گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

انتخابات 1400 به صورت الکترونیکی و طی چند روز برگزار می شود؟/ پیشنهادات احمد مازنی، نماینده سابق تهران

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: الکترونیکی شدن انتخابات هیچ مانع قانونی و منطقی ندارد و تنها نیازمند هماهنگی وزارت کشور به عنوان نهاد اجرایی با شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی انتخابات است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با تأکید بر اینکه الکترونیکی شدن انتخابات هیچ مانع قانونی و منطقی ندارد، گفت: در صورتی که مانع قانونی برای برگزاری انتخابات در چند روز و یا الکترونیکی شدن آن وجود داشته باشد دولت می تواند لایحه سه فوریتی در این خصوص بدهد و مجلس و شورای نگهبان نیز برای این موضوع وقت خواهند گذاشت. همچنین رئیس جمهور می تواند این موضوع را در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کند و در آن جلسه تبادل نظر انجام شود و حتی اگر نیاز به گرفتن نظر رهبری باشد، از این طریق می تواند انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، اظهار داشت: در فرمایشات رهبری انتخابات پرشور مهمتر از انتخاب اصلح آمده است. لذا همه جناح های سیاسی و مسئولین باید در جهت بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنند.

 

شیوع کرونا می تواند موجب پایین آمدن میزان مشارکت مردم در انتخابات شود

 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: با توجه به اینکه کرونا کشور ما و کل کشورهای جهان را درگیر و با چالش های جدی روبرو کرده، در کنار سایر دلایلی که می توانند موجب پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات شوند این موضوع نیز مورد اتفاق نظر کلیه کارشناسان و فعالان سیاسی است که شیوع این بیماری نیز می تواند موجب پایین آمدن میزان مشارکت مردم در انتخابات شود.

وی یادآور شد: در انتخابات مجلس یازدهم با وجود اینکه هنوز کرونا برای ما و سایر کشورهای جهان ناشناخته بود، مشارکت مردم در انتخابات پایبین بود اما اکنون با شناختی که از این ویروس وجود دارد قطعا می تواند عامل مهمی در کاهش مشارکت باشد. لذا انتظار می رفت در این فاصله زمانی برای مواجهه با این مشکل تدابیر مناسب اتخاذ شود و برای انتخابات های بعدی از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم تا بتوانیم شاهد مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات باشیم.

 

کشورهای دیگر انتخابات خود را به جای یک روز، در چند روز برگزار کرده اند

 

مازنی افزود: پاییز سال گذشته در شورای گفت و گوی ملی بحث هایی در خصوص برگزاری انتخابات در این شرایط داشتیم و اینکه چه طور می توانیم مشارکت حداکثری مردم را شاهد باشیم و با وزارت کشور و اعضای شورای نگهبان نیز ارتباط برقرار کردیم و پیشنهاد کردیم که برای برگزاری پر شور انتخابات در شرایط شیوع بیماری کرونا می توانیم از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم که انتخابات خود را به جای یک روز، در چند روز برگزار کرده اند.

وی تصریح کرد: شاید کشورهای دیگری هم از زمان شیوع کرونا تاکنون انتخابات برگزار کرده باشند اما مردم کشور ما تا حدودی در جریان اخبار انتخابات کشورهایی مثل آمریکا، کره جنوبی و روسیه هستند که این کشورها انتخابات خود را بیش از یک روز برگزار کرده اند و به طور مثال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که پاییز سال گذشته برگزار شد حدود دو ماه و انتخابات در  روسیه و کره جنوبی نیز حدود یک هفته به طول انجامید.

 

الکترونیکی شدن انتخابات هیچ مانع قانونی و منطقی ندارد

 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به تلاش برخی مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات برای برگزاری الکترونیکی انتخابات، تأکید کرد: راهکار دیگری که در این فضا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد این است که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. الکترونیکی شدن انتخابات هیچ مانع قانونی و منطقی ندارد و تنها نیازمند هماهنگی وزارت کشور به عنوان نهاد اجرایی با شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی انتخابات است.

وی گفت: در صورتی که مانع قانونی برای برگزاری انتخابات در چند روز و یا الکترونیکی شدن آن وجود داشته باشد دولت می تواند لایحه سه فوریتی در این خصوص بدهد و مجلس و شورای نگهبان نیز برای این موضوع وقت خواهند گذاشت. همچنین رئیس جمهور می تواند این موضوع را در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کند و در آن جلسه تبادل نظر انجام شود و حتی اگر نیاز به گرفتن نظر رهبری باشد، از این طریق می تواند انجام شود. چون اجرایی شدن این پیشنهاد می تواند موجب بالا رفتن میزان مشارکت مردم در انتخابات شود.

مازنی در پایان با تأکید بر این که فرض ما عدالت نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات است، گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان به خوبی می دانند که مشارکت مردم در انتخابات موجب اقتدار نظام در صحنه بین المللی می شود و چالش های زیادی را برطرف می کند. لذا آنها مشارکت حداکثری را فدای بحث های دیگر نمی کنند و به منافع ملی توجه خواهند کرد و اگر شبهه ای در این زمینه وجود داشته باشد نیز امیدواریم با اقدامات عملی و شفاف سازی در جهت رفع شبهه گام بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.