پس از پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان و انتشار عجیب و غیر رسمی اسامی توسط یک خبرگزاری در همان شب آن هم پیش از اعلام رسمی توسط وزارت کشور که مرجع اصلی اعلام اسامی نهایی است واکنش‌ها توسط گروه‌ها و طیف‌های مختلف به این رد صلاحیت‌های بحث برانگیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش جماران؛ پس از پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان و انتشار عجیب و غیر رسمی اسامی بوسیله خبرگزاری فارس در همان شب آن هم پیش از اعلام رسمی توسط وزارت کشور که مرجع اصلی اعلام اسامی نهایی است واکنش‌ها توسط گروه‌ها و طیف‌های مختلف به این رد صلاحیت‌های بحث برانگیز همچنان ادامه دارد.

در گزارش قبل به واکنش‌‌ چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب درباره رد صلاحیت‌ برخی کاندیداهای شاخص انتخابات ریاست‌ جمهوری توسط شورای نگهبان پرداختیم {در اینجا بخوانید} اما دامنه این اعتراضات تنها محدود به جریان اصلاحات نبود بلکه بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا نیز به این اقدام شورای نگهبان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

یک روز پس از ثبت‌نام کاندیداها احتمال رد صلاحیت برخی گزینه‌های اصولگرا چون محمود احمدی‌نژاد، سعید محمد و عزت‌الله ضرغامی مشخص‌ و تایید صلاحیت برخی نیز مثل ابراهیم رئیسی و محسن رضایی عیان‌ بود. اما برخلاف اذهان عمومی تنها 7 کاندیدا از میان ۴۰ نفری که صلاحیت آنها مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت وارد عرصه رقابت برای ورود به ساختمان پاستور شدند.

از همان ابتدا بسیاری از اصولگرایان نسبت به رد صلاحیت علی لاریجانی اعتراض کردند، زیرا رقابت اصلی این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را بر دوگانه‌ی لاریجانی و رییسی پیش‌بینی کرده بودند که می‌توانست باعث رونق فضای انتخابات شود.

 یک مقام شورای نگهبان گفت: دلیل اصلی رد صلاحیت علی لاریجانی اقامت دختر او در آمریکا بوده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان بدون نام بردن از علی لاریجانی به یک مصوبه‎ لازم‌‎الاجرا اشاره کرده است که مطابق آن مقامات مسئول و فرزندانشان نباید در بعضی کشورها تحصیل کنند.

در این بین یک اتفاق جالب رخ داد و آنکه پس از هجمه به لاریجانی به سبب حضور دخترش در آمریکا یک عضو دیگر حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: هیچ داوطلبی صرفا به دلیل اقامت بستگان در خارج از کشور رد‌صلاحیت نشده است!

نخستین‌بار خبرگزاری فارس بود که نوشت: یکی از دلایل تاخیر در بررسی صلاحیت نامزدها، بحث و بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیدا‌های مطرح در آمریکا است و مساله مورد بحث دیگر مربوط به احراز سلامت جسمی یک کاندیدای باسابقه است. 

در کنار جنجال‌های پیش آمده در هر دو جناح بر سر چرایی عدم صلاحیت علی لاریجانی، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای پرچمدار جریان اصولگرایی نیز از تلاش‌های خود برای اضافه شدن بعضی از اسامی به لیست تایید صلاحیت شدگان خبرداد و گفت: از دیروز عصر که از نتایج تایید صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود. در این بین اما روز گذشته اعلام شد که قرعه کشی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای مناظرات که بنا بود روز گذشته انجام شود، به تعویق افتاده است؛ موضوعی که این گمانه را تقویت کرد که ممکن است ترکیب نهایی تایید صلاحیت شدگان دستخوش تغییراتی قرار گیرد. هر چند بیاینه‌های منتشر شده از سوی نامزدهای رد صلاحیت شده این احتمال را ضعیف‌تر کرد و نامه رییس‌جمهور و تلاش ابراهیم رییسی نیز به سرانجام نرسید.

 

اما یکی از چهره‌های جنجالی و پرحاشیه این روزها محمود احمدی‌نژاد است، وی در اولین واکنش پس از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی گفت:

ادامه فشار اقتصادی، مردم را از نظام دور می‌کند. وی رد صلاحیتش را عملی ناحق دانسته که در برابر آن سکوت نخواهد کرد.

حال با تغییر ۱۸۰ درجه‌ای مواضع احمدی‌نژاد این سوال برایمان پیش می‌آید، در این چند سال چه اتفاقی رخ داده است که او تصمیم گرفته اینگونه به نام مردم روبروی نظام و بخصوص شورای نگهبانی قرار بگیرد در حالی که خود او بارها به مواضع اصلاح‌طلبان که علیه اقدامات شورای نگهبان بیان میشده حمله کرده است.

 

سعید محمد یکی از داوطلبین رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان:

نظر شورای محترم نگهبان برای همه فصل‌الخطاب و لازم الاجراست، اصل برای ما تشکیل دولت انقلابی است و افراد فرع قضیه هستند. نباید عدم حضور اینجانب تاثیری در این دیدگاه مقدس داشته باشد.

 

عزت ا... ضرغامی دیگر کاندیدای رد صلاحیت شده می‌گوید:

بخش‌هایی از طرح مسکن، برنامه‌های بدون بودجه، اصلاح نظام بانکی،نظام مالیاتی، گمرک،  تجارت خارجی و نظام یارانه‌ها در همین جا منتشر شده است.‌ با تشکر از دو سال تلاش شبانه‌روزی مشاوران و کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌ام، به تدریج بقیه‌ طرح‌های آماده شده را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد.

 

رستم قاسمی نیز البته ساعاتی قبل از اعلام نهایی نامزدها از کناره گیری‌اش به نفع جریان انقلاب خبرداده بود: 

با این جمله آمدم من رستم قاسمی سرباز وطن و حال که تکلیفِ ادامه راه از روی دوش این حقیر برداشته شد خدا را شاکرم و با همین جمله مثل گذشته به رسم سربازی، برای رهایی از وضع موجود تلاش خواهم کرد تا ان شاءا... این انتخابات،پرشور و به نفع اقتصاد و معیشت مردم رنج دیده عزیز به اتمام رسد.

 

مهدی نصیری مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان:

اگر ورود رئیسی به انتخابات را حاصل یک سناریو برای بی‌اعتبار کردن او در افکار عمومی بدانیم، این سناریو با این مدل مهندسی شورای نگهبان هم اینک به بار نشسته است.

 

حسن سبحانی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم:

چهل سال است که از موضع تکلیف، عینیت بخشی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، که در قانون اساسی ما مندرج است را با وقوف، آزادگی، عاری از فرصت طلبی و صرف‌نظر از نتایج حاصله دنبال می‌کنم. این تکلیف‌مداری را پایانی نخواهد بود.

 

کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم:

آقایان شورای نگهبان ! 

۱-انتخابات مطلوب یعنی سلایق مختلف داخل نظام در رقابت باشند و مردم انتخاب کنند ۲-تصمیماتتان باید به لحاظ عمومی قابل توجیه باشد نه این که بخش مهمی از بدنه حزب‌اللهی هم قانع نشوند اولی برگرفته از تاکید آقا (رهبر انقلاب) درسال۸۴ است و دومی به لحاظ عقلی بدیهی است. حالا خود دانید.

 

علی جعفری از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی:

تا دیروز شورای نگهبان را به خاطر تایید صلاحیت حسن روحانی و جهانگیری، مقصر وضع موجود می‌دانستند؛ حالا که شرکا و بانیان وضع موجود رد صلاحیت شده اند، شورای نگهبان را متهم به مهندسی می‌کنند.

جعفری در توئیت دیگری هم نوشت: از یک طرف شورای نگهبان را متهم به مهندسی می‌کنند و از طرف دیگر می‌گویند شورای نگهبان باید در جهت افزایش مشارکت، مهندسی کند. بالاخره شورای نگهبان قانون را اجرا کند یا مهندسی کند؟

 

اما واکنش، محمد دلاوری مجری تلویزیون که در نوع خود نیز جالب بود:

فهرست شورای نگهبان موافق هم داره؟ خود رئیسی هم که مخالفه. 

 

مهدی فضائلی معاون اطلاع‌رسانی دفتر نشر آثار رهبر انقلاب:

آزمون دشوار و مهم سیاست‌ورزی مؤمنانه برای دکتر لاریجانی، ان‌شاءا... سربلند بیرون می‌آیند. 

 

محمد مهاجری:

‌از دیشب که لیست 7نفره کاندیداهای مورد قبول ‎شورای نگهبان بیرون آمده، بچه های نظام و انقلاب، بیچاره شده اند در برابر سوالات فراوانی که حتی برای ‎خودی ها ایجاد شده.آقای ‎کدخدایی! دو صفحه توضیح برایمان بفرستید  تا در برابر اعتراضات منطقی در گل نمانیم ‎مااصولگراها .

 

امیرحسین ثابتی:

‌اختلافات درباره عملکرد شورای نگهبان ناشی از دو دیدگاه است:

دیدگاه اول با دفاع از عملکرد شورا معتقد است نتیجه انتخابات مهم تر از هر چیز دیگری است. دیدگاه دوم معتقد است جمهوریت نظام، مشارکت مردم و رشد ملت از نتیجه انتخابات هم مهم تر است.

قویا معتقدم نگاه دوم به حقیقت نزدیکتر است.

 

 

تعداد بسیاری از کاربران با اشاره به پیشتازی قابل توجه سید ابراهیم رئیسی نسبت به سایر نامزدها، این نحوه گزینش شورای نگهبان را به ضرر او تلقی کردند. بعضی کاربران در این باره نوشتند: 

رئیسی این چهار سال محبوبیت اجتماعی زیادی به ویژه بین محرومان کسب کرد. در نظرسنجی‌ها هم بالاتر از بقیه بود. این رد صلاحیت‌ها ضربه سنگینی به اعتبار و محبوبیت رئیسی هم هست. 

آنچه رقابت انتخابات 1400 را نسبت به ادوار قبل متمایز می‌کند حال بد ملت ایران است، دوران اپیدمی کرونا باعث بیکاری بسیاری از فعالین در اصناف مختلف شد. از سویی اجرای محدودیت‌های کرونایی که درگیر بازی سیاسی آقایان و بلاتکلیفی مردم شده است و وجود تحریم‌های همه جانبه که دلیل اصلی وضع بد معیشتی امروز ملت است. اما موضوع مهم درباره کاندیداهای نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این است که ۵ کاندیدای اصولگرا تا امروز اعلام کرده‌اند که هیچ اعتقادی به مذاکره برای رفع تحریم‌ها ندارند. اما باید تا زمان آغاز مناظرات انتخاباتی و شنیدن مواضع آقایان صبر کرد تا ببینیم چه برنامه‌های عملی برای پیش برد سیاست خارجی کشور به دور از سلایق جناحی خود دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1511382
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.