در بخشی از مقدمه کتاب «سیاست خارجی و توسعه ملی» آمده است: در ایران به دلیل وضعیت پر هرج و مرج در مباحث سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، نوشتن درباره سیاست خارجی به‌خصوص توسط دست‌اندرکاران موثر و موفق این حوزه‌ها یک ضرورت جدی است. چنین روایت‌های بی‌واسطه و نوشته‌های متکی به تجربه‌های واقعی می‌تواند ادبیات این حوزه‌ها را در کشور غنی‌تر کرده، فهم نسبت به سیاست خارجی ایران را تعمیق بخشد و امکان درک مشترک دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران نسبت به پدیده‌های ملی در حوزه‌های بین المللی را افزایش دهد.

به گزارش جماران؛ کتاب «سیاست خارجی و توسعه ملی» به قلم محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، منتشر شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «در ایران به دلیل وضعیت پر هرج و مرج در مباحث سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، نوشتن درباره سیاست خارجی به‌خصوص توسط دست‌اندرکاران موثر و موفق این حوزه‌ها یک ضرورت جدی است. چنین روایت‌های بی‌واسطه و نوشته‌های متکی به تجربه‌های واقعی می‌تواند ادبیات این حوزه‌ها را در کشور غنی‌تر کرده، فهم نسبت به سیاست خارجی ایران را تعمیق بخشد و امکان درک مشترک دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران نسبت به پدیده‌های ملی در حوزه‌های بین المللی را افزایش دهد. 

چیزی که می‌تواند در شکل‌گیری اجماع ملی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای بین‌المللی پیش روی کشور کارساز باشد و برای رفع نابسامانی عمیق در فهم مشترک درباره چگونگی مواجهه با این فرصت‌ها و تهدیدها نقشی سازنده ایفا کند. 

متاسفانه تالیفات راهگشا و تبیین‌کننده‌ای که دست‌اندرکاران موثر کنونی، سابق و اسبق سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده‌اند، نسبت به آگاهی‌ها، دانش و تجربه‌های بدیع و مهم آنان، بسیار اندک است و همین اندک غالبا با مصلحت‌اندیشی و با حذف بخش‌های کلیدی مهمی نوشته شده است. 

به دلیل هزینه‌های گاه بسیار گزافی که برای نوشتن به نویسنده تحمیل می‌شود، انتظار زیادی نمی‌توان داشت؛ اما در هر حال گشودن زوایای ضروری پدیده سرنوشت‌ساز سیاست خارجی ایران، امری اجتناب‌ناپذیر است و وظیفه همه ماست که در حد توان نسبت به روشن کردن ابعاد گوناگون این پدیده و فرصت‌ها و تهدیدهای آن اهتمام داشته باشیم و در جهت شکل‌گیری یک اجماع ملی پایدار نسبت به هویت سیاست خارجی، حوزه وظایف، کارکردها، فرصت‌ها و تهدیدهای آن تاثیرگذار باشیم.  

دغدغه‌های شخصی درباره پدیده توسعه ملی، از یک سو و شاید بی‌پروایی ناشی از عدم دلبستگی به مواهب زندگی دائمی در دنیای دیپلماسی از سوی دیگر، همواره مشوق من برای نوشتن و گفتن درباره رویدادها و تحولات مهم سیاست خارجی و تلاش برای گره‌گشایی در فهم این رویدادها و تحولات بوده است. 

رویدادها و تحولاتی که به باور من، فهم درست آنها تاثیر عمیقی بر سرنوشت امروز و فردای ایران عزیز و ملت عزیز ایران دارد. حاصل تلاش‌های من در این جهت، با بضاعتی محدود، مجموعه مقالات و مصاحبه‌هایی است که در طی دو دهه گذشته در مقاطع مختلف منتشر شده است و طبعا برخی از آنها برایم پرهزینه نیز بوده است.

در سال‌های اخیر نوشتن بیشتر و به‌ویژه تشریح تحولاتی که نوشتن درباره آنها با گذر زمان حساسیت‌های طبقه‌بندی خود را از دست داده است، دغدغه من شده است و امیدوارم تا زمانی که بتوانم، با گفتن و نوشتن و تبیین درست پدیده‌ها در این حوزه، در جهت کمک به ایجاد درک مشترک ملی و اجماع میان تصمیم‌گیرندگان کشور در زمینه سیاست خارجی، تلاش کنم.»

لینک خرید (با تخفیف و ارسال رایگان)

 

کتاب سیاست خارجی و توسعه ملی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.