سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که از نظر شورای نگهبان آیا باید همه معترضان را به چشم اغتشاشگر دید؟ گفت: ما این گونه فکر نمی کنیم و تصور می کنم هیچ کس هم این گونه فکر نمی کند. همین دو سه روز قبل بود که مقام معظم رهبری هم به این موضوع تأکید داشتند. در خصوص تعیین مکان برای اعتراضات هم ما تصمیم گیر نیستیم. اگر در قالب طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود، طبیعتا ما مثل هر طرح یا لایحه ای آن را بررسی می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان از تأیید لایحه اصلاح قانون بودجه 1401 درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری و مستمری بگیران بهزیستی، قضات و اساتید دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار جماران، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز(شنبه 14 آبان) با اشاره به بررسی  9 طرح و لایحه، 3 اساسنامه و 27 استعلام از دیوان عدالت اداری در کمتر از یک ماه گذشته، گفت: خبر خوش امروز لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کشور درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری و مستمری بگیران بهزیستی، قضات و اساتید دانشگاه است که  در جلسات شورا مورد بحث قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن گفت:  سه شنبه هفته گذشته مصوبه را دریافت کردیم و با توجه به اهمیت موضوع، بعد از تصویب در هیأت وزیران یکی دو بار،  بین شورا و مجلس رفت و آمد داشت و تنها ایراد ما هم برطرف شد و اساسنامه خلاف موازین قانون اساسی شناخته نشد.

وی همچنین در خصوص طرح شفافیت قوای سه ‌گانه، دستگاه‌ های اجرایی و سایر نهادها، اظهار داشت: اکثر ایرادات این طرح برطرف شده و مصوبه در اختیار مجلس است، ولی ایرادهای هیأت عالی نظارت در خصوص این طرح کماکان بر قوت خودش باقی و به مجلس ارسال شده است. باید تعامل بیشتری بین مجلس و هیات عالی نظارت صورت بگیرد تا ایرادهای هیأت عالی نظارت در همین مرحله حل شود. در غیر این صورت هم بن‌ بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد و این مصوبه به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام می ‌رود.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه فرزندان برخی نمایندگان به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند و گروه دیگری تابعیت دوگانه دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را برای انتخابات سال آینده لحاظ می کند؟ گفت: برای انتخابات عجله دارید چون زمان زیادی باقی مانده است. مبنای ما قانون است و تا آن زمان اگر مورد باشد بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت در دوره نمایندگی با هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و خود مجلس است و شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می کند. ما در جریان بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیستیم و چیزی اعلام نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا اصل ۲۷ قانون اساسی ابهامی دارد یا خیر؟ گفت: به نظر می رسد ابهامی وجود ندارد، اگر ابهام وجود داشته باشد راه تفسیر باز است. تفسیر هم فرایندی دارد؛ باید از مقامات صالح به شورای نگهبان ارسال شود و اگر چنین درخواستی به شورا مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌ گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: هفته گذشته در مجلس بودم و از نمایندگان پرسیدم و گفتند که بررسی اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون تمام شده و در نوبت صحن است و چیزی تصویب نشده که به شورا ارسال شود و ما بتوانیم نسبت به آن اعلام نظر کنیم.

طحان نظیف در پاسخ به این سؤال که چرا شورای نگهبان بر اجرای اصول قانون اساسی نظارت نمی‌ کند؟ گفت: ما مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی نیستیم، بلکه مسئول تطبیق مصوبات با قانون اساسی و شرع مقدس و تفسیر اصول قانون اساسی هستیم.

وی درباره راهکار تحقق قانون اساسی، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه یکی از بازوان مشورتی شورای نگهبان است، در حوزه‌ های مختلف قانون اساسی و در بُعد نظری هم فعال است و کار پژوهشی هم انجام می ‌دهد. البته مسئولیت اجرای قانون اساسی در حوزه اجرایی با رئیس جمهور است و در سایر موارد قانون اساسی هم هر دستگاه و نهادی وظایفی دارد که بر حسن اجرای قانون اساسی نظارت کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که از نظر شورای نگهبان آیا باید همه معترضان را به چشم اغتشاشگر دید؟ گفت: ما این گونه فکر نمی کنیم و تصور می کنم هیچ کس هم این گونه فکر نمی کند. همین دو سه روز قبل بود که مقام معظم رهبری هم به این موضوع تأکید داشتند. در خصوص تعیین مکان برای اعتراضات هم ما تصمیم گیر نیستیم. اگر در قالب طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود، طبیعتا ما مثل هر طرح یا لایحه ای آن را بررسی می کنیم.

وی درباره سامانه های شورای نگهبان  گفت: شورای نگهبان سامانه های متعددی دارد و بدون الزام قانونی موارد را اعلام و در سامانه قرار می‌دهد. ما اخیرا سامانه ارتباطات شورای نگهبان را رونمایی کردیم که بخش های مختلفی دارد و این سامانه جامع و کامل و پیش رو است‌. ما سامانه جامع نظرات شورای نگهبان را داریم که بدون الزام قانونی و داوطلبانه تمام متن لوایح و طرح ها از ابتدای انقلاب تاکنون در این سامانه بارگذاری شده است و مشروح مذاکرات شورای نگهبان به مرور در سامانه قرار می‌گیرد و حتی استدلال‌های شورای نگهبان به صورت دسته‌بندی شده در سامانه بارگذاری می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهشی در پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص اصول بر زمین مانده قانون اساسی صورت گرفته است؟ گفت: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه در حوزه‌ های کاربردی فعالیت می‌ کند و بازوی مشورتی شورای نگهبان است در حوزه‌ های نظری هم ورود می ‌کند. برای مثال شرح فقهی قانون اساسی منتشر شده است. طبیعتاً جزییات را باید از دوستان پژوهشکده بپرسید.

وی در پاسخ به این سؤال که در جریان تحولات اخیر این انتقاد مطرح شد که شورای نگهبان با حذف نخبگان باعث شده تا فضای گفت‌ و گو در کشور از بین رفته و دیگر افرادی نیستند که سوپاپ اطمینان نظام باشند، گفت: هر فرد و نهاد و جریانی باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد. در کشور ما در ادوار مختلف گروه ‌های مختلفی به قدرت رسیدند و قدرت را تحویل دادند که رویکردها کاملا با یکدیگر متفاوت بودند. شورای نگهبان بر مبنای قانون عمل می ‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.