گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

فواد ایزدی در گفت و گو با جماران مطرح کرد:

پیچیدگی های داستان ایران و آمریکا در دولت بایدن

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: به نظر من تا زمانی که آمریکا، آمریکا هست مشکل رابطه ایران و آمریکا حل نمی شود؛ دموکرات و جمهوری خواه، بایدن و ترامپ و اوباما، فرقی ندارد. ما بحث استکبار و استضعاف نداریم. بحث این را داریم که موجودی به نام آمریکا همه جای دنیا، از جمله مردم خودش، را ناراحت کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پیچیدگی های داستان ایران و آمریکا در دولت بایدن، ابراز عقیده کرد: مشکلات ایران و آمریکا ریشه ای تر از این است که شما دو امتیاز بدهید و فکر کنید اینجا بتن می ریزید و آنها سانتریفیوژ را می کنید و مشکلات حل می شود.

فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اولویت های دولت جدید آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا در سیاست داخلی و خارجی دچار مشکلات ریشه ای جدی است و اتفاقی که شش ژانویه افتاد و حمله به کنگره آمریکا چیز کمی نیست و شوک بزرگی است. در سخنرانی هایی که نمایندگان کنگره در چند روز گذشته داشته اند اصطلاحی مدام تکرار می شد که به «معبد دموکراسی» حمله شده است. یعنی ساختمان کنگره برای آنها قداست دارد.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: از این جهت مشکلات ریشه ای در آمریکا هست. سیستم حکومتی در آمریکا چه کار کرده که به معبد دموکراسی حمله می شود. یعنی عمق مشکلات داخلی آمریکا جدی است. ژنرال وسلی کلارک در مصاحبه با سی ان ان گفت جمعیتی که به کنگره حمله کرده اند بعد از شروع دولت بایدن هم هستند و بدتر هم می شود. چون آنها با ریاست جمهوری بایدن مشکل دارند و ریاست جمهوری بایدن را به رسمیت نمی شناسند و معتقد هستند که تقلب شده است.

 

استیضاح ترامپ تنش های داخلی آمریکا را بدتر می کند

 

وی با بیان اینکه استیضاح ترامپ تنش های داخلی آمریکا را بدتر می کند، تصریح کرد: به نظر می رسد این مجموعه از ترامپ عبور کرده اند. به خاطر اینکه ترامپ توییت کرد که این کار را نکنید و کسی گوش نکرد. یعنی حرکت اعتراضی راست قبل از حضور ترامپ در عرصه سیاسی بود، ترامپ مولود این اعتراض ها است و کمک کردند که رئیس جمهور شد و بعد از اینکه ترامپ هم از صحنه سیاسی حذف شود این آدم ها هستند. احساس می کنند که ضربه ای هم به آنها وارد شده و به این ضربه پاسخ می دهند و هرچه برخورد سخت تری با آنها داشته باشند، داستان عمق بیشتری پیدا می کند.

ایزدی ادامه داد: بایدن چالشی هم با جناح چپ پیدا می کند. چون جریان چپ معترض که تابستان و پاییز تظاهرات گسترده داشتند و سرکوب شدند هم ممکن است درصدی از آنها احساس کنند بایدن قرار است کارهای مثبتی انجام بدهد ولی بایدن نه می خواهد و نه می تواند. چون بایدن متعلق به طیف راست حزب دموکرات است. افرادی هم که برای سمت های مختلف منسوب کرده غالبا از طیف راست حزب دموکرات هستند و از طیف چپ حزب دموکرات استفاده نکرده است. معلوم می شود نمی خواهد و نمی تواند؛ چون در سنای آمریکا 50 به 50 می شوند در حالی که برای کارهای جدی در سنا 67 رأی و بعضی مواقع 60 رأی می خواهند.

 

خیلی از بحث هایی که ترامپ جلو برد را قرار نیست به قبل از سال 2017 برگردند

 

وی در خصوص اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن نیز گفت: با همه فحش هایی که دموکرات ها به ترامپ می دادند در عمل شاهد هستیم خیلی از بحث هایی که ترامپ جلو برد را قرار نیست به قبل از سال 2017 برگردند. مثلا در بحث برجام که یکی از بحث های اصلی دولت بایدن خواهد بود، دارند می گویند ترامپ آدم بدی بود ولی تحریم های خیلی خوبی را علیه ایران اعمال کرد و این «اهرم فشار» خوبی است.

 

روابط آمریکا با روسیه بدتر خواهد شد

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: در خصوص روابط آمریکا با روسیه وضعیت بدتر خواهد شد. یعنی ترامپ به نوعی مسأله روسیه را رفع و رجوع می کرد و دموکرات ها مشکلات ریشه ای تری با روسیه دارند و متعلق به تفکر لیبرال ناسیونالیست هستند و از این جهت دعواها ادامه خواهد داشت. در خصوص چین هم افراد جدیدی که وارد کاخ سفید می شوند می گویند ما تعرفه های ترامپ را بر نمی داریم. از این جهت چالش های آمریکا در حوزه سیاست خارجی هم جای خودش را دارد و در بعضی حوزه ها بدتر هم خواهد شد.

 

بایدن سابقه رفاقت 40 ساله با نتانیاهو دارد

 

وی در خصوص رابطه دولت بایدن با رژیم صهیونیستی نیز گفت: آقای بایدن سابقه رفاقت 40 ساله با نتانیاهو دارد و وزیر خارجه او هم صهیونیست است. یعنی سه حوزه ای که در آمریکا کار اجرایی نسبت به ایران انجام می دهد یعنی وزارت خارجه، خزانه داری و رئیس نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، هر سه نفر صهیونیست هستند. دیوید کوهن که صهیونیستی کار کرده در حوزه ایران است و در داستان تحریم حضور داشته و به شدت ضد ایرانی است و الآن جانشین رئیس سازمان سیا می شود. یعنی این آدم ها هم نسبت به ایران سابقه بدی دارند و هم نسبت به رژیم صهیونیستی سابقه خیلی خوبی دارند.

 

دموکرات ها دغدغه ای نسبت به انتخابات سال آینده در ایران دارند

 

ایزدی ابراز عقیده کرد: دموکرات ها بر خلاف جریان نومحافظه کار در حزب جمهوری خواه، از رقابت های سیاسی و جریان های سیاسی ایران عبور نکرده اند و دغدغه ای نسبت به انتخابات سال آینده در ایران دارند. منطق تفکر آنها این است که باید از ایران امتیاز بیشتری بگیریم و باید سعی کنند جریانی که امتیاز بیشتری می دهد بر سر کار بیاید و از ابزارهایی استفاده می کنند تا به جریانی که حس می کنند امتیاز بیشتری می توانند از آن بگیرند کمک شود.

 

ممکن است فلان پول را از کره جنوبی آزاد کنند

 

وی تصریح کرد: ممکن است فلان پول را از کره جنوبی آزاد کنند. الآن ما می خواهیم با پول خودمان واکسن بخریم، نمی گذارند. ممکن است وحشی گری های این مدلی را تعدیل کنند و یا فلان وامی که ایران از بانک جهانی درخواست کرده و درگیر تأیید آمریکا است را تأیید کنند. یا اینکه تحریم های آقای ظریف و تحریم ورود مسلمانان به داخل آمریکا را بردارند. یعنی بدون اینکه به ساختار تحریم دست بزنند، به خاطر تأثیرگذاری بر انتخابات برخی کارهای نمادین انجام بدهند. لذا به نظرم آقای بایدن که بیاید گاهی خبرهای خوبی می شنوید و در نهایت صبر می کنند که نتیجه انتخابات چه خواهد شد و آن وقت یک برنامه سه چهار ساله تا انتهای دوره بایدن برای ایران طراحی خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: افرادی که الآن در دولت بایدن هستند در حوزه ایران زیاد کار کرده اند. آقای سالیوان در اولین جلسه مذاکرات عمان، انتهای دوره آقای احمدی نژاد، بوده و حوزه کار او ایران است. ویلیام برنز که رئیس سازمان سیا می شود، مذاکره کننده ارشد آمریکا در برجام بوده و همه افرادی که دارند می آیند سابقه کار جدی در حوزه ایران دارند. اینها دوره قبل نفرات دوم و سوم بوده اند و الآن دارند رئیس می شوند. یعنی برنامه هایی که شاید قبلا به دلایلی نمی توانستند اجرا کنند را الآن خودشان رئیس هستند و اجرا می کنند.

 

داستان ایران و آمریکا پیچیده خواهد بود

 

وی با بیان اینکه داستان ایران و آمریکا پیچیده خواهد بود، اظهار داشت: به نظر من تا زمانی که آمریکا، آمریکا هست مشکل رابطه ایران و آمریکا حل نمی شود؛ دموکرات و جمهوری خواه، بایدن و ترامپ و اوباما، فرقی ندارد. ما بحث استکبار و استضعاف نداریم. بحث این را داریم که موجودی به نام آمریکا همه جای دنیا، از جمله مردم خودش، را ناراحت کرده است. اولین قربانیان استکبار آمریکا مردم خودش هستند. برای همین به ساختمان کنگره حمله می کنند.

ایزدی ابراز عقیده کرد: مشکلات ایران و آمریکا ریشه ای تر از این است که شما دو امتیاز بدهید و فکر کنید اینجا بتن می ریزید و آنها سانتریفیوژ را می کنید و مشکلات حل می شود، این طور نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.