همزمان با سالگرد ولادت امام حسن عسکری(ع) و نود و پنجمین سالگرد تولد آیت‌الله شهید بهشتی، در خانه موزه شهید بهشتی، از نرم افزار مجموعه آثار شهید بهشتی رونمایی شد.

همزمان با سالگرد ولادت امام حسن عسکری(ع) و نود و پنجمین سالگرد تولد آیت‌الله شهید بهشتی، از نرم افزار مجموعه آثار شهید بهشتی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر علیرضا بهشتی طی سخنانی در این مراسم گفت: از ابتدای آغاز به کار بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی هدف ما این بوده که بدون هیچ گرایش خاص سیاسی و یا گرایش‌های دیگری که در جامعه هست، به انتشار آثار بپردازیم؛ آن را مستند کنیم و در اختیار همگان قرار بدهیم و صرف نظر از اینکه مراجعان ما دارای چه طرز فکری هستند، خدماتی را به آنها ارائه می‌کنیم.

رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی تأکید کرد: اعتقاد داریم شهید بهشتی یک چهره ملی و فراجناحی است؛ و باید همچنان به همین شکل باقی بماند. شاهدش این است که گروه‌ها و افراد با سلایق مختلف به ما مراجعه می‌کنند و آن‌قدر که در توان ما هست خدمات را به آنها ارائه می‌کنیم.

وی افزود: خوشحال هستم علی رغم اینکه سیاست‌های رسمی تبلیغاتی در این جهت نبوده، آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی به تدریج جای خودش را باز کرده؛ و باز هم خوشحال هستم که ما در این مورد از هر گونه شائبه مقدس کردن و نقدناپذیری اندیشه‌های شهید بهشتی دوری کرده‌ایم و خود بنیاد نشر از همان سال‌های آغاز کارش جلسات نقد و بررسی آثار را گذاشته است.

علیرضا بهشتی با اشاره به اینکه ابعاد گوناگون شخصیت شهید بهشتی برای سراسر زندگی ما درس است، اظهار داشت: آنچه باقی می‌ماند اندیشه او است و فکر می‌کنیم که اندیشه شهید بهشتی هنوز هم می‌تواند سرچشمه تحولات بسیار باشد و نماینده قرائتی از اسلام باشد که اسلام را به عنوان یک آیین زندگی معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: در طول 25 سالی که از  عمر بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی می‌گذرد، محققان مختلف با این مشکل مواجه می‌شدند که یا دسترسی به همه آثار ممکن نبود، یا هزینه و یا اساسا مشکل نگهداری داشتند. خیلی خوشحال هستم که با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در یک فرآیند بیش از یک سال و نیم این کار به ثمر رسید و نرم افزار مجموعه آثار شهید بهشتی در اختیار همگان قرار گرفت. امیدوارم برای کسانی که در رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد و پروژه‌های دیگر به این آثار نیاز داشتند، راه هموار شده باشد و از این به بعد دسترسی خوبی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی سروش نیز در این مراسم با تبریک ولادت با سعادت امام عسکری(ع)، گفت: آیه 41 سوره مبارکه رعد می‌فرماید «أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا». یعنی ما از اطراف زمین کم می‌کنیم. امام صادق(ع) می‌فرمایند زمین وقتی یک عالم، فقیه یا شخصیت نیکی را از دست می‌دهد مانند این است که از این زمین چیزی بریده و کم شده است. در ایام شهادت شهید بهشی به ما یاد دادند که بگوییم «دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛ از  شعارهایی که واقعا شعار بود و یک درصد هم واقعیت در آن نیست.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه یک بهشتی هم نداریم تا چه رسد به «پر از بهشتی»، افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید «ننقصها بذهاب علمائها و فقهائها و خیار أهلها»؛ وقتی اندیشمندان یک سرزمین می‌روند، این سرزمین نقص پیدا می‌کند. مگر می‌شود جامعه‌ای یک اندیشمند توانا را از دست بدهد و به این خیال باشد که ما مشابه ایشان زیاد داریم؟! این طور نیست؛ بیان امام صادق(ع) و آیه 41 سوره رعد این نیست. ما در اول نهضت اشتباهاتی داشتیم که حالا متوجه شده‌ایم اشتباه کردیم.

وی یادآور شد: روایت  امام عسکری این است که «وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ». یک نفر از شما سؤال کرده که ادامه این حدیث چیست؟ آیا بیان امام عسکری(ع) تمام می‌شود؟! به حکم عقلایی کسی که چیزی نمی‌داند به کسی که می‌داند مراجعه می‌کند. امام عسکری می‌فرماید «إلاّ بعض فقهاء الشیعة لاکلّهم» و این بخش حدیث مهجور است. اگر گفتیم توده جامعه از علما و فقهای خود تقلید کنند، این طور نیست که همه فقیهان حائز شرط و صلاحیت تقلید دیگران را داشته باشند.

هادی سروش ادامه داد: امام عسکری(ع) می‌فرماید «توده جامعه اسلامی مانند توده جامعه یهود نباشد». راوی می‌گوید من پرسیدم مگر توده جامعه یهودیان چگونه هستند؟ امام عسکری(ع) فرمود علمای یهود با بعضی علمای اسلام در یک چیز مشارکت دارند؛ «الفسق الظاهر، و العصبیة الشدیده،  و التکالب علی حطام الدنیا»؛ این فقیه اصلا در مقابل هیچ منطقی قائل به کرنش نیست. فقیهی که برای نام و نان و ترویج خود با دیگران به رقابت پرداخته، شایستگی تقلید ندارد. اگر از جامعه دینی ما کسی چنین اوصافی داشت و مورد تقلید قرار گرفت، تفاوتی با یهود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نرم افزار مجموعه آثار شهید بهشتی باید سال‌ها قبل عرضه می‌شد، گفت: نوع صحبت‌های در محافل مربوط به شهید بهشتی چرخش علمی روی مذاکرات مجلس خبرگان و نظرات شهید بهشتی دارد و معمولا از آن زاویه صحبت شده است. اما شهید بهشتی شش جلد تفسیر قرآن دارد. آقای بهشتی در رابطه با علم دینی و روحانیت مطالب بسیار ارزشمندی دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ایشان می‌فرماید فقط معرفت فقهی، اجتهاد نیست؛ اجتهاد بر اساس «معرفت دینی» است. عالم دین بودن به یک مشت اصطلاحات قلمبه سلمبه نیست؛ عالم دین آیین دانستن زندگی بر طبق خواست خدا است. در جای دیگر می‌فرمایند «شکیات درجه هزارم است و فرد باید اصل دین را بشناسد».

وی افزود: شهید بهشتی می‌فرماید «عالمان و فقیهان باید از طاغوت دور باشند». واژه «طاغوت» بسیار در تعبیرات ایشان استفاده شده است. خواهش می‌کنم توجه کنید که می‌فرماید «عالمان دین به طاغوت‌ها خیلی نزدیکترند تا به انسان‌های روشن و سازنده چون مردم ما طاغوت‌پرورند. ما باید مردم را بیدار و از طاغوت‌پروری جدا کنیم». عین عبارت ایشان است که «کار عالم دین مرید و مرید بازی نیست».

هادی سروش اظهار داشت: آقای بهشتی به چالش دیگری توجه دارد. در جلد چهارم تفسیر اشاره دارند که بعضی فقیهان فکر می‌کنند اگر احتیاطات فقه را زیاد و مردم را مکلف کنند، سطح دینداری جامعه بالا رفته است. حرف آقای بهشتی این است که اگر شما احتیاطات غیرضروری را به جامعه تزریق کردید، این جامعه به خشونت گرایش پیدا می‌کند. عبارت ایشان این است که «علمای یهود یک سلسله حرام‌های من درآوردی داشتند که از آن خشونت و خشکی ایجاد شد».

وی افزود: ایشان در جلد پنج تفسیر احتیاطات غیرضروری را کالبدشکافی می‌کند. بخشی از خشونت‌های جامعه دینی ریشه در احتیاطات غیرضروری دارد که از دستگاه تئوری فقه بعضی فقیهان در آمده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله بهشتی می‌فرماید یهود مشغول اعلام برتری قوم بنی اسرائیل در جهان هستند، کما اینکه الآن هم همین است و متأسفانه در این شرایط هم می‌بینیم. می‌فرماید تمام همّ و غمّ مسیحیت هم انحرافات است. بعد می‎‌فرماید «توسعه اسلام به اعتراف کلیسا طبیعی‌ترین توسعه دینی در دنیا است. چون سرطان تحریف تا استخوان یهود و مسیحیت را گرفته است». بعد سفارش می‌کنند که اسلام، فقه و شریعت را به جامعه تحمیل نکنید؛ اگر بخواهید مسلمان راستین را تحمیل کنید، مردم علیه این تحمیل طغیان می‌کنند. بشر موجود پیچیده‌ای است؛ اصلاح و کمال او در انتخاب آزاد او تحقق می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.