محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: سطح اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده و واقعا باید چاره اندیشی کنیم. البته بخشی از این چاره اندیشی در دست ما نیست و ما به عنوان یک تشکل سیاسی با محدودیت هایی مواجه هستیم. در حال حاضر به دو نهضت مشروط ساختن حاکمیت و آزادی انتخابات نیاز داریم. چون ما از جوهره نظام دور شده ایم باید یک نهضت فراگیر برای آزاد سازی انتخابات و بازگرداندن موازین قانونی و کاهش اعمال سلیقه ها در انتخابات شکل بگیرد.

هجدهمین مجمع عمومی و چهارمین کنگره سالیانه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها صبح امروز(پنجشنبه 14 بهمن ماه) به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، محمود صادقی در این مراسم گفت: شاید مهمترین ثمره و دستاورد انقلاب اسلامی همان تغییر رژیم سیاسی در ایران و تبدیل یک نظام سلطنتی به یک نظام جمهوری با محتوای اسلامی بوده و در واقع مطابق اصول قانون اساسی حاکمیت بر اساس اراده مردم شکل گرفته است. بنابر این همه چیز در چهارچوب اراده ملت قرار گرفته است. ما رفته رفته به ویژه در دو دهه اخیر بر اساس تفسیرهای نادرست شاهد محدود شدن حق انتخاب مردم بوده ایم تا جایی که در انتخابات های مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با کمترین سطح مشارکت مواجه بوده ایم.

 

سطح اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده و واقعا باید چاره اندیشی کنیم

 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها افزود: سطح اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده و واقعا باید چاره اندیشی کنیم. البته بخشی از این چاره اندیشی در دست ما نیست و ما به عنوان یک تشکل سیاسی با محدودیت هایی مواجه هستیم. در حال حاضر به دو نهضت مشروط ساختن حاکمیت و آزادی انتخابات نیاز داریم. چون ما از جوهره نظام دور شده ایم باید یک نهضت فراگیر برای آزاد سازی انتخابات و بازگرداندن موازین قانونی و کاهش اعمال سلیقه ها در انتخابات شکل بگیرد.

 

محمود صادقی

 

امروز قدرت اقتصادی بالاتر از قدرت نظامی حرف اول را در جهان می زند

جریان تندرو در داخل کشور 15 سال است که اقتصاد کشور را به سمت فروپاشی سوق داده و فرصت های فراوانی را از دست داده است

 

محسن امین زاده نیز در این نشست گفت: در دوران جنگ سرد مناسبات دو ابرقدرت معنا پیدا می کرد ولی از چهار دهه پیش بحث نگاه به شرق و غرب از ادبیات سیاست خارجی خارج شده و داشتن سیاست خارجی مستقل مستلزم داشتن رابطه با شرق و غرب است و ملاک های اقتصادی تعیین کننده وضعیت مناسبات امروز جهان است. بیشترین پیوندها میان دو ابرقدرت آمریکا و چین است که بیش از 40 درصد اقتصاد جهان را تولید می کنند و آمریکا به تنهایی 25 درصد از اقتصاد را در اختیار دارد.

معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات تأکید کرد: امروز قدرت اقتصادی بالاتر از قدرت نظامی حرف اول را در جهان می زند. جریان تندرو در داخل کشور 15 سال است که اقتصاد کشور را به سمت فروپاشی سوق داده و فرصت های فراوانی را از دست داده است. نگاه به شرق ابزاری است که معنای توسعه روابط اقتصادی با چین را پررنگ می کند که به زعم آنها می توانیم انرژی هسته ای هم داشته باشیم. ما به نوعی متخصص نوعی تجارت سیاه شده ایم. ما کالا را خیلی ارزان می فروشیم و کالای دیگران را خیلی گرانتر می فروشیم و این را از مقتضیات مقاومت می دانیم.

وی افزود: این وضعیت خاص و غیر متعارف و مناسبات شبه زیرزمینی اقتصاد خارجی ایران منجر شده که بتواند مقاومت کند. باید از چینی ها ممنون باشیم؛ همین قدر که از ما نفت ارزان می فروشند و این آب باریکه در شرایط دشوار تحریم به ما کمک می کند اما اقتدار نظامی و اقتدار ملی با چنین شرایطی سازگار نیست. من باور و امید دارم که نظام اجازه ندهد این جریان فاجعه عظیم اقتصادی 15 سال گذشته را این دولت هم ادامه دهد و شرایطی فراهم شود که ایران به بهبود اقتصادی برگردد.

امین زاده یادآور شد: با تندوری های غیر ضروری پرونده ایران را به شورای امنیت دادند. برجام مؤثرترین کار پرونده هسته ای ایران است و امیدوارم مسیری که پیش می رود علی رغم مقاومت هایی که توسط تندروی ها دنبال می شود به مسیر واقعی خودش پیش برود. ایران باید به همه فرصت های اقتصادی جهان دست پیدا کند و از آنها بهره بگیرد. توسعه اقتصاد ایران اقتضا می کند که با ظرفیت های متنوع شرق ارتباط داشته باشیم اما مستلزم این است که مشکلاتمان با کل جهان را حل کنیم.

 

محسن امین زاده

 

وی افزود: امروز قدرت های نوظهوری در آسیا شکل می گیرد و هر کدام از آنها از ایران پیشی می گیرند در حالی که ایران درجا می زند. اینها می توانند به ایران کمک کنند اما مستلزم حل مشکلات با جامعه جهانی است. ما برای توسعه به دانش روز دنیا و پویایی دانش و تکنولوژی نیاز داریم؛ ظرفیتی که در سراسر جهان فراوان است. نیروی انسانی متخصص، کارآمد و خلاق در ایران داریم و نگذاریم مهاجرت کند و به امید توسعه ملی کشورش برگردد.

 

چینی ها هرگز به خاطر ایران مناسباتشان با هیچ کشوری را خدشه دار نخواهند کرد

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: وقتی در مورد چین هم صحبت می کنیم، ایران با چین می تواند شاهراه ترانزیتی شرق و غرب شود به شرط اینکه با اقتدار با چین کار کند. چین در بعضی پروژه ها شریک خیلی خوبی بوده و در جایی که مدیریت شده چینی ها شریک خوب و ارزانی بوده اند اما در جایی که طرف مقابلشان کیفیت مدیریت خوبی نداشته باشد شریک خوبی نیستند. چینی ها هرگز به خاطر ایران مناسباتشان با هیچ کشوری را خدشه دار نخواهند کرد و گاهی ممکن است مناسباتشان با ایران را به دیگران بفروشند.

 

روسیه شریک اقتصادی خوبی نیست

روسیه رقیب اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز است و هرگز اجازه نخواهد داد که ایران رقیبش در حوزه انرژی اروپا شود

 

وی تأکید کرد: وقتی درباره شرق صحبت می شود درباره روسیه هم باید اشاره کنم که همسایه ایران در دریای خزر است اما شریک اقتصادی خوبی نیست و رقیب اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز است و هرگز اجازه نخواهد داد که ایران رقیبش در حوزه انرژی اروپا شود. اما اگر واقعا ایران صادرکننده گاز به بخشی از اروپا بود تحریم نمی شد؛ همچنان که هر پیوند مهم اقتصادی با هر کشور دیگر منجر به امنیت ملی ایران می شود.

امین زاده اظهار داشت: با چنین ملاحظاتی ایران می تواند در چهارچوب روابط اقتصادی با شرق به ساختار قدرت اقتصادی برسد و البته کشوری که قدرت نظامی بالایی داشته باشد و قدرت اقتصادی نداشته باشد می تواند به سرنوشت شوروی و با کره شمالی دچار شود. اقتدار ملی ایران مستلزم اقتدار اقتصادی و بازگرداندن منزلت فرهیختگی و تخصص و دانش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.