مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ابرچالش سال ۱۴۰۲ را معیشتی دانسته و به جماران گفت: ابرچالش سال ۱۴۰۲ مشکلات تورمی و اقتصادی است و مجموعه حاکمیت و سیاست باید راهکاری را برای برون رفت از این مشکلات ارائه دهند. راهکار هم چیزی نیست که به سادگی شکل بگیرد. بیشتر اوقات اقتصاددانان گفته اند که مجموعه‌ای از مداخلات است که می‌تواند این روند را اصلاح کند. اینکه بگوییم این کار را انجام دهیم و درست می‌شود نشانه جهل و ساده گرفتن قضیه است.

پایگاه خبری جماران: از آزمون و خطای دولت سیزدهم نزدیک به دو سال می‌گذرد. سید ابراهیم رئیسی سال پرچالشی را پشت سر گذاشت و نتوانست با توجه به یکدست بودن حاکمیت به شعارهای مردمی و انقلابی خود جامه عمل بپوشاند.

موج کمرشکن گرانی اعتراض و نارضایتی مردم را تا امروز به همراه داشته است و به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان تورم می‌تواند چالش بزرگ دولت سیزدهم باشد. اکنون با توجه به شعار سال تنها وظیفه خطیر دولت می‌تواند مهار تورم باشد و این قدمی برای بازگرداندن امید و اعتماد مردم باشد. برخی معتقدند بسیاری از مشکلات به سیاست خارجی، رفع تحریم و برگشت به برجام برمی‌گردد و حال فصل تازه‌ روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند دریچه تازه‌ای در این زمینه باز کند.

اما موضوع دیگری که امکان دارد دولت را با چالش دیگر رو به رو کند، مسأله حجاب است. اعتراضات و اتفاقات تلخی که در نیمه دوم سال گذشته افتاد نشان داد مسئولان امر دیگر مانند سابق نمی‌توانند با مقوله حجاب برخورد و اقدام کنند. در سال گذشته برخی مجلسی ها تلاش بسیاری کردند تا طرح حجاب را اجرایی کنند و در نیمه دوم سال با پرداختن به جزئیات در مجلس و دولت انتظار می‌رود باز با چالش تکراری در این زمینه رو به رو خواهیم بود.

 

ابرچالش سال ۱۴۰۲ معیشت است

اگر کسی که مسلمان است قطعا حجاب را می‌پذیرد، نمی‌شود که مسلمان بود و آن را نپذیرفت

 

در این خصوص حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر و کلیایی(از شهرهای استان کرمانشاه) در مجلس به خبرنگار جماران گفت: ابرچالش سال ۱۴۰۲ معیشت است؛ اگر نتوانیم حوزه ارز را درست کنترل کنیم بر تمام موضوعات در جامعه سایه می‌اندازد؛ از جمله مسکن، خودرو، طلا. و به تبع این‌ها بر معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. باید برای این کاری کرد که ارزش پول ملی ثبات جدی پیدا کند و این ثبات می‌تواند ما را در سال آینده جلو برده و حاصل آن رشد اقتصادی متناسب که در رفاه و آسایش مردم قرار بگیرند. امروز سفره مردم کوچک‌تر شده است و بخشی از این کوچک‌تر شدن بی‌تدبیری است و علت آن عدم اجرای قانون بوده که گره اصلی ما است و برخی اوقات دولت آن ر اجرا نمی‌کند.

حسینی کیا در پاسخ به این سوال که آیا با طرح مجلس در خصوص حجاب و عفاف، نسل جدید پذیرای آن خواهد بود؟ گفت: حجاب امری شرعی و جدی است. اگر کسی که مسلمان است قطعا حجاب را می‌پذیرد، نمی‌شود که مسلمان بود و آن را نپذیرفت گاهی برخی کمی کوتاهی دارند. دشمن، دشمن است. این دام در فضایی پهن شده است که می‌خواهد دست و پای آهوها را ببندد و گرگ‌ها را باز بگذارد. ما باید در این امر هوشیار باشیم و این را نسل جدید باید بفهمد که کیان خانواده در خطر است.

وی افزود: به اساسی‌ترین نکته‌ای که باید فارغ از اسلام و حاکمیت به آن اشاره کرد«کیان خانواده» است؛ یعنی در صورت رواج بی حجابی «شوهر دزدی» باب می‌شود. مثلا خانمی خود را آرایش می‌کند، دل یک خانواد‌ه‌ای را ویران کرده است و چهار روز دیگر شخصی دیگر کانون خانواد او را ویران می‌کند و کودکان طلاق و بزهکاری اجتماعی بوجود می‌آید و تبعات سنگینی خواهد داشت.

وی در خصوص شعار «زن زندگی آزادی»، افزود: همان کسی که می‌گوید زن زندگی آزادی، نمی‌گذارد زن رنگ روسری خود را انتخاب کند. چرا نسل نو این را توجه نمی‌کند؟ چه کسی این‌ها را منتشر کرد؟ برای بردگی جنسی و کالایی است، دشمن می‌داند روی چه موضوعی دست گذاشته است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان اضافه کرد: تمام کسانی که صاحب منبر هستند باید کمک کنند؛ نسل نو نسل انقلاب است که در «سلام فرمانده» نیز مشاهده کردیم. اگر جنگی پیش بیاید دهه ۸۰ و ۹۰ از ما جلوتر سینه سپر می‌کنند؛ این‌ها عاشق و شیفته اسلام و انقلاب هستند. البته امکان دارد جاهایی گله‌ای از مسئولان داشته باشند که ما باید آن را رفع کنیم.

 

یکی از مشکلات اساسی مردم در سال جدید معیشت مردم و تورمی است

مجموعه حاکمیت و سیاست باید راهکاری را برای برون رفت از مشکلات ارائه دهند

 

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای است که ابرچالش سال ۱۴۰۲ را معیشتی دانسته و به جماران گفت: ابرچالش سال ۱۴۰۲ مشکلات تورمی و اقتصادی است و مجموعه حاکمیت و سیاست باید راهکاری را برای برون رفت از این مشکلات ارائه دهند. راهکار هم چیزی نیست که به سادگی شکل بگیرد. بیشتر اوقات اقتصاددانان گفته اند که مجموعه‌ای از مداخلات است که می‌تواند این روند را اصلاح کند. اینکه بگوییم این کار را انجام دهیم و درست می‌شود نشانه جهل و ساده گرفتن قضیه است.

پزشکیان ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی مردم در سال جدید معیشت مردم و تورمی که به وجود آمده خواهد بود؛ در بودجه گفت شده ۴۵ درصد تورم خواهیم داشت، حقوق‌ها را ۲۰ درصد افزایش دادند و از سوی دیگر برای ماشین، مسکن، برق، ... مالیات اضافه شده است. درصد افزایش کم، اما تورم بالا است و به دلیل مالیات‌ها قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و کسانی که عادی زندگی می‌کردند با مشکلات اقتصادی رو به رو خواهند شد و این خود به خود چالش به وجود خواهد آورد.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات سال جاری حضور اصلاح طلبان را خواهیم داشت؟ گفت: بستگی به جهت‌گیری‌ها دارد یکی از آن‌ها فقهای شورای نگهبان است که چگونه می‌خواهند تصمیم بگیرند و دوم اینکه آیا می‌توانیم زمینه را باز کنیم که همه بتوانند حضور داشته باشند چون با این روند حلقه را تنگ‌ و تنگ‌تر می‌کنیم و باید صبر کنیم تا ببینیم آن‌ها چه تصمیمی می‌گیرند.

 

ابرچالش سال ۱۴۰۲ اشتغال جوانان است

حجاب باید درهمان چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند پیش برود

 

سیدکاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به بحث اشتغال و حجاب پرداخت و به جماران گفت: ابرچالش سال ۱۴۰۲ اشتغال جوانان است. اما در بحث حجاب کار باید در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند پیش برود. ما با کسانی مخالف هستیم که لختی‌گری را اشاعه می‌دهند وگرنه حضرت آقا فرمودند، کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند و سردار سلیمانی در این‌باره گفتند، اگر خانم یا دختری مقداری روسری‌اش عقب است بی‌حجاب نیست. برای اینکه حرمت جامعه حفظ شود و نیروهای مذهبی و خانواده شهدا دچار آسیب نشوند و خدشه‌ای به نظام وارد نشود و از طرفی نباید سخت‌گیری در مورد آن افرادی که مراعات می‌کنند صورت گیرد. هر کشوری برای خود قوانین و حرمت دارد؛ ما معتقدیم همه باید بر اساس قانون زندگی کنند هیچ‌کسی نمی‌تواند خارج از قانون در کشور زندگی کند. اگر هر کسی بخواهد قانون را رعایت نکند و با حرمت مردم بازی شود باید با آن برخورد کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص همراهی دولت و مجلس در سال جدید گفت: مجلس و دولت از روز اول هماهنگ پیش رفتند؛ بخشی از مشکلات دولت ناشی از تحریم و بخشی ضعف در مدیریت است. من قسم خوردم که کار درست را انجام دهم، همان‌طور که از رفتار و منش رییس جمهور تعریف کردم در مقابل به تیم اقتصادی دولت و چند تیم دیگر انتقاد دارم و باید جا به جا شوند/ ما معتقدیم اگر همه چیز درست پیش برود بعضی از ضعف‌ها دیده و برطرف می‌شود.

 

ابرچالش بزرگ بحث آب و محیط زیست است

 

اما دیگر نماینده مجلس موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی به ابرچالش ۱۴۰۲ نه تنها در ایران بلکه در جهان پرداخت و به جماران گفت: ابر چالش مهمی که البته نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا داریم بحث آب و محیط زیست است که هر دو آن توسط برخی کشورها مثل آمریکا که از خیلی از پیمان‌ها جلوگیری کرده است پیش آمده است. با توجه به اینکه در اروپا سوخت‌هایی را مصرف می‌کنند که آلایندگی بالایی دارد و با توجه به قطع انرژی از سمت روسیه، آنها متوسل به استفاده از برخی سوخت‌ها شدند که به محیط زیست آسیب می‌زند. هرچند اقداماتی را در سطح دنیا برای مقابله با این معضل داریم.

وی افزود: در بحث آب خشکسالی‌های پی در پی که در دنیا وجود داشته است به نظرم دنیا را به سمت نگران کننده‌ای سوق می‌دهد و در کشور ما هم همینطور است. البته امسال جز جنوب کشور نزولات آسمانی خوبی را داشتیم.

غضنفرآبادی همچنین گفت: چالش سخت و سنگینی که دنیا را تهدید میکند ادامه‌دار بودن جنگ روسیه و اوکراین و بی‌تدبیری کشورهای اروپایی و آمریکا در قبال این بحران است. آنها به جای آنکه از طریق جامعه بین‌الملل پیش ببرند زورآزمایی می‌کنند. این بحران با نشان دادن تسلیحات مدرن قابل حل نیست و اگر تدبیری صورت نگیرد خیلی از کشورها را درگیر خواهد کرد.

 

موضوع کلیدی برای حاکمیت و مردم تقویت اعتماد عمومی است

شاید چالش ما فشار غربی‌ها علیه ایران و تلاش آنان برای امتیازگیری باشد

 

یکی از چالش اساسی در سال جدید می‌تواند در حوزه سیاست خارجی باشد.

 در این باره ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جماران گفت: موضوع کلیدی برای حاکمیت و مردم ما تقویت اعتماد عمومی است؛ اقداماتی که مجلس، دولت و حاکمیت برای جلب اعتماد عمومی انجام می‌دهند و فرصت‌هایی که برای بیان اقدامات صورت گرفته نظام برای مردم وجود دارد موضوع کلیدی است و ما باید بتوانیم سرمایه اجتماعی در کشور را تقویت کنیم.

عمویی به سال قبل پرداخت و گفت: سال ۱۴۰۱ را از لحاظ سیاست خارجی را با توان خوبی آغاز کردیم در حوزه آسیای میانه و همکاری با چین، روسیه و همسایگان گام‌های مفید و موثری برداشته شد و البته از اواسط سال با چالش حمایت غربی‌ها از جریانات مخل امنیت عمومی مواجه شدیم و بعد از آن هم تلاش‌های دیپلماتیکی را برای فشار بر ایران اعمال کردند؛ از برگزاری جلسات آریا فورمولا در سازمان ملل، محافلی در شورای امنیت سازمان ملل یا در محافل شورای حقوق بشر از این جهت سعی کردند از فرصت‌های دیپلماتیک و بین‌المللی فشار علیه ایران استفاده کنند. اما امروز امنیت عمومی در ایران حاکم شده است و باید تلاش کنیم  آسیب‌هایی که به سیاست خارجی که از سوی طرف‌های اروپایی و آمریکایی در نیمه سال زده شد را در ۱۴۰۲ جبران کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: سیاست خارجی مجموعه چالش‌ها و فرصت‌ها است شاید «چالش» ما فشار غربی‌ها علیه ایران و تلاش آنان برای امتیازگیری باشد و در مقابل، «فرصت» ما زمینه‌های همکاری با کشورهای آسیایی و اورسیایی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.