سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه امام در انقلاب سال 57 عزت مسلمانان را زنده کرد، گفت: ان شاء الله فلسطین زیر بار ظلم نمی‌رود و علتش این است که انظلام در میان آنها وجود ندارد. آنچه که امروز در فلسطین زیر آوارها می رود، دروغ سردمداران اروپا و آمریکا و دروغ آشکار عبور از ارزش های انسانی است که برای خودشان سپر می‌سازند. آنچه که امروز زیر آوارها به شهادت می رسد، مظلومیتی است که همه ما را باید به فریاد وادارد.

یادگار امام با تأکید بر اینکه از خود گذشتگی وکلای امام خمینی(س) رمز پیروزی انقلاب است، گفت: ابوی ما اسم چند نفر را برد و گفت دامان اینها را رها نکن؛ اینها یاران دوران غربت امام هستند. از مرحوم آقای خاتم یزدی، راستی کاشانی، دعایی و محتشمی به بزرگی یاد کنیم. آنها آن روز شجاع بودند چون می‌دانستند راه برگشت‌شان بسته است. آن وقت معلوم نبود مبارزه به نتیجه برسد. این شجاعت‌ها و نترسیدن‌ها ویژگی بزرگ یاران قبل از فتح است؛ که به نیت برخورداری از مزایا نیامدند، بلکه در روزهای مبارزه آمدند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سخنانی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)، گفت: یاران امام در حوزه وکالت زیاد هستند، اما صفاتی در نوع آنها وجود دارد؛ به خصوص کسانی که در روزهای نخستین و روزهای سخت مبارزه به امام ملحق شدند.

یادگار امام با بیان اینکه اولین این صفات که شاید مهمترین آنها بوده «از خود گذشتگی» است، تصریح کرد: مرحوم ابوی ما در یکی از پانوشت‌ها بر مطلب خودشان این مطلب را تذکر داده‌اند. ساواک می‌گوید اجازه شهریه دادن برای حضرت امام وجود ندارد. مرحوم ابوی می‌گوید شهریه ارتباط مرجع با بدنه حوزه است و در بیت امام تصمیم گرفته می‌شود که به اسم فرد دیگری این شهریه داده شود. آیت الله شیخ حسن صانعی گفت، پیش آمیرزا احمد آشتیانی رفتیم و گفت به این شرط می‌پذیرم که امام به من وکالت بدهد.

وی تأکید کرد: وکلای امام از خود گذشتگی داشتند و این رمز پیروزی انقلاب است که کسانی همراه رهبر او بودند که خودشان را ندیدند، از «من» عبور کرده بودند و در دایره منیّت گرفتار نشده بودند.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دومین صفات وکلای امام خمینی(س) «شجاعت» بود، اظهار داشت: ابوی ما اسم چند نفر را برد و گفت دامان اینها را رها نکن؛ اینها یاران دوران غربت امام هستند. از مرحوم آقای خاتم یزدی، راستی کاشانی، دعایی و محتشمی به بزرگی یاد کنیم. آنها آن روز شجاع بودند، چون می‌دانستند راه برگشت‌شان بسته است. آن وقت معلوم نبود مبارزه به نتیجه برسد. این شجاعت‌ها و نترسیدن‌ها ویژگی بزرگ یاران قبل از فتح است؛ که به نیت سفره‌های پهن شدن نیامدند و روزهای مبارزه آمدند.

وی، «ایمان به جایگاه علمی امام» را یکی دیگر از ویژگی‌های یاران امام دانست و گفت: مرحوم آقای مطهری می‌گفت سخنان امام فراتر از دوران ما است و عصرها باید بگذرد تا عمق آن مشخص شود. امروز اگر حوزه علمیه قم بی تردید کانون علوم اسلامی است، پایه ‎هایش آن روز گذاشته شده بود و علمیت امام پایه‌های ایمان شاگردان را مستحکم کرده بود. 

یادگار امام اظهار داشت: چهارمین ویژگی که باید اشاره کنم ایمان شاگردان و وکلا به تقوای امام است. امام را بازیگر نمی‌دانستند و هرکدام از یک زاویه به این رسیده بودند. مرحوم آیت‌الله هاشمی گفت مرید امام شدم چون در اندرونی اش همان فرش بیرونی بود و ریا در رفتار او نبود؛ ایمان به اینکه اگر این فرد حرفی می‌زند فقط برای خدا می‌زند، در همراهی یاران بسیار مؤثر است. اگر هزینه هم باشد اول از همه داد و تمام اعتبارش را گذاشته بود.

وی یادآور شد: وقتی امام را به ترکیه تبعید کردند گفت یک حسرت بیشتر ندارم؛ شاگردانی تربیت کرده‌ام که نزدیک آخر خط هستند؛ علقه‌اش شاگردانش بود. روزی که امام گفت می‌خواهم به پاریس بروم، از نظر تحلیلی آخرش آوارگی در اروپا بوده؛ در سن 80 سالگی به مرجعیتش پشت ما زده و می‌گوید فرودگاه به فرودگاه می‌روم و مبارزه می‌کنم. یاران به این آدم باورمند می‌شوند؛ می‌گفتند این آدم بازیگر نیست. کسانی ایمان آوردند که واقعا خودباور، خداباور، نترس، شجاع و طیف وسیعی از آنها مجتهدین خبره بودند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یاران امام داشتند، «عزت» است. انسان ها گرفتار ظلم می‌شوند، اما بعضی‌ها هستند که انظلام را نمی‌پذیرند. روزی که امام را گرفتند و به تهران بردند، گفتند وقتی من را گرفتند و به طرف تهران آوردند؛ در جاده ماشین به طرف دریاچه نمک پیچید و مطمئن شدم که می‌خواهند من را بکشند و یک لحظه به خودم مراجعه کردم که ببینم می‌ترسم؟ دیدم نمی‌ترسم.

وی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، «فلز وجودی بعضی‌ها با بقیه متفاوت است.» بعضی ظلم را می‌پذیرند، اما در دل خودشان توجیه‌گر ظلم می‌شوند. ولی عده ‎ای که ظلم را نمی‌پذیرند، عزیز هستند. آنچه که بسیار خطرناک است ظلم نیست، بلکه پذیرش ظلم است. تاریخ ما غرق کسانی است که توجیه‌گر بدترین جنایت‌ها بوده‌اند و کسانی که برای مغول افسانه‌سرایی کردند.  

یادگار امام اظهار داشت: یاران امام ولو رژیم شاه به سال 54 رسید که کسی احتمال رفتن شاه را نمی‌داد، دست از مبارزه نکشیدند؛ همه رفتند و آنها ماندند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جنگ غزه گفت: روزی که حکومت عثمانی فروپاشید، یک تعداد محدودی صهیونیست توانستند فلسطین را بگیرند؛ مردمی که استبداد عثمانی را بپذیرند، استعمار صهیونیستی را هم می‌پذیرند. آن ملتی در مقابل ظلم می‌ایستد که هم در مقابل استبداد و هم در مقابل استعمار ایستادگی کند.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه امام در انقلاب سال 57 عزت مسلمانان را زنده کرد، گفت: ان شاء الله فلسطین زیر بار ظلم نمی‌رود و علتش این است که انظلام در میان آنها وجود ندارد. آنچه که امروز در فلسطین زیر آوارها می رود، دروغ سردمداران اروپا و آمریکا و عبور از ارزش های انسانی است که از آن برای خودشان سپر می‌سازند. آنچه که امروز زیر آوارها به شهادت می رسد، مظلومیتی است که همه ما را باید به فریاد وادارد. یک ملت «عزیز» شد، در حالی که «ذلیل» بود. آنچه که باید در یک ملت زنده شود عزت است و نباید گذاشت عزت بمیرد. اگر عزت در مقابل حاکم داخلی مُرد در مقابل دشمن خارجی هم خواهد مُرد. امام در امت اسلامی «زندگی» و «عزت» را و اینکه ما «می‌توانیم»، می‌شود و باید بشود را زنده کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، در این همایش آیت الله سید کاظم نورمفیدی نیز در سخنانی گفت: امام شخصیتی است که باید از ابعاد مختلف برای امت اسلامی روشن شود که هنوز ما این کار را نکرده ایم. شخصیت امام جامع الاطراف است و نمیشود از یک بعد به امام نگاه کنیم و ان شاء الله خداوند توفیق بدهد تا زنده هستیم و علما زنده هستند روز به روز این شخصیت روشنتر شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت مسأله وکالت، افزود: وکالت یک امر بدیهی برای هرکس است. مسأله وکالت اهل بیت به عنوان یک امر طبیعی و معمولی نبوده است. تلخ ترین حادثهای که در تاریخ اسلام اتفاق افتاد این بود که مردم از خاندان پیامبر(ص) محروم شدند. آیا ائمه ما نشستند و دست روی دست گذاشتند؟! مراجعه به سیره و روش اهل بیت استفاده میشود برای اینکه در عین اینکه دشمن انزوای خاندان پیامبررا میخواستند، به هر شکلی وارد میدان شدند. مدرسه امام صادق حدود چهار هزار شاگرد داشت. اگر مسأله نشر معارف اسلامی نبود معلوم نبود اسلام به کجا کشانده میشود. هیچ کدام از امامان شیعه این مسئولیت را رها نکرده اند.

وی ادامه داد: نکته دوم به نظر من ائمه ما دولت در دولت تشکیل دادند. برای اینکه بر اساس مسلمات قرآن نمیتوانستند با ظلم حاکمان کنار بیایند. قرآن به ما یاد میدهد که اصلا کفر به طاغوت جزء اولیه ایمان به خدا است. پس به نظر من تشکیل دولت در دولت از ضروریاتی بوده که ائمه تأمین کرده اند؛ برای من یک امر قطعی و مسلم است.

آیت الله نورمفیدی تأکید کرد: وکلایی که از طرف ائمه معرفی میشدند که برای نشر معارف، جمعآوری اموال و نذورات و رابطه بین مردم و ائمه اطهار و رسیدگی به مردم بوده است. در زمان غیبت کبری برداشت کلی من این است که بزرگان و مراجع ما همان رویه ائمه را ادامه دادند اما فراز و نشیب داشته و کم و زیاد بوده است.

وی افزود: قطعا ائمه دنبال این بودند که حکومت اسلامی و حکومت راستین نبوی شکل بگیرد و اصلا ولیعصر برای همین میخواهد بیاید. حضرت امام آنچه در دل و روح و فکر ائمه بود و شرایط اجازه نداد، در زمان امام انجام شد و این خیلی مهم و از شئون نیابت از امام زمان(عج) و ائمه اطهار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحولات مسأله فلسطین، اظهار داشت: مگر میشود انسان تا این حد درّنده شود؟! بیشتر شهدای غزه کودکان و زنان هستند و هنوز هم ادامه میدهد و دنیا هم سکوت کرده و چیزی نمیگوید. ما با چنین دنیایی مواجه هستیم و واقعا هیچ چارهای هم نیست. اینها چیزی نیست که آدم با آن کنار بیاید. اگر بخواهیم با عزت با آنها رو به رو شویم، قطعا نخواهند توانست.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری نیز در این همایش با اشاره به اینکه شایعترین و رایجترین اجازه در تاریخ «نقل روایت» بوده است، گفت: در گذشته حلقه وصل مردم و مرجعیت «وکلا» بودند. اما متأسفانه بعد از انقلاب روحانیون قوی که در شهرها و روستاها ماندگار شوند کمرنگ شده و ائمه جمعه مدام جا به جا میکردند.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نیز طی سخنانی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی، گفت: اگر 60 سال است امام این همه نقش آفرین بوده، برکات زحماتی که گذشتگان تحمل کردند و خداوند خواست دست عنایت الهی از آستین مرد بزرگ تاریخسازی مثل امام بیرون بیاید و تحول ساز شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:مسأله روابط انسانها از بدو خلقت یک مسأله فطری بوده و در شکلهای مختلفی بروز و ظهور داشته است. انبیاء هم از بدو بعثت یکی از کارهای بزرگشان برقراری رابطه با مردم بوده است؛ خودشان که نمی‎‌توانستند با همه مردم دیدار کنند و مجبور میشدند وکلایی را انتخاب کنند که انبیاء را کمک کنند.

وی تأکید کرد: رابطه انبیاء با مردم در جهت تحقق آرمانهای انبیاء بوده و این نوع رابطه با سایر ارتباطهای دنیا تفاوت ماهوی دارد. دهها مسئولیت مختلف را نمایندگان ائمه بر عهدده دارند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سخنران پایانی این همایش بود.

وی در سخنان کوتاهی گفت: این همایش یک همایش علمی – پژوهشی است و در استمرار اقدامات دیگر پژوهشی است که سالها است در مؤسسه قم انجام شده و البته با همراهی و همکاری فضلا و محققین سالها است که دفتر قم منشأ خدمات ارزشمندی است که موسوعه امام یکی از این کارهای ارزشمند است و دانشنامه امام هم یکی از کارهای ارزشمند بود. ویکی امام امکان استفاده همگانی از دانشنامه و آثار امام فراهم میکند. ان شاء الله تا پایان سال فرهنگنامه پنج جلدی شاگردان امام را منتشر خواهیم کرد و سال آینده نیز همایشی با همین عنوان «شاگردان امام» برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تأکید کرد: بیش از هر زمانی پرداختن به اندیشه امام و احیاء نام امام خمینی احساس میشود. همه ما و به خصوص حوزه به اندیشه امام نیاز داریم. حوزه انقلابی حوزهای است که در تراز اندیشه امام باشد.

در ادامه همایش، مراسم رونمایی از زیرسامانه «وکلای شرعی امام خمینی(س)» انجام شد.

محمد سعید انصاری در تشریح این سامانه گفت: پرتال امام خمینی(س) بعنوان سایت مرجع آثار قلمی و اسنادی حضرت امام محسوب می شود که دائره المعارفی از فیلم، عکس، اسناد و سخنرانی های امام در مناسبت های مختلف است. دکتر انصاری گفت: با توجه به اهمیت گردآوری و ساماندهی دستخط های وکلای شرعی امام خمینی(س) سامانه ای در ذیل سرویس پژوهش پرتال امام خمینی(س) طراحی و ایجاد شده است که از اطلاعات لازم در باره مشخصات فردی و همچنین تصویر دستخط امام برخوردار است. مدیرکل فناوری اطلاعات موسسه با بیان اینکه در این سامانه اسامی 1319 وکیل امام با قابلیت جستجو پیش بینی شده است افزود: اطلاعات لازم هر شخص با توجه به نوع دیتاها به مرور تکمیل خواهد شد. انصاری لینک ذیل(ttp://www.imam-khomeini.ir/fa/page/302/h)را برای مطالعه بیشتر در این زمینه به حاضران معرفی کرد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.