رضا غلامی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی، گفت: وقتی جشنواره بزرگی مثل فارابی وجود دارد و سیستم داوری آن بسیار دقیق و پیشرفته است، چه معنایی دارد که هر روز یک جایزه دولتی جدید درست می‌ کنند و پول های هنگفتی خرج می شود؟! ما یک جشنواره خوارزمی و یک جشنواره فارابی داریم، بس است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی، در نشست خبری اختتامیه چهاردهمین دوره این جشنواره با تأکید بر اینکه نظریه‌پردازی کار هر پژوهشگری نیست، گفت: نظریه‌های سست و نظریه های به دور از حقیقت، کنار گذاشته می‌شوند و تنها شماری از آنها، صرفاً از باب تجربه‌ورزی، در تاریخ علم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین، چنانچه واقع بینانه به صحنه علم نگاه کنیم، شاید در هر سال، از هزاران مقاله و طرح تحقیقی در هر رشته، یک نظریه هم متولد نشود. اینکه کسی تصور کند می توان نظریه پردازی را به سکه رایج در دانشگاهها تبدیل کرد، احتمالا معنای نظریه و اقتضائات تولد و بقای آن را نمی داند.

وی افزود: آنچه انتظار داریم، این است که استادان در لایه‌های گوناگون ساختار علم، با فعالیت های متنوع و ارزشمندی که دارند، در ایجاد زمینه ظهور نظریه های ماندگار سهیم باشند. هیچ استادی را نباید به خاطر اینکه نتوانسته در طول 30 سال خدمت خود در دانشگاه، نظریه ای ارائه کند، سرزنش کرد. مهم، این است که استاد، سهم مناسبی در ایجاد زمینه خلق نظریات داشته باشد و با شاخص های مشخص، این سهم و نقش، قابل ارزیابی باشد.

غلامی با بیان اینکه در چنین رویکردی، نظریه باید دارای چند خصیصه باشد، تصریح کرد: نظریه باید مساله محور، نو و ابداعی و در حد حدس و گمان باشد یعنی قابلیت ردّ و ابطال داشته باشد و از معانی بین اذهانی برخورداربوده و قابل فهم و تحول زا باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف جشنواره بین‌المللی فارابی، شناسایی، معرفی و حمایت هدفمند از نظریه ها است افزود: وقتی جشنواره بزرگی مثل فارابی وجود دارد و سیستم داوری آن بسیار دقیق و پیشرفته است، چه معنایی دارد که هر روز یک جایزه دولتی جدید درست می‌ کنند و پول های هنگفتی خرج می شود؟! ما یک جشنواره خوارزمی و یک جشنواره فارابی داریم، بس است. البته بخش خصوصی می تواند جوایز متعدد بدهد ولی ان شاء الله با پیگیری رسانه ها شاهد این طور مسائل در بخش دولتی نباشیم.

به گزارش جماران، اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی روز دوشنبه 19 تیر ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنران این مراسم خواهد بود و بر اساس گفته دبیر علمی این جشنواره، از 2857 اثر دریافت شده از طریق سامانه جشنواره، در روز اختتامیه به 50 نفر جوایزی اعطا خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.