گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت‌وگو با جماران؛

امیردریادار سیاری: نامگذاری روز ارتش با دستور امام خمینی (ره) بود/ دشمنان می‌خواستند ارتش را منحل کنند، اما نگاه امام بسیار عمیق و روشن بود/ یکی از صحنه‌های افتخارآمیز نیروی دریایی در نبرد با آمریکایی‌هاست/ خط تولید ناوشکن را راه‌اندازی کردیم

امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران به جماران گفت: دشمنان می‌خواستند این سپر دفاعی انقلاب را بگیرند به همین دلیل می‌گفتند، ارتش باید منحل شود و با شعار، ارتش بی‌طبقه توحیدی، می‌خواستند ارتش را منحل کنند تا بازوی دفاعی انقلاب را بگیرند اما نگاه امام بسیار عمیق و روشن بود که در ۲۸ فروردین ۱۳۵۸ دو ماه بعد از انقلاب روز ۲۹ فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند.

پایگاه خبری جماران: معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نامگذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش با حمایت و دستور امام خمینی(ره) بود. آن هم در شرایطی که دشمنان می‌خواستند این سپر دفاعی انقلاب را بگیرند. بعد از انقلاب، زمانی که اعلام می‌کنند، ارتش باید منحل شود به نگاه امام باید توجه کرد، در آن مقطع زمانی تنها وسیله دفاعی انقلاب ارتش است و اگر هر انقلابی این وسیله دفاعی را نداشته باشد مطمئنا دشمنان نمی‌گذارند زنده بماند و مسیر را ادامه دهند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با امیر دریادار  حبیب الله سیاری را در ادامه می‌خوانید:

جایگاه فکری حضرت امام در ارتش پیش از انقلاب و تاثیر شخصیت ایشان در روند پیوستن ارتش به انقلاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم نگاه حضرت امام را نسبت به ارتش بررسی کنیم باید  به ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برگردیم، امام طی سخنرانی در جایی می‌فرمایند: ای علما مواظب اسلام باشید و در جمله‌ای دیگر می‌گویند، ای ارتش. که این نشان می‌دهد نگاه ایشان نسبت به بدنه ارتش بسیار مثبت است. در زمان انقلاب ارتش با فرمان امام پادگان‌ها را تخلیه کرد. به جز چند نفر از سران ارتش که وابسته رژیم سابق بودند بقیه در بدنه ارتش محسوب می‌شدند، به فرمان امام پادگان‌ها را تخلیه کردند و در خدمت انقلاب قرار گرفتند و اگر دستور امام و اجرا در بدنه ارتش نبود، پیروزی انقلاب بسیار زمان‌بر بود و این حرکت بزرگ نشان از عمق و نفوذ امام در ارتش بوده است.

بعد از انقلاب، زمانی که اعلام می‌کنند، ارتش باید منحل شود به نگاه امام باید توجه کرد، در آن مقطع زمانی تنها وسیله دفاعی انقلاب ارتش است و اگر هر انقلابی این وسیله دفاعی را نداشته باشد مطمئنا دشمنان نمی‌گذارند زنده بماند و مسیر را ادامه دهند. دشمنان می‌خواستند این سپر دفاعی انقلاب را بگیرند به همین دلیل می‌گفتند، ارتش باید منحل شود و با شعار، ارتش بی‌طبقه توحیدی، می‌خواستند ارتش را منحل کنند تا بازوی دفاعی انقلاب را بگیرند اما نگاه امام بسیار عمیق و روشن بود که در ۲۸ فروردین ۱۳۵۸ دو ماه بعد از انقلاب روز ۲۹ فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند. امام در جایی بیان کردند، ارتش با ساز و برگش در خیابان رژه برود و مردم از ارتش پشتیبانی کنند، ارتش متعلق به مردم است و با توجه به همین فرمان امام «روز ارتش» اعلام می‌شود. ما امروز می‌گوییم ۲۹ فروردین روز تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

بعد از آن مسائل و مشکلات بسیار به وجود آوردند اما چون نگاه امام پشت ارتش بود ارتش سرافراز ماند. بعد از آن هم شاهد بودیم که چه اتفاقاتی در کشور می‌افتد، دشمن به دنبال این بود، هرجا که عناصری از ضد انقلاب دیده میشد این‌ها را شکل دهد و علیه انقلاب وارد کارزار کند مانند، اختلافات قومی و مذهبی که در بعضی از گوشه کنار کشور اتفاق افتاد اما در اینجا چه کسی وارد صحنه می‌شود و از انقلاب دفاع میکند؟ در آن مقطع زمانی بسیج و سپاه شکل نگرفته بود و کمیته داشتیم، می‌بینید که تنها بازوی انقلاب، ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در عرصه حضور پیدا کرده و از انقلاب دفاع میکند.

در مقطع بعدی، در زمان دفاع مقدس می‌بینید که با تدبیر عمیق حضرت امام نسبت به تقویت نیروهای مسلح، ارتش چه جایگاهی پیدا میکند، سپاه و بسیج شکل می‌گیرد و چگونه این‌ها دست به دست هم می‌دهند و در مقابل دشمن غرب و شرق، در پیمان نامبارک می‌ایستند و دشمن را شکست دادند. اگر به عقب برگردیم پی به نگاه عمیق حضرت امام نسبت به ارتش و کل نیروهای مسلح خواهیم برد که چگونه می‌خواهد ارتش را تقویت و انقلاب ما توان دفاعی قوی داشته باشد و اگر این توان دفاعی نباشد قطعا بدانید که آسیب‌های زیادی وارد می‌شود و امروز هم با توجه به همان نگاه و نگاه خاص فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری بعد از حضرت امام نسبت به نیروهای مسلح و ارتش داشتند، توان بازدارنده کشور در جایی قرار گرفته است که هیچ تهدیدی نمی‌تواند علیه تمامیت ارضی یا منافع جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شوند. زیرا می‌دانند که آزموده را آزمودن خطاست، در دفاع مقدس علی رغم تمام محدودیت‌هایی که برای ما بوجود آوردند، ما چگونه در مقابل دشمن پیروز شدیم.

 

امیر سیاری / حبیب‌الله سیاری / امیر حبیب‌الله سیاری

 

سخت ترین وضعیتی که در طول هشت سال دفاع مقدس تجربه کردید، کدام عملیات بوده است؟

در طول هشت سال دفاع مقدس اتفاقات زیادی افتاد اما خاطره تلخی که همیشه در ذهن دارم، ۴ آبان سال ۵۹ ساعت ۴ صبح است که ما از عرض رودخانه کارون عبور کردیم و به این‌‌ سمت رودخانه آمدیم و حماسه ۳۴ روزه خرمشهر در آنجا تمام شد. من از کلمه سقوط خرمشهر استفاده نمی‌کنم زیرا اصلا به آن اعتقادی ندارم ما فقط تغییر موضع دادیم و این خیلی برای ما سخت بود زیرا جزو آخرین نفراتی بودیم که ۴ صبح ۴ آبان سال ۵۹ عرض رودخانه کارون را پشت سر گذاشتیم و به آن سمت خرمشهر آمدیم و دیواره دفاعی خود را تشکیل دادیم. هیچ وقت یادم نمی‌رود که ۲۴ ساعت همه گریه می‌کردیم و آرزو می‌کردیم که کی می‌توانیم برگردیم.

و شیرین‌ترین لحظات ما صبح روز در ۳ خرداد سال ۶۱ بعد از حدود ۵۱۹ روز که ما توانستیم از منطقه حفار وارد خرمشهر شویم و حاشیه رودخانه کارون تا سه راهی تقاطع کارون با اروند را پاکسازی کنیم و در همان منطقه از خرمشهر بیرون آمدیم و عرض رودخانه را پشت سر گذاشتیم، همان جا سجده شکر را به جا آورده و گریه کردیم اما این‌بار این نوع گریه متفاوت بود که ما بعد ۵۱۹ روز برگشتیم و توانستیم در آنجا حضور پیدا کنیم که بسیار شیرین بود و همیشه در ذهن‌مان است.
 

دوستانم اسم من را شیخ جابر الحبیب ال سیار، حاکم جزایر پنج گانه گذاشته بودند

قطعا تمام دوران کاری شما در ارتش و نیروهای مسلح ارزشمند و شیرین بوده است اما اگر بخواهید یک حس متفاوت در دوران کاری خود را بیان کنید کدام مقطع زمانی است؟ لذا این را باید گفت که خدمت شما در ارتش نزدیک به نیم قرن است که در نوع خودش رکورد محسوب می‌شود.

در دوران خدمت هر کدامش معنای خاص خودش را دارد. زمانی شما جوان هستی و در صف و یگان‌های اجرایی تلاش میکنی شیرینی خاص خودش را دارد. وقتی ما وارد انقلاب می‌شویم، انقلاب پیروز می‌شود و بعد اختلافات قومی مذهبی را درست می‌کنند و می‌خواهند انقلاب را شکست بدهند که آنجا ما فعالیت‌هایی با نیروهای جوان داشتیم. بعد وارد دفاع مقدس می‌شویم که هر روز یک شیرینی خاص خود را دارد وقتی شما در آن مقطع زمانی با توجه به حیطه وظایف و اختیارات خود یک سری افتخاراتی به دست می‌آوری فراموش نشدنی است، مثل همان مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر علارغم اینکه آن اتفاق ۴ آبان می‌افتد نوعی حماسه است و بعد آن بلافاصله در ۹ آبان در کوی ذوالفقاری، شکستی که به دشمن وارد کردیم خود یک حماسه‌ی دیگر است. در عملیات مروارید در ۷ آذر ۵۹ بعد از ۶۷ روز که از جنگ گذشته بود دشمن را شکست می‌دهیم که باز هم فراموش نشدنی است. ما در ایام انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن موفقیت‌های بسیاری به لطف خداوند و حمایت‌های تمام کارکنان و هدایت‌های حضرت امام و چه بعد توسط فرمانده معظم کل قوا بدست آوردیم.

در مقطع زمانی شیرین دیگر بحث جزایر است. من از سال ۷۱ تا ۷۷ مسئولیت جزایر را بر عهده داشتم و درآنجا زندگی می‌کردم. در ۳ سال اول در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری و لاوان دوستانم اسم من را شیخ جابر الحبیب ال سیار، حاکم جزایر پنج گانه گذاشته بودند. بعد از دو سال برادران سپاه کمک کردند و ما جزایر تنب بزرگ و کوچک را تحویل نیروهای دریایی سپاه دادیم. اما عظمت کار و تقویت جزایر در مقابل یاوه گویی‌های بعضی از این کشورهای کوچولوی منطقه که نسبت به جزایر ما بیان می‌کردند خود نوعی حرکت بسیار بزرگی بود و قدرت جمهوری اسلامی ایران را بعد از دفاع مقدس در آنجا به معرض نمایش گذاشت.


امیر سیاری / حبیب‌الله سیاری / امیر حبیب‌الله سیاری
 

در مراحل آخر خدمتم موفق شدم مدال فتح درجه یک را از دست حضرت آقا بگیرم که برایم خیلی شیرین بود

 

حدود ۱۲ سال و نیم جانشین نیروی دریایی بودم و ۱۰ سال فرمانده نیروی دریایی بودم به نظرم می‌آید در این مقطع زمانی با توجه به پیشرفت‌هایی که در نیروی دریایی حاصل شد، ما موفق شدیم تدابیر فرمانده معظم کل قوا را مو به مو در توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی و حضور در دریاهای آزاد و دفاع از منافع کشور در مقابل بحث دزدان دریایی، حضور در کشورهای منطقه و نشان دادن توان نیروی دریایی ایران که در چند سال اتفاق افتاد که به رشد خوبی هم رسیدیم و بارها و بارها مورد تشویق و حمایت فرمانده معظم کل قوا قرار گرفتیم و یک جایگاه ویژه‌ای برای نیروی دریایی با عنوان راهبردی برای ما اتفاق افتاد، در مراحل آخر خدمتم موفق شدم مدال فتح درجه یک را از دست حضرت آقا بگیرم که برایم خیلی شیرین بود، موقعی که این مدال را از حضرت اقا می‌گرفتم ایشان یک جمله‌ای فرمودند که تمام خستگی‌های چهل سال گذشته را فراموش کردم، وقتی با دست مبارکشان مدال را نصب کردند گفتند، انصافا حق شما بود. این برای من خیلی زیبایی داشت و هنوز هم که می‌گویم اشک به چشمانم می‌آید و هر چه که کار کرده بودیم خستگی‌اش از بین رفت.

بعد از ساخت ناوشکن جماران مدال لیاقت مدیریت را از دست رییس جمهور گرفتم

 البته بعد از ساخت ناوشکن جماران مدال لیاقت مدیریت را از دست رییس جمهور گرفته بودم. برای اولین بار در دنیا جمهوری اسلامی ایران موفق شد ناوشکن بسازد به قدری این پروژه‌ی عظیم و بزرگ اثرات جهانی داشت که خود حضرت آقا به بندرعباس تشریف آوردند. می‌بینید ما در بحث ساخت ناوشکن که در دنیا نمونه ندارد موفق شدیم و خط تولید ناوشکن را راه انداختیم و یا برای اولین بار که ما از کانال سوئز عبور و در مدیترانه حضور پیدا کردیم، به اقیانوس آرام و اطلس رفتیم تمام این لحظات نتیجه‌ی زحمات، ایثارگری و عشق همه‌ی بچه‌ها است. ما توانستیم با همان تدبیری که حضرت آقا فرمودند، در دریای آزاد حضور داشته باشید و عظمت جمهوری اسلامی ایران را به معرض نمایش بگذارید. این‌ها لحظات شیرینی است که در طول مدت طولانی خدمت ما اتفاق افتاده است.

 

در تابستان گذشته در اقیانوس آرام از سه اقیانوس عبور و در سن‌پترزبورگ حضور پیدا کردیم. این‌ها خیلی شیرین و درخشان است و در تاریخ می‌ماند

 

نیروی دریایی ارتش به ماموریت بلند مدت با ناوها و اتفاقاتی که در این ماموریت‌ها می‌افتد معروف است مهم‌ترین ماموریت شما در آب‌های آزاد کدام ماموریت بوده است؟

یکی از ماموریتی‌هایی که برای ما خیلی شیرین بود؛ برای اولین بار در سال ۸۸ از کانال سوئز عبور و در مدیترانه حضور پیدا کردیم که دنیا را تحت تاثیر قرار داد و آنجا بود که حضرت آقا فرمودند، این حرکت شما برای کشورهای منطقه الهام‌بخش است، یک کشوری که سال‌ها تحریم است می‌تواند در دریاهای آزاد حضور داشته باشد و با ساخت کشتی‌هایی توسط خودش در آب‌های آزاد بین‌المللی حضور داشته باشد. این خیلی معنادار بود. در تابستان گذشته در اقیانوس آرام از سه اقیانوس عبور و در سن‌پترزبورگ حضور پیدا کردیم. این‌ها خیلی شیرین و درخشان است و در تاریخ می‌ماند.
 

برای اولین بار آفریقای جنوبی را دور زدیم و در اطلس حضور پیدا کردیم و ماموریت اخیر ناو گروه ۷۵ در سن‌پترزبورگ 3 ماه و نیم هم طول کشید

 

شما خاطره‌ای از ماموریت‌های بلند مدت  هم داشتید؟

من در سفرهای دانشجویی ماموریت دو ماه و نیمی روی دریا بودم. ما ماموریت ۳، ۴ ماه و حتی ۵ ماهه با بچه‌های نیروی دریایی هم داشتیم، برای اولین بار آفریقای جنوبی را دور زدیم و در اطلس حضور پیدا کردیم و ماموریت اخیر ناو گروه ۷۵ در سن‌پترزبورگ 3 ماه و نیم هم طول کشید. امروز ناو گروهایی که به خلیج عدن برای برقراری امنیت عبور کشتی‌های ما معمولا ۲ و حتی ۳ ماه با توجه به شرایط حضور پیدا می‌کنند. برای همه بچه‌های ما مدت زمان طولانی ماموریت‌شان برای برقراری امنیت و منافع کشور قابل تحمل است چون شما وقتی کار سخت انجام میدهی و میدانی اثرات زیادی برای ملت و کشور دارد خسته نمی‌شوی، کاری که ثمره‌ای در آن نمی‌بینی خسته می‌شوی. وقتی که شما در ۲۵۰۰ کیلومتر دورتر از بندرعباس در آب‌های آزاد امنیت را برای عبور نفت کش برقرار میکنی و پرچم خود را در منطقه به هتزاز در می‌آوری لذت می‌بری.

 

حضرت آقا دوبار در جمع خانواده‌ها فرمودند: ۵۰ درصد موفقیت‌هایی که شما مردان به دست می‌آورید مربوط به خانم‌هایی است که با شما زندگی می‌کنند

 

امروز کارکنان نیروی دریایی در بندرعباس، جاسک یا چابهار و بوشهر از اینجا به ماموریت اعزام می‌شوند که معمولا افراد از ۲۰ سال سن تا ۳۵ سال خدمت روی ناوها است و حتی شرایط خانواده‌ها هم متفاوت است از نامزد تا تازه ازدواج کرده از بچه‌دار تا عروس و داماد دار هستند که شرایط زندگی در این طیف متغیر است. خانواده اکثر افراد در شهرهای مختلف و دور از آن‌ها هستند اما می‌دانند فرزندان خود را کنترل کنند و چرخ زندگی را بچرخانند و مدت زمان زیادی را تحمل کنند، این برمی‌گردد به همان جمله‌ای که حضرت آقا دوبار در جمع خانواده‌ها فرمودند: ۵۰ درصد موفقیت‌هایی که شما مردان به دست می‌آورید مربوط به خانم‌هایی است که با شما زندگی می‌کنند و این جای تشکر و قدردانی دارد که خانواده‌هایی هستند می‌توانند این مشکلات را تحمل کنند تا همسرشان بتوانند با موفقیت ماموریت خود را پشت سر بگذارد و آن هم بدانند اثر ماموریت‌‌شان برقراری امنیت در کشور است که باعث روحیه آنان می‌شود.

 

امیر سیاری / حبیب‌الله سیاری / امیر حبیب‌الله سیاری

 

مهم‌ترین تصمیم‌گیری که در طول دوران کاری خود داشتید چه بوده است؟

انسان هر تصمیمی که برای کار بزرگ و نویی که می‌گیرد باید تصمیم بزرگی هم بگیرد. شما زمانی که تصمیم می‌گیری کار نویی را انجام دهی و با تدبیری که فرمانده معظم کل قوا هم فرمودند، نیروی دریایی را در آب‌های آزاد حرکت دهید که خود تصمیم بزرگی است اگر با اعتقاد به سمت تصمیمات بزرگ بروی خدا نیز کمک میکند و الحمدالله نتایج بسیار شیرینی هم داشته است.

 

زمانی که سازمان دریانوردی درخواست کرد، هر کسی توان دارد در خلیج عدن در بحث برقراری امنیت خلیج فارس کمک کند تا تجارت دنیا آسیب نبیند ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در آنجا حضور پیدا کردیم و حتی چندین تقدیرنامه هم برای ما فرستادند

 

ما در روزهای اول که می‌خواستیم در دریای آزاد حضور پیدا کنیم بعضی از کارکنان ما معتقد بودند با توجه به امکانات حضور در دریای آزاد برای ما سخت است ولی در حرف ثابت شد که بله می‌شود و خواستن توانستن است و قطعا بدانید همان تعداد محدود نظرشان عوض شده است. ما همیشه با حمایت‌هایی که از طریق سلسله مراتب داشتیم و به ویژه تدابیری که حضرت آقا می‌فرمودند، موفق شدیم تصمیم و کارهای بزرگی انجام دهیم. زمانی که سازمان دریانوردی درخواست کرد، هر کسی توان دارد در خلیج عدن در بحث برقراری امنیت خلیج فارس کمک کند تا تجارت دنیا آسیب نبیند ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در آنجا حضور پیدا کردیم و حتی چندین تقدیرنامه هم برای ما فرستادند.

 

با توجه به فرموده حضرت آقا، کسانی که در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند به عنوان شغل محسوب نمی‌شود

 

اگر بخواهید چند ویژگی برای افسران نیروی دریایی ارتش بیان کنید آن ویژگی‌ها چه می‌تواند باشد؟

با توجه به فرموده حضرت آقا، کسانی که در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند به عنوان شغل محسوب نمی‌شود. ویژگی خدمت در نیروهای مسلح با توجه به نتیجه‌ای که به همراه دارد، برقراری امنیت برای کشور است که یک افتخار محسوب می شود شما در داخل کشور از صبح به کارهای خود رسیدگی و مشغول رفت و آمد می‌شوید این ها همه در سایه‌ی امنیت است. تمام افرادی که در ایام نوروز به سفر رفتند می‌دانند امنیت در داخل و مرزها برقرار است.

 

گاهی در برنامه‌های تلویزیونی می‌گویند، از کسانی که شبانه روز کار می‌کنند تشکر می‌کنیم، خیلی کم پیش می‌آید از کسانی که همیشه در مرزها هستند تشکر کنند

 

امروز سربازها، تیپ‌ها، لشکرها و گردان‌ها در مرزهای زمینی مستقر هستند و امنیت زمینی را برقرار می‌کنند، و حتما خبر دارید در مرزهای شرق و غرب ما چه خبر است. در مرزهای هوایی خلبان‌ها و پروازی‌ها آمادگی لحظه‌ای هفت دقیقه‌ای دارند، در پدافند هوایی مراکز پشت فرماندهی در اتاق‌های تاریک پشت مانیتورها ۲۴ ساعت بدون آنکه چشم روی هم بگذارند آسمان کشور را رصد می‌کنند تا امنیت برقرار شود و در دریا مرزهای دریایی چه در سطح و چه در زیر آب مستمر در حال انجام ماموریت هستند که دیده نمی‌شود گاهی در برنامه‌های تلویزیونی می‌گویند، از کسانی که شبانه روز کار می‌کنند تشکر می‌کنیم، خیلی کم پیش می‌آید از کسانی که همیشه در مرزها هستند تشکر کنند.

اما کسانی که در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند با توجه به صحبت آقا این یک شغل نیست افتخار است که آدم بتواند در کشورش مسئول برقراری امنیت باشد که مردم احساس آرامش کنند، صبح بیدار شوند دانشگاه، سرکار و حتی سفر بروند، خود ما وقتی اینجا نشسته‌ایم و صدای ماشین را می‌شنویم لذت می‌بریم که هم چیز مسیر خودش را طی میکند و این شیرین و لذت بخش است ما حتی مسافرت هم برویم از مسافرت دیگران لذت می‌بریم. در ایام عید به خرمشهر، آبادان و شلمچه رفتم امسال جدا از کاروان‌ها، خانواده‌ها هم با ماشین‌های شخصی آمدند و ما از تماشای این‌ها لذت بردیم.

 

با سفری که به جنوب کشور داشتید خاطراتی هم برای شما زنده شد؟

تمام خاطرات دفاع مقدس زنده شد. تمام کسانی که در دفاع مقدس در منطقه حضور داشتند یک دلبستگی به آن منطقه دارند زمانی که آنجا می‌روند تمام اتفاقات شهدا جانبازان عملیات‌ها مثل یک فیلم در نظرشان می‌گذرد و دوباره برمی‌گردند به آن زمان که چه اتفاقاتی، عظمت‌هایی و ایثارگری‌هایی اتفاق افتاد و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

 

 ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش

 

رابطه ارتش و ملت را از چه جنسی می‌بینید؟

اصل شعار که در ۲۹ فروردین ۵۸ می‌گفتند، ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش البته آن زمان می‌گفتند ارتش برای ملت، ملت فدای ارتش. اما امروز ما می‌گوییم ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش که درستش هم همین است.

 

امیر سیاری / حبیب‌الله سیاری / امیر حبیب‌الله سیاری

 

۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی که بنا به تدبیر حضرت امام برای حفظ ارتش تنها بازوی توانمند دفاعی ارتش در آن مقطع زمانی آن روز را روز ارتش گذاشتند

 

در آستانه ۲۹ فروردین روز ارتش هستیم و از درگیری با نیروهای آمریکایی در این باره صحبت می‌کنید؟

۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی که بنا به تدبیر حضرت امام برای حفظ ارتش تنها بازوی توانمند دفاعی ارتش در آن مقطع زمانی آن روز را روز ارتش گذاشتند و تا امروز ۲۹ فروردین حتی در زمان دفاع مقدس مراسم رژه در استان‌ها داشتیم امسال هم با توجه به دستورعمل‌های بهداشتی که ممکن است از نیروهای پیاده کمتر استفاده شود بزرگترین شاید نمایش نیروهای مسلح را به مرحله اجرا در خواهیم آورد و اقداماتی که در جانب آن انجام خواهد شد.

در ۲۹ فروردین ۶۷ اتفاق دیگری هم افتاد که آن هم در یک نبرد نابرابر که استکبار جهانی علیه نیروی دریایی وارد کارزار در خلیج فارس شد ما جنگیدیم و شهدای بسیاری به انقلاب تقدیم کردیم. ناوشکن سهند و ناو موشک‌انداز جوشن ما غرق شد، ناوشکن سبلان آسیب دید و تعداد زیادی بالگرد و شناور دشمن غرق شدند و آسیب دیدند. این نبرد نابرابر بود، آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند که آسیب کلی به ما وارد کنند اما موفق نشدند.

 

یکی از صحنه‌های افتخارآمیز نیروی دریایی نبرد با آمریکایی‌هاست

 

 یکی از صحنه‌های افتخارآمیز نیروی دریایی در نبرد با آمریکایی‌ها دلیلش هم این است که در روز اول ماه مبارک رمضان شهدای ما با زبان روزه شهید شدند که زیبایی خاص خودش را داشت و بعد بحث ناو موشک انداز جوشن است وقتی که می‌گویند شما با موشک آدم به دریا می‌زنید اصطلاح آدم به دریا یعنی ناو را تخلیه کن آدم‌ها پیاده، سوار قایق‌ها شده و دور شوند که ما می‌خواهیم موشک بزنیم و ناو را غرق کنیم این‌ها می‌گویند این‌طور نیست ما در منطقه خودمان هستیم و تا آخرین قطره خون‌مان می‌جنگیم، فرمانده‌هان و پرسنلی که رو ناو جوشن بودند جواب قاطعانه و محکمی به آن‌ها می‌دهند که شما استکبار و در آب‌های ما اشغال‌گر هستید به هیچ عنوان امکان ندارد ما چنین کاری انجام دهیم و اگر موشک بزنیم، تا آخرین نفس می‌جنگیم و در مقابل شما می‌ایستیم شعار ما هیات منا الذله است و ما زیر بار ظلم و زور نخواهیم رفت.

می‌ماندند دفاع می‌کنند، همین موشک‌های را می‌زنند و به آمریکایی‌ها آسیب‌های کلی وارد می‌کنند، بالگردها و شناورهای‌شان را می‌زنند و خودشان با ناو شهید می‌شوند این‌ها افتخار است و زنده نگه داشتن هیات منا الذله که شعار حضرت امام حسین علیه السلام است ما در ۲۹ فروردین ۶۷ در دریا مقابله با استکبار جهانی را به معرض نمایش گذاشتیم و افتخار می‌کنیم در این نبرد نابرابر هم حقیقت و واقعیت خود را به این‌ها نشان دادیم و آگاهانه به سمت شهادت می‌رویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.