گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیا فلسطینی ها ناصبی هستند؟/ آیت الله عابدی استاد خارج فقه و اصول پاسخ داد

در غزه و در شهر عسقلان -که جزو اراضی 1948 است- سر مبارک سید الشهدا علیه السلام آنجا دفن شد. البته بعدا در جنگ های صلیبی از عسقلان به قاهره بردند، ولی چون یک مدتی سر مقدس امام حسین(ع) در عسقلان بوده، هنوز که هنوز است این فلسطینی ها به زیارت آن مکان می روند. پس آیا اینها ناصبی اند یا اینکه واقعا مرید سید الشهداء(ع) و اهل بیت علیهم السلام هستند؟

پایگاه خبری جماران: یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم، با رد اتهام «ناصبی» بودن به فلسطینیان گفت: بعید نیست که این اصلا کار خود صهیونیست ها باشد و چیزها را می گویند تا تفرقه بیندازند. ثانیا اصلا ما چه کار داریم به اینکه کسی ناصبی است یا مسلمان است یا کافر مظلومی است؟! انسان هایی هستند که مظلوم واقع شده اند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با  آیت الله احمد عابدی در پی می آید:

لطفا در خصوص لزوم توجه به فلسطین فراتر از مسائل مذهبی شیعه و سنی صحبت کنید. مخصوصا این‌که بعضی‌ها با زدن برچسب «ناصبی»(دشمنی با اهل بیت) به اهالی غزه مانع حمایت مردم و شیعیان از آنها می‌شود.

چه کسی گفته که اینها ناصبی اند؟ اتفاقا در غزه و در شهر عسقلان -که جزو اراضی 1948 است- سر مبارک سید الشهدا علیه السلام آنجا دفن شد. البته بعدا در جنگ های صلیبی از عسقلان به قاهره بردند، ولی چون یک مدتی سر مقدس امام حسین(ع) در عسقلان بوده، هنوز که هنوز است این فلسطینی ها به زیارت آن مکان می روند. پس آیا اینها ناصبی اند یا اینکه واقعا مرید سید الشهداء(ع) و اهل بیت علیهم السلام هستند؟

لذا اولا اینکه اینها ناصبی نیستند؛ اینها زیارت می روند. مزار جد رسول خدا(ص) یعنی حضرت هاشم پدر حضرت عبدالمطلب نیز در غزه است و اینها آنجا می روند زیارت.

ثانیا اینکه اینها شبهای عملیاتشان دعای جوشن صغیر می خوانند.

ناصبی بودن تهمتی است که به این بیچاره ها زده می شود. بعید نیست که این اصلا کار خود صهیونیست ها باشد و چیزها را می گویند تا تفرقه بیندازند. ثانیا اصلا ما چه کار داریم به اینکه کسی ناصبی است یا مسلمان است یا کافر مظلومی است؟! انسان هایی هستند که مظلوم واقع شده اند. این بچه هایی که اینگونه کشته می شوند، چه ربطی به این موضوع دارند؟ امیر المؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید، «اگر در یک گوشه بلاد اسلامی از پای زن یهودی خلخال برداشتند و کسی دق کند، رواست». فلسطینی ها به هر آیینی که باشند، وقتی اینگونه مورد ظلم قرار می گیرند اگر آدمی برایشان دق کند، حق دارد.

 وظیفه انسانی هر کسی است که از انسان دیگری دفاع کند و دین ما می گوید حتی از یک حیوان هم باید دفاع کنید، تا چه رسد به یک انسان؛ به ویژه انسان هایی مثل اینها که انسانهای خوب و شریف و مظلومی است.

این وظیفه انسانی هر کسی است؛ کاری به دین هم ندارد.

گفتید که شاید صهیونیست ها در شکل گیری این اتهام نقش دارند؛ چه دلیلی برای این سخن دارید؟

بله، کار صهیونیستها است که تفرقه درست کنند. آنهایی که دامن می زنند ناخودآگاه دارند در زمین دشمن بازی می کنند. اصلا دشمن هدفش این است که بین مسلمانان تفرقه درست بشود و این هم دارد همان کار را می کند؛ یعنی در زمین دشمن بازی می کنند.

ثانیا، اگر کسی تاریخ فلسطینی ها را مطالعه بکند، می بیند که این یک دروغ است؛ من خیلی با این فلسطینی ها کلاس و جلسه داشتم.

 در فلسطین کتاب «شواهد الربوبیه» ملاصدرا یک کتاب درسی است. در حالی که در همین حوزه خود ما آن را نمی خوانند! یعنی کتابی که متعلق فلسفه اسلامی شیعی است، در فلسطین آن را می خوانند. حتی زمانی رادیوی غزه –رادیویی که متعلق به حماس است- همین درس شواهد الربوبیه را پخش می کرد. خودشان هم آن را درس می دهند. اینها را من خودم دیده ام. متأسفانه ظلم می شود در حق اینها.

توضیح جماران: «ناصِبی» کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی ورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند. انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است. (منبع: ویکی شیعه)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.