گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هشدار تولیت آستان قدس رضوی در خصوص تبعات دخل و تصرف در آثار امام خمینی(س)

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در بازدید از غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به جماران گفت: یک رسالت بزرگ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) این است که اجازه ندهد در اندیشه‌های امام دخل و تصرف شود. یک وقت در نوشته‌ها و مکتوبات دخل و تصرف می‌شود که آن تحریف لفظی است؛ نگذارند تحریف معنوی هم صورت بگیرد. اگر راه این باز شد، امام از مسیح بالاتر نیست؛ نوشته‌های امام هم به سرنوشت تورات و انجیل دچار می‌شود.

پایگاه خبری جماران: تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه اگر تحریف در آثار امام خمینی(س) صورت بگیرد نوشته‌های امام هم به سرنوشت تورات و انجیل دچار می‌شود، گفت: ما باید اندیشه‌های امام را جامع، نه «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»، همانی که هست اندیشه امام را ترویج کنیم؛ اما شأن نزول آن را هم باید برای مردم بگوییم. ما بدون کم و کاست بیان و تحلیل کنیم و شأن نزول‌هایش را هم بگوییم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، که در بازدید از غرفه مؤسسه چاپ نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شده، را در ادامه می‌خوانید:

از نظر شما بهترین راه ترویج افکار، اندیشه و سیره امام خمینی(س) برای مخاطب امروز چیست؟

بهترین راه این است که دخل و تصرف و تفسیر به رأی در اندیشه‌های امام نشود و یک رسالت بزرگ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) این است که اجازه ندهد در اندیشه‌های امام دخل و تصرف شود. یک وقت در نوشته‌ها و مکتوبات دخل و تصرف می‌شود که آن تحریف لفظی است؛ نگذارند تحریف معنوی هم صورت بگیرد. اگر راه این باز شد، امام از مسیح(ع) بالاتر نیست؛ نوشته‌های امام هم به سرنوشت تورات و انجیل دچار می‌شود.

دومین مسأله این است که چه کسی باید اندیشه‌های امام را بیان و تبیین کند؟ امروز رهبر معظم انقلاب، خلف صالح امام، که با امام بزرگ شده، با امام به انقلاب آمده و پرورش یافته فکر و اندیشه امام است، در طول نهضت و بعد از سال 57 همراه امام بوده و واقعا هم به امام ایمان و اعتقاد دارد؛ ایشان می‌تواند تبیین کند. مهمترین کار ما جلوگیری از تحریف، آن هم با تفسیر مقام معظم رهبری از اندیشه های امام است.

از نظر چاپ و نشر هم باید از همه ابزارهای هنری و چاپ کتاب شود. مثل کاری که در مورد چهل حدیث کرده‌اید، باید انجام شود. صحیفه امام را کسی نمی‌تواند بخواند، مگر کسانی که بخواهند به عنوان مرجع به آن مراجعه کنند. نسل جوان امروز حوصله خواندن 20 جلد کتاب را ندارد. باید کاری کنیم که صحیفه امام به قلم امروز، داستانی، زیبا و روان منتشر شود. یعنی کاری که در چاپ کتاب «به خودآ» از روی صحیفه امام کرده‌اید باید در مورد صحیفه امام هم انجام بدهید.

 

چطور می‌توانیم با توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی اندیشه امام مقابله کنیم که سعی در کمرنگ کردن اندیشه‌های امام دارند؟

ما باید اندیشه‌های امام را جامع، نه «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»، همانی که هست اندیشه امام را ترویج کنیم؛ اما شأن نزول آن را هم باید برای مردم بگوییم. ما بدون کم و کاست بیان و تحلیل کنیم و شأن نزول‌هایش را هم بگوییم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.