سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آخرین مصوبات این شورا، تأکید کرد: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

به گزارش خبرنگار جماران، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز(شنبه 4 آذر ماه)، در خصوص آخرین طرح‌ها و لایحه‌های بررسی شده توسط شورای نگهبان، گفت: پنج طرح و لایحه طی جلسات اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که اولین آن اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات در خصوص پیگیری‌های مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که در جلسه اخیر شورای  نگهبان مورد بررسی قرار  گرفت و مغایرشرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 

لایحه عفاف و حجاب با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شد

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و با ایراد و ابهام مواجه شد. همچنین طرح اصلاح بند ک قانون بودجه ۱۴۰۲ درباره قیر نیز پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود اما با اصرار  مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد و گویا این موضوع تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار  گرفت که با ابهاماتی مواجه شد. طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت و این طرح نیز با ایراداتی از سوی هیأت عالی نظارت مواجه شد.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درخصوص افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: من هم در فضای مجازی دیده‌ام که این طرح موافقین و مخالفینی دارد ولی این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده است و چون تصویب آن مربوط به روزهای اخیر بوده هنوز در شورا مورد بررسی قرار نگرفته‌ و نمی‌توانم نظری در مورد آن اعلام کنم. البته برای سرعت بخشیدن به بررسی برنامه هفتم و با توجه به حجم این برنامه تاکنون 15 جلسه غیر رسمی را در شورای نگهبان برگزار کرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آزمون‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری گفت: هفته قبل آزمون کتبی خبرگان برای افرادی که نیاز به آزمون داشتند برگزار شد و 328 نفر برای این آزمون دعوت شدند که 69 نفر از این افراد غایب بودند. ما در یکی دو هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته آزمون کتبی قبول شده‌اند را برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهیم کرد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند طبیعتاً در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و ان‌شاءالله تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص مصوبه مجلس برای کاهش مدت سربازی به یک سال، گفت: هنوز برنامه هفتم را به صورت رسمی دریافت نکرده‌ایم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

 

شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهارات  برخی رسانه‌ها و افراد وابسته به گروه‌های خاصی از جریانات سیاسی کشور درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان تأکید کرد: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

 

یکی از مؤلفه‌های اصلی در بررسی صلاحیت‌ها پاکدستی و سلامت اقتصادی افراد است

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توجه شورای نگهبان به موضوع شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات اظهار داشت: برای اولین بار در این دوره شاهد اجرایی شدن قانون مصوب سال 98 در این زمینه هستیم. این قانون مبنای عملکرد ما است و افرادی که ثبت نام کردند شماره حسابی را به عنوان حساب هزینه‌های انتخاباتی ارائه کردند. یکی از مؤلفه‌های اصلی در بررسی صلاحیت‌ها پاکدستی و سلامت اقتصادی افراد است و این موضوع برای شورای نگهبان بسیار اهمیت دارد. مؤلفه‌هایی از جمله پایبندی به تعهدات مالی و اینکه جزو فراریان مالیاتی نباشند از موضوعات مورد توجه شورای نگهبان است.

 

هیأت‌های اجرایی انتخابات ارتباطی با شورای نگهبان ندارند

وی درباره عدم اعلام جزئی دلایل رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی گفت: در این زمینه مراجع قانونی مربوطه باید مورد سؤال قرار بگیرند. ما اطلاعی از سازوکارهای هیأت‌های اجرایی نداریم. هیأت‌های اجرایی شأن مستقلی دارند و ارتباطی با شورای نگهبان ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چه میزان از انتخابات امسال به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد، گفت: بخش زیادی از فرآیند انتخابات الان به صورت الکترونیکی در حال انجام است. اخیرا بحثی درباره اخذ رأی الکترونیکی از سوی وزارت کشور دریافت کردیم که در حال بررسی آن هستیم و به محض مشخص شدن نظر شورای نگهبان در این زمینه، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات بر اساس قانون جدید گفت: اصلاح قانون انتخابات برای سال‌ها مطرح بود و دفعتاً اعمال نشد. همچنین این قانون نیز در راستای اجرایی سازی سیاست‌های کلی انتخابات پس از حدود هفت سال به تصویب رسید و مانند هر قانون دیگری باید مبنای عمل قرار بگیرد. این اصلاحیه مزیت‌هایی را به همراه داشت از جمله اینکه در فرآیند پیش ثبت نام افرادی که ممکن بود با نقص مدارک مواجه باشند، بدون اینکه هزینه‌ای برای آنها داشته باشد، دیگر وارد فرآیند بعدی نشوند.

طحان نظیف تأکید کرد: توسعه زمان‌های بررسی صلاحیت‌ها از دیگر مزیت‌های قانون جدید است؛ سه مرحله‌ی هیأت‌های اجرایی، استانی و شورای نگهبان در ادوار گذشته نیز وجود داشت و فقط زمان آن توسعه‌یافته است. این تغییرات لازم بود ولی کافی نیست؛ چون همه ایرادات را برطرف نکرده، ولی طبیعتا یک گام به جلو تلقی می‌شود. 

 

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به ادعای رد صلاحیت حسن روحانی

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح اظهاراتی از سوی افرادی نظیر رحیم پور ازغدی برای رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: فعلاً ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام شده است و بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات نیز در صلاحیت فقهای شورای نگهبان است. همان طور که اشاره کردم، هفته گذشته آزمون کتبی داوطلبان این انتخابات برگزار شده و هنوز وارد مرحله بررسی صلاحیت‌های مجلس خبرگان نشده‌ایم. پس از بررسی نظر شورای نگهبان را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص محل اعتراض به عدم احراز یا رد صلاحیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: قانون در زمینه بررسی صلاحیت‌ها سه مرحله را تعیین کرده است که مرحله اول هیأت‌های اجرایی است و این هیأت‌ها در 15 روز مهلت رسیدگی دارند. مرحله بعدی هیأت‌های نظارت استان است که 50 روز  بررسی شکایت‌های افراد رد صلاحیت شده را بر عهده دارند و شورای نگهبان نیز 30 روز زمان اظهار نظر در این زمینه دارد. این مراحل برای آن است که اتقان و آسودگی بیشتری برای داوطلبان و مردم ایجاد شود.

 

5288 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس به رد صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند

وی ادامه داد: در مجموع 5288 نفر از طریق سامانه داوطلب اعتراض خود به نظر هیأت‌های اجرایی را به هیأت‌های نظارت استانی اعلام کردند و حدود 1600 نفر نیز شکایتی ثبت نکردند. تا ۱۴ دی ماه هیئتهای نظارت استانی فرصت اعلام نظر دارند که البته این نظر نیز نهایی نیست و در نهایت شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام خواهد کرد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره درصدهای محاسبه شده از سوی برخی رسانه‌ها برای افراد تأیید صلاحیت نشده نیز گفت: در زمینه بررسی صلاحیت‌ها آنچه ملاک است، انطباق آنها با شرایط قانونی است. حال ممکن است این تعداد در دوره‌ای کمتر و در دوره‌ای بیشتر باشد. ادواری بودند که نظر هیأت‌های اجرایی بیشتر به تأیید بوده و در ادواری هم نظر این هیأت‌ها به رد بوده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه میزان از نظرات هیأت‌های اجرایی با نظر هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان تطابق دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور همسر و فرزندان داوطلبان انتخابات در خارج از کشور تأثیری در صلاحیت آنها دارد؟ تأکید کرد: خارج از کشور بودن همسر و فرزندان فی نفسه نمی‌تواند دلیل رد صلایت کاندیدای انتخابات مجلس باشد. قانون نسبت به شخص تاکید و تصریح دارد اما نسبت به این موضوع ورودی نکرده است.

 

شورای نگهبان برای افراد و گروه‌های سیاسی گوش شنوایی دارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات برخی از افراد رد صلاحیت شده در زمینه تخریب جایگاه شورای نگهبان اظهار داشت: در آستانه دو انتخابات مهم در کشور هستیم و مانند همیشه در انتخابات شاهد رقابت‌های سیاسی بودیم و هستیم و ممکن است برخی از جریانات نیز چنین اقداماتی را انجام دهند ولی به نظرم بهترین مسیر همیشه مسیر قانونی است و شورای نگهبان نیز بارها اعلام کرده که گوش شنوایی دارد برای افراد و گروه‌های سیاسی که حرفی برای گفتن دارند؛ اساسا شورای نگهبان داور برای پیگیری حقوق این افراد است. 

وی ادامه داد: قانون انتخابات چندین مرحله را در این زمینه پیش‌بینی کرده است. همچنین فضای کشور فضایی باز و آزاد است و اگر کسی مطلبی دارد می‌تواند مطالب خود را به دور از هیجانات سیاسی و رسانه‌ای مطرح کند. اما طبق قانون انتخابات اگر کسی بر خلاف آنچه به او گفته و اطلاع داده شده است مطالبی را بصورت نادرست و خلاف واقع به شورای نگهبان وارد کند، حق دفاع برای شورای نگهبان وجود دارد.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رسانه‌های اصلاح طلب در مورد ردصلاحیت کاندیداهای این جریان توسط شورای نگهبان اظهار کرد: بارها گفتیم که شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و جناحی ندارد؛ ما پیشگویی نمی‌کنیم و خواهش دارم که رسانه‌ها هم در این زمینه پیش داوری نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.