یک وکیل دادگستری با تأکید بر این ترامپ یک تروریست به تمام معنا است، گفت: با شکایت 48 خانواده شهدای مدافع حرم، دادخواستی 400 صفحه ای علیه 19 فرد حقیقی و حقوقی آمریکا از جمله دونالد ترامپ، مارک اسپر، مایک پمپئو و وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا تنظیم و به قوه قضائیه تحویل داده شده است.

نشست خبری تبیین دعوی حقوقی خانواده مدافعان حرم علیه دولتمردان آمریکا از جمله ترامپ و مایک پمپئو پیش از ظهر امروز (شنبه 19 بهمن ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، سید محمدرضا موسوی فرد در این نشست گفت: چند وقت پیش برخی از خانواده شهدای مدافع حرم به ما به عنوان یک مؤسسه کاملا حقوقی مراجعه کردند و خواستند که از دولتمردان آمریکا به خاطر نقشی که در به وجود آمدن و تقویت داعش داشته اند شکایت کنیم.

مدیرعامل مؤسسه جاهد با بیان اینکه ابعاد مختلفی از نقش دولتمردان آمریکا در ایجاد گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه دریافته ایم، افزود:  مقام معظم رهبری بعد از شهادت سردار سلیمانی انتقام سخت را مطرح کرد. بنابر این وظیفه هر ایرانی است که در تخصص خود انتقام سخت را محقق کند. انتقام سخت ما هم اقدام حقوقی در برابر زیاده خواهی  های آمریکا در منطقه است.

وی با بیان اینکه ترامپ به  صراحت  به قتل عمد اعتراف کرده است، ادامه داد: در وضع کنونی نظام بین الملل نمی شود علیه دولت ها طرح دعوی کرد. از این روی علیه برخی از دولتمردان از جمله رئیس جمهور آمریکا اقامه دعوی کردیم که یک تروریست به تمام معنا است. یکی از حقوقدانان خود آمریکا بعد از ترور شهید سلیمانی گفت که نه تنها ترامپ برای این کار مجوز نداشته، بلکه مرتکب قتل عمد شده و از مقامات قضایی خواسته که مصونیت قضایی رئیس جمهور را بردارد و مورد پیگیری قرار گیرد.

موسوی فرد تأکید کرد: برنامه هدفمند آمریکا در ایجاد، تقویت و پشتیبانی گروه  های تروریستی از جمله  داعش، النصره و احرار الشام به دولت ریگان بر می گردد؛ که مطرح کردند در قالب جنگ های نیابتی هم جان سربازان آمریکایی نجات می دهند و هم به منافع ملی خود می رسند. دولت آمریکا بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل دست به اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف می زند. یعنی اولین ناقض حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل خود آمریکا است.

وی یادآور شد: کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند مرد اول میدان مبارزه با تروریست را ترور کردند. آنها به موافقتنامه امنیتی با دولت عراق استناد کردند. در حالی که هیچ عملیات نظامی را بدون اطلاع دولت عراق نمی توانند انجام  دهند. بعد هم اینکه این عملیات ها در حالت مخاصمات بین المللی است. به استناد قوانین آمریکا ترور شهید حاج قاسم سلیمانی دقیقا مصداق قتل عمد است. رئیس جمهور تروریست آمریکا بعد از اینکه این کار را انجام داد با افتخار پرچم آمریکا را توئیت کرد و همین امر باعث شد که خانواده شهدای مدافع حرم با شدت و حدّت بیشتری موضوع را پیگیری کنند و خواسته آنها هم محاکمه ترامپ بود. از قوه قضائیه انتظار هست که از موکلین  ما احقاق حق کند.

این وکیل دادگستری افزود: سربازان ما بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد به آنجا رفته اند و کاملا بر اساس حقوق و عرف بین المللی است و هیچ مجوزی برای کشور ثالث صادر نمی کند که فرمانده نظامی ما را ترور کند. ان شاء الله بتوانیم در قالب یک انتقام سخت حقوقی احقاق حق کنیم.

وی با اشاره به اینکه دادخواست این موضوع تهیه و به قوه قضائیه ارائه شده است، اظهار داشت: بر اساس قوانین موضوعه و خاص، دادگاه های ایران در مقابل اقدامات تروریستی گروه های تروریستی صالح به رسیدگی است. البته منشأ ادله ما منابع غربی مورد قبول دولت آمریکا است. از جمله اینکه به توئیت های نمایندگان کنگره اشاره کرده ایم که گفته دولت ترامپ علی رغم شعارهایی که در انتخابات برای مبارزه با تروریسم داده، به صراحت از گروه  های تروریستی حمایت می کند.

موسوی فرد در خصوص جزئیات این دادخواست گفت: 48 نفر خواهان پیگیر این مسأله بودند و زمانی نمود پیدا کرد که حاج قاسم سلیمانی ترور شد. آن زمان خانواده شهدای مدافع حرم از ما خواستند  که این این موضوع را سریع تر و با جدیّت پیگیری کنیم و پرونده جمع شود. رؤسای جمهور، وزارت خارجه، وزارت خزانه داری و هواپیمایی آمریکا و همچنین دونالد ترامپ، مارک اسپر و مایک پمپئو از جمله خواندگان هستند.

مریم صفایی، یکی از وکلای یک پرونده نیز در خصوص جزئیات دادخواست تنظیم شده علیه مقامات آمریکا گفت: 400 صفحه دادخواست با مستندات کافی و لازم جهت اثبات اینکه آمریکا در تمام منطقه به گروهک های تروریستی کمک می کند و حتی آموزش می دهد، جمع آوری شده است. این پرونده 48 خواهان و 19 خوانده دارد. یعنی فقط ترامپ طرف دعوی نیست و کلیه رئیس جمهورهای آمریکا که در این موضوع نقش داشته اند طرف دعوی هستند.

موسوی فرد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص صلاحیت رسیدگی این پرونده در دادگاه های داخل ایران، گفت: وقتی ما یک پتانسیل داخلی برای حمایت از اتباع خود داریم ابتدا باید در محاکم خودمان مورد رسیدگی قرار دهیم و بعد آن را به عنوان یک امر قضاوت شده به محاکم بین المللی ارائه دهیم. یعنی قرار است تمام ضمائم دادخواست ترجمه شود و به خواندگان آمریکایی ارائه خواهد شد. این اقدام متقابل حقوقی در برابر این است  که دولت آمریکا با  قوانین داخلی خودشان اموال ایران را بلوکه می کند. ما چرا از پتانسیل داخلی خودمان استفاده نکنیم؟

وی در خصوص ضمانت اجرایی حکم این پرونده نیز اظهار داشت: اولا ما هیچ وابستگی نداریم که بخواهیم حرکت نمایشی انجام دهیم. دوم اینکه یکی از بحث هایی که می توانیم به آن استناد کنیم معاضدت قضایی دولت ایران با  برخی کشورها است. منابع دولت آمریکا شناسایی شده است. این منابع حاصل از اقدامات غیر قانونی است که باعث شده انباشت سرمایه آمریکا شکل بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.