اولین جلسه دادگاه پرونده حمله تروریستی در اهواز 30 شهریور امسال در شعبه 55 دادسرای حقوقی تهران برگزار خواهد شد.

نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده های شهدا و جانبازان حادثه تروریستی 31 شهریور 97 اهواز علیه دولت و مقامات آمریکا، پیش از ظهر امروز(سه شنبه 11 مرداد ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، ناصر پورابراهیمی، وکیل پرونده، در این نشست با اشاره به اینکه چهار سال از حادثه اهواز می گذرد، گفت: ترور 31 شهریور اهواز  از جهاتی دارای اهمیت است و اگر به عمق آن و هدف پشت پرده نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که دامنه این فاجعه وسیع تر  است. یعنی این گروه 27 نفره با برنامه ریزی و حمایت کشورهای غربی دست به این اقدام جنایت آمیز زده اند.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه 23 نفر شهید و حدود 70 نفر زخمی شده اند، افزود: روز بعد از این حادثه یک پرونده کیفری در دادسرای اهواز تشکیل شد که آن پرونده در جریان است و بخشی هم حکم صادر شده و پرونده ای هم به لحاظ قصور احتمالی در حفاظت مراسم، در دادسرای نیروهای مسلح تشکیل و منجر به صدور حکم شده است.

پورابراهیمی ادامه داد: برای بررسی ابعاد بین المللی این قضیه پرونده ای تشکیل شده که خواندگان آن تقریبا 36 نفر از افراد حقیقی و حقوقی آمریکا از جمله رئیس جمهور وقت، وزیر خارجه، رئیس خزانه داری، رئیس سیا و افراد دیگری هستند که در این زمینه دخالت داشته اند. یک سری هم از عناصر اصلی و تأثیرگذار گروه حرکت النضال از جمله حبیب فرج الله هم جزو خوانده های این پرونده هستند. خواهان پرونده هم در این مرحله خانواده 19 شهید و 33 جانباز این حادثه هستند.

وی در خصوص صلاحیت دادسرای حقوقی تهران برای بررسی این پرونده تأکید کرد: قانون مصوب 1390 به دادگستری جمهوری اسلامی ایران صلاحیت داده و معمولا اکثر کشورها در پایتخت خودشان دادگاهی برای دعاوی بین المللی در نظر می گیرند که ایران هم شعبه 55 دادسرای حقوقی را اختصاص داده و ما هم در قالب 24 پرونده دادخواست تنظیم کرده ایم و ممکن است بعد از این، پرونده ابعاد تازه ای پیدا کند.

وکیل خانواده های شهدا و جانبازان حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز اظهار داشت: اولین جلسه دادگاه این پرونده 30 شهریور امسال در شعبه 55 دادسرای حقوقی تهران برگزار خواهد شد و ما درخواست کرده ایم دادگاه علنی و با حضور رسانه ها برگزار شود. متن دادخواست ما 120 صفحه است و 350 بند دارد که تماما ارتباط عاملین این جنایت با مقامات آمریکا را اثبات  می کند. علاوه بر این، اسناد  و مدارکی داریم که در سازمان های نظامی و امنیتی وجود دارد و از دادگاه خواسته ایم نامه هایی بزند و این اسناد را درخواست کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل عدم طرح دعوا در دادگاه بین المللی گفت: وقتی دادگاهی در کشور صالح است، چرا برویم سراغ مسیری که هموار نیست؟! ما محکومیت مسببین این پرونده را درخواست داریم و تا الآن توانسته ایم با ادله پیش برویم و اگر این دادگاه صالح نباشد خود دادگاه باید قرار عدم صلاحیت صادر کند. ولی اینکه دادخواست پذیرفته شده نشان می دهد دادگاه خودش را صالح به رسیدگی دانسته است.

پورابراهیمی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل عدم شکایت از مقامات  سوئد در این پرونده، گفت: سوئد هم  بی گناه نیست ولی ما مطابق اسناد و مدارک باید جلو برویم. کشورهای دیگر از جمله حوزه خلیج فارس هم نقش داشته اند ولی به خاطر اینکه زودتر به نتیجه برسیم و اینکه آمریکا نقش محوری در این قضیه دارد، پرونده را این طور تنظیم کرده ایم. ثانیا حبیب فرج الله اخیرا به دست داشتن دولت سوئد در این قضیه اعتراف کرده ولی ما دو سال قبل مدارک تهیه و 28 فروردین ماه اولین دادخواست را ثبت کرده ایم. قطعا از این اسناد و مدارک هم استفاده می کنیم.

سعدالله اقدامی (پدر شهید خردسال حادثه تروریستی شهریور 97 اهواز) نیز در این نشست گفت: پرونده حقوقی علیه کشورهای متخاصم حامی این حمله تروریستی تشکیل شده و در حال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.