رضا امراللهی در مراسم هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اگر ایشان نبود، ما صنعت هسته‌ای نداشتیم. چون اگر نیروگاه اتمی نداشته باشید، صنعت هسته‌ای ندارید. ایشان در این صنعت 30 سال جلوتر از آنچه که در کشور به بار نشست، حرکت کردند. یعنی اگر آن نگاه ایشان آن روز نبود، بعدا ما صاحب این صنعت نبودیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه نمی‌شود نقش آقای هاشمی در صنعت هسته‌ای را فراموش کرد، گفت: واقعا اگر ایشان نبود، ما صنعت هسته‌ای نداشتیم. چون اگر نیروگاه اتمی نداشته باشید، صنعت هسته‌ای ندارید. ایشان در این صنعت 30 سال جلوتر از آنچه که در کشور به بار نشست، حرکت کردند. یعنی اگر آن نگاه ایشان آن روز نبود، بعدا ما صاحب این صنعت نبودیم.

به گزارش خبرنگار جماران، رضا امراللهی در مراسم هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره «نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صنعت هسته‌ای ایران» گفت: آقای هاشمی بنیانگذار کارهای بزرگ ایران بود. شما مترو و دانشگاه آزاد را نمی‌توانیم فراموش کنید؛ به نظر من نمی‌شود نقش آقای هاشمی در صنعت هسته‌ای را فراموش کرد.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اول انقلاب صنعت هسته‌ای با مشکل فراوانی رو به رو شد. حدود پنج میلیارد دلار پول برای نیروگاه بوشهر خرج شده بود و هر روز می‌گفتند جمع شود. اینجا من باید حق را بگویم، انصاف داشته باشم، مهندس بازرگان گفت فعلا تصمیم نگیرید و با مطالعه بیشتر اقدام کنید. به همین دلیل پرسش‌نامه‌ای برای تعدادی انگشت‌شمار از سران کشور آماده شد؛ سؤال این بود که ما با خرجی که شده چه کنیم؟

وی افزود: ما آن موقع در آمریکا دانشجو بودیم و می‌گفتند 20 نیروگاه، ولی انقلاب که شد گفتند یک نیروگاه هم نمی‌شود. آقای هاشمی در پاسخ آن پرسش‌نامه گفت «معتقدم انرژی هسته‌ای می‌تواند در خدمت بشر باشد و بسیاری از مشکلات و نیازها را حل کند. البته ممکن است آثار سوء و مخرب هم داشته باشد. به هر حال نمی‌توان از آن صرف نظر کرد؛ بلکه باید جلوی رفتار سوء را گرفت».

امراللهی با اشاره به پرسش از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص تکمیل پروژه نیروگاه بوشهر، اظهار داشت: ایشان در پاسخ می‌فرمایند «باید همان واحد بوشهر را تکمیل کرد». سؤال بعد این است که چه اقداماتی باید صورت بگیرد که میزان وابستگی کاهش یابد؟ ایشان می‌فرماید «طوری باید حرکت کرد که از نظر فنی و قطعات وابستگی نباشد؛ سرگذشت نیروگاه را در دست خودمان داشته باشیم و از این طریق دیگران نتوانند چیزی بر خلاف مصالح بر ما تحمیل کنند».

وی تأکید کرد: واقعا اگر ایشان نبود، ما صنعت هسته‌ای نداشتیم. چون اگر نیروگاه اتمی نداشته باشید، صنعت هسته‌ای ندارید. ایشان در این صنعت 30 سال جلوتر از آنچه که در کشور به بار نشست، حرکت کردند. یعنی اگر آن نگاه ایشان آن روز نبود، بعدا ما صاحب این صنعت نبودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.