در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در چهارم آذر می خوانیم: آقاى رفیق‌دوست خبر داد که امروز آیت‌الله خامنه‌اى که در جمع جانبازان حاضر شده بودند، آثار کسالت قبلى را داشتند و صحبت هم نکردند. آقاى وحید [حقانیان]، از دفتر ایشان گفته که یک هفته استراحت براى ایشان در نظر گرفته شده و ضمناً آقاى رفیق‌دوست، تعجب داشت که چرا رهبرى، مشکل اقتصادى در کشور را مهم نمی‌دانند.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش چهارم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

چهار‌شنبه 4 آذر 1377 - 5 شعبان  1419 - 25 نوامبر 1998

 

از منزل به ستاد مرکزى نیروى مقاومت بسیج رفتیم. آقایان [سیدمحمد] حجازى، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج] و [علی‌اصغر] گرجى [زاده]، گزارش دادند. نزدیک هزار گردان عاشورا براى مردان و الزهرا براى زنان تشکیل شده است. در میدان که بسیجى‌هاى ادارات جمع بودند، سان دیدم و به احساسات آنها پاسخ دادم. سرود، نمایش ورزش رزمى و خیرمقدم سردار حجازى بود و سپس صحبت من درباره ارزش‌ها و اهمیت بسیج و نقش تاریخى آنها در دفاع و تأمین امنیت و خواستم که حالت فراجناحى خود را حفظ کنند و آلوده به باندبازى نشوند.[7]

ظهر به دفترم رسیدم. عفت و مهدى و فاطى هم آمدند. قرار شد، آخر هفته، براى رفتن  به منطقه پارس‌جنوبى و دیدن سکوهاى ساخت شرکت تأسیسات دریایی، به کیش برویم. مهدى، از اوضاع اقتصادى، اظهارنگرانى‌کرد و فاطى از باندبازى در وزارت امورخارجه، شکایت داشت.

عصر مدیران بنیاد جانبازان آمدند. آقاى [محسن] رفیق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان]، گزارش داد و من هم در عظمت مقام جانباز و اهمیت خدمت به آنها، حرف زدم.[8] بعد از جلسه، آقاى رفیق‌دوست خبر داد که امروز  آیت‌الله خامنه‌اى که در جمع جانبازان حاضر شده بودند، آثار کسالت قبلى را داشتند و صحبت هم نکردند. آقاى وحید [حقانیان]، از دفتر ایشان گفته که یک هفته استراحت براى ایشان در نظر گرفته شده و ضمناً آقاى رفیق‌دوست، تعجب داشت که چرا رهبرى، مشکل اقتصادى در کشور را مهم نمی‌دانند.

 

هاشمی+4+آذر+77

 

اعضای شوراى‌مرکزى حزب‌الله لبنان ‌آمدند.آقاى [سیدحسن] نصرالله، [دبیرکل حزب‌الله]، وضع لبنان را توضیح داد. انتخاب ژنرال [امیل] لحود، [رییس‌جمهور لبنان] را به دستور سوریه مى‌دانند وگفت، درگذشته هم رییس‌جمهورکه باید مسیحى باشد، به خواست آمریکا و فرانسه، تحمیل بر مجلس مى‌شده و به سؤالی که چگونه مردم آزادمنش لبنان، زیر بار این تحمیل مى‌روند، جوابى نداشتند. گفتند، انتخابات شهردارى هم که بعد از 35 سال در لبنان، اخیراً انجام شده، با پیروزى حزب‌الله در جنوب و مرکز بوده است. اسراییل بنا ندارد از جنوب لبنان خارج شود و تسلیم سوریه در برابر تهدید ترکیه را ذلیلانه مى‌دانند و نگران‌اند که اسراییل هم به شیوه ترکیه متوسل شود و حمایت سوریه  از حزب‌الله را سلب‌کنند. از وضع اقتصادى کشور سؤال داشتند؛ به خاطر اظهاراتى که از مخاطره‌آمیز بودن آن صحبت مى‌شود، نگران‌اند. در اخبارجهانى، سقوط دولت [مسعود] ایلماز، [نخست‌وزیر] در ترکیه، با رأى عدم اعتماد مجلس، مورد توجه است.

 


[7] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انسانى که این همه مشکلات جسمى دارد، ولى باز هم روحیه‌اش آن‌گونه است که به خودش حق می‌دهد در میدان‌هاى بین الملل برود و ورزش کند و با قهرمانان مقابل خودش مبارزه کند و یا میدان کنکور دانشگاه بشود و براى فهمیدن و درس خواندن تلاش کند، بهترین نشان روحیه و سلامت روح است. ما واقعاً این را از پدیده‌هاى مقدس تاریخ انقلاب، باید حساب کنیم. این کار مؤسسه فرهنگى بنیاد است که تحقیق کنند آیا در دنیا مورد مشابهى وجود دارد که جانبازان و معلولان جنگ بعد از جنگ، با این وضعى که جانبازان ما زندگى کردند، با حفظ روحیه و نشاط انقلابى و همان افکار ایثارگرانى باقى مانده‌اند یا خیر؟ در کشورهاى پیشرفته، سال‌هاى طولانى بعد از جنگ توانستند براى آسیب‌دیدگان جنگ تشکیلات تأسیسات و امکاناتى فراهم کنند؛ البته خیلى دیر، چون کشورها منهدم شده بودند و در سال‌هاى باقى مانده بودند، امکانات زندگى را فراهم کردند. حرف من در مجموع با شما این است چه کسانى که خدمت می‌کنند و چه جانبازانى که خدمت می‌گیرند، خداوند را شاکر باشیدکه اینجا هستید. هیچ نعمتى از این بالاتر نیست که انسان براى بندگان شایسته خدا، خدمت بکند. جانبازان هم می‌دانند که چه چیزى را در راه خداوند دادند و خداوند هم چقدر عادل، مهربان و عالم است. هیچ جاى نگرانى، غصه و اندوه نیست. ما باید همه لحظات زندگى خود را مغتنم بدانیم و نعمت خدا بدانیم. هر چه مرارت ما بیشتر می‌شود، عمق خدمتگزارى ما بیشتر می‌شود. و این حالت باارزش است. اگر این حالت را دارید، ما به شما تبریک مى‌گوییم و اگر ندارید، سعى کنید این حالت را با تحلیل و مطالعه آثار اسلامى به‌دست بیاورید.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1377»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1399.

 

 

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انسانى که این همه مشکلات جسمى دارد، ولى باز هم روحیه‌اش آن‌گونه است که به خودش حق می‌دهد در میدان‌هاى بین الملل برود و ورزش کند و با قهرمانان مقابل خودش مبارزه کند و یا میدان کنکور دانشگاه بشود و براى فهمیدن و درس خواندن تلاش کند، بهترین نشان روحیه و سلامت روح است. ما واقعاً این را از پدیده‌هاى مقدس تاریخ انقلاب، باید حساب کنیم. این کار مؤسسه فرهنگى بنیاد است که تحقیق کنند آیا در دنیا مورد مشابهى وجود دارد که جانبازان و معلولان جنگ بعد از جنگ، با این وضعى که جانبازان ما زندگى کردند، با حفظ روحیه و نشاط انقلابى و همان افکار ایثارگرانى باقى مانده‌اند یا خیر؟ در کشورهاى پیشرفته، سال‌هاى طولانى بعد از جنگ توانستند براى آسیب‌دیدگان جنگ تشکیلات تأسیسات و امکاناتى فراهم کنند؛ البته خیلى دیر، چون کشورها منهدم شده بودند و در سال‌هاى باقى مانده بودند، امکانات زندگى را فراهم کردند. حرف من در مجموع با شما این است چه کسانى که خدمت می‌کنند و چه جانبازانى که خدمت می‌گیرند، خداوند را شاکر باشیدکه اینجا هستید. هیچ نعمتى از این بالاتر نیست که انسان براى بندگان شایسته خدا، خدمت بکند. جانبازان هم می‌دانند که چه چیزى را در راه خداوند دادند و خداوند هم چقدر عادل، مهربان و عالم است. هیچ جاى نگرانى، غصه و اندوه نیست. ما باید همه لحظات زندگى خود را مغتنم بدانیم و نعمت خدا بدانیم. هر چه مرارت ما بیشتر می‌شود، عمق خدمتگزارى ما بیشتر می‌شود. و این حالت باارزش است. اگر این حالت را دارید، ما به شما تبریک مى‌گوییم و اگر ندارید، سعى کنید این حالت را با تحلیل و مطالعه آثار اسلامى به‌دست بیاورید.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1377»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1399.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.