سیاسی) اینترنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

براساس بررسی های وب سایت surfshark، اغلب این قطع شدن های اینترنت ایران در روزهای جمعه و در رابطه با حوادث زاهدان رخ داده است. ایران با قطع (۱۴ بار) ، هند (۹بار) و پاکستان (۳بار) به ترتیب محدودترین اینترنت های جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بودند.

 

05

 

 چه کسی مسئول اختلال در اینترنت ایران است؟ هر کسی که مسئولش باشد وزارت ارتباطات باید به مردم گزارش دهد

به گزارش جماران؛ کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی اعلام کرد: همانطور که از تصویر مشخص است، وزارت ارتباطات بیشتر از هر نهاد دیگر باید پاسخگوی کیفیت اینترنت در ایران باشد.

حتی اگر سیاست های تحمیلی از سوی نهاد های امنیتی، کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، دستورات دادستانی و غیره) یا مشکلات کیفی در لایه ی Access مرتبط با اپراتورهای ثابت و سیار، باعث بروز این اختلال ها شده باشند، تفاوتی در اصل مسئله ایجاد نمی کند و این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که باید با گزارش شفاف و داده محور به مردم، نسبت به پیگیری و رفع مشکلات گزارش شده اقدام کند. 

 

06

 

 ایران در انتهای جدول آزادی اینترنت! در رعایت حقوق شهروندان بدترین کشور اینترنتی دنیا هستیم!

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی اعلام کرد: وب سایت (Net the on Freedom) در سال ۲۰۲۳ میلادی ۷۰ کشور را از حیث دسترسی آزادانه به اینترنت (با شاخص هایی مانند نقض حقوق کاربر، موانع دسترسی و محدودیت در محتوا) بررسی کرد.

 ایران پس از میانمار و چین در بدترین وضعیت از دسترسی آزادانه به اینترنت در میان ۷۰ کشور است.

البته در زیرشاخص های همین بررسی، ایران در مولفه ی رعایت حقوق شهروندان، بدترین کشور (با رتبه یک) و در شاخص محدودیت (سانسور) محتوا در اینترنت رتبه چهارم را در میان کشورهای بررسی شده دارد.

 

07

 

 شبکه های اجتماعی جهانی برای ایرانی ها همچنان در محدودیت کامل! در سانسور اینترنتی پیشتازیم!

در گزارش کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران آمده است که شبکه های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیس بوک و یوتیوب در ایران فیلتر است و از این نظر ایران همراه چین و ترکمنستان در صدر کشورهای با محدودیت حداکثری شبکه های اجتماعی است.

وب سایت surfshark در آمارهای تحلیلی منتشر شده در نیمه اول سال جاری میلادی، ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسورهای اینترنتی را نیز بررسی کرد که ایران در آن شاخص ها هم جزو کشورهای با بدترین وضعیت بوده است و وقتی آن داده ها را کنار این جدول قرار میدهیم در مجموع مشخص می شود که وضعیت دسترسی شهروندان و کسب وکارهای ایرانی به امکانات و پلتفرم های اطلاع رسانی جمعی در ایران به مراتب محدود تر از کشورهای دیگر دنیا است.

 

 کیفیت اینترنت ایران در جایگاه «خطرناک» قرار دارد

طرح صیانت و وضعیت  اینترنت از دلایل مهاجرت است!

اینترنت کشور ما بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در اینترنت بی کیفیت دفاع کرد!

 کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت، ۵۰ کشور مختلف جهان را بررسی و مقایسه کرده است. با توجه به رتبه ی ایران در شاخص اختلال(۵۰/۴۷)، محدودیت (۵۰/۴۹) و شاخص های سرعت (۵۰/۵9)، ایران در مجموع با کسب ۱۴۶ امتیاز منفی از مجموع ۱۵۰ امتیاز ممکن در صدر کشورهای با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد و بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در اینترنت بی کیفیت دفاع می کند!

چین با 135 و اندونزی با 131 امتیاز منفی در رتبه های پس از ایران در این فهرست قرار گرفتند. اگرچه نسبت به گزارش پیشین، ایران در مجموع امتیاز منفی کمتری دریافت کرده است، اما روشن است که همچنان وضعیت کیفیت اینترنت ایران در جایگاه «خطرناک» قرار دارد. کیفیت پایین اینترنت ایران، در کنار رتبه بد کشور در شاخص های اکوسیستم ابری و شاخص های اقتصاد دیجیتال، درنهایت منجر به قرار گرفتن بیش از ۵۰ درصد از فعالان کسب و کارهای دانش بنیان کشور در مسیر مهاجرت شده است. طبق نتایج پیمایش های افکارسنجی درباره ی پیشران های مهاجرت فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، مشخصا طرح موسوم به صیانت و وضعیت ناپایدار کیفیت اینترنت، یکی از مهمترین دلایل مهاجرت عنوان شده است.

دانلود دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران توسط کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.