گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران انجام شد؛

غلامعلی رجایی: «معیشت» دغدغه کنونی جامعه است/ مردم صدها بار به اتاق نماینده و امام جمعه رفته اند اما نتیجه نگرفته اند/ نظام نیاز به باز شنیدن صدای مردم دارد

غلامعلی رجایی گفت: بخشی از مردمی چاره ای جز فریاد زدن و ساز و کاری جز داد زدن در خیابان نمی بینند. در همین موضوع هم حکومت مقصر است چرا که برای اعتراض باید ساز و کار ایجاد کند تا به خیزش و شورش منجر نشود. وقتی دولت این را پیش بینی نکرده است پس مردم و جوان ها باید چه کار کنند؟ به اتاق نماینده مجلس، امام جمعه و فرماندار بروند؟ صدها بار رفته اند، نتیجه نگرفته اند و برای آنها کار ایجاد نشده است. آنها احساس کرده اند که اگر در این شلوغی ها سر و صدایی کنند و دیده می شوند.

پایگاه خبری جماران: غلامعلی رجایی، مدرس تاریخ در دانشگاه در تحلیل ناآرامی های آبان ماه گذشته در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و قاعدتا جمعیت نسبت به ابتدای انقلاب فرق کرده است. آن زمان جمعیت سی و چند میلیون نفر بود اما الان 85 میلیون نفر است. هدایت سیر انقلاب، نظام و اداره کشور با در نظر گرفتن آن ترکیب و اینکه ما فکر کنیم همه کسانی که در ایران 98 – 99 زندگی می کنند همان کسانی هستند که در ایران 57 بودند غلط است.

مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه 40 سال است که تطور و تغییر داریم افزود: اگر آن زمان دغدغه ها سیاسی، دینی ارزشی و انقلابی بود الان دغدغه ها معیشتی است. این به آن معنا نیست که این دغدغه ها نافی مسائل دینی است. بلکه به دلیل شرایط جهانی، تحریم ها، محدودیت ها و مسائلی که ما در ارتباط با منطقه و بین الملل داریم مسائل اصلی مردم معیشت، بیکاری، رفاه، بالا رفتن سن ازدواج و ... است.

وی ادامه داد: جمعیت به لحاظ کمّی و هدفگذاری نیز تفاوت کرده است. پیشبرد جامعه و مسائل کشور بدون آنکه ما بخواهیم با تصور از جمعیت ابتدای انقلاب خداحافظی کنیم مثل این می ماند که تلویزیون 85 میلیون جمعیت را اهل دعای ندبه و نماز جمعه، دعای کمیل خوان و اهل اعتکاف نشان دهد یا برعکس آن همه را اهل تفریح سینما پارک کنسرت یا موسیقی بداند.

 

حاکمیت گوش شنوا ندارد؛ احساس می کند حرف ها را شنیده است

این فعال سیاسی با تاکید بر آنکه در سیاستگذاری ها باید تغییر رویکرد اتفاق بیفتد گفت: ممکن است مردم بگویند ما خودمان نمی توانیم ازدواج کنیم، پول رهن خانه نداریم، اگر بچه دار شویم در درآمد زندگی می مانیم و اگر تدبیر اقتصادی شود باید در داخل پول خرج شود. این ها دیدگاه های بخش هایی از مردم است که این حکومت باید آنها را بشنود.

رجایی معتقد است: حکومت و حاکمیت گوش شنوایی ندارد؛ یا احساس می کند خیلی حرف ها را شنیده و آنها را می داند - که این خطاست – و یا اینکه احساس می کند نیازی به شنیدن حرف جدید ندارد.

وی با تاکید بر آنکه نظام نیاز به باز شنیدن صدای مردم دارد گفت: واقعیت این است که ارتباطات مردمی خصوصا با طبقه فرودست و به طور اخصّ نسل جوان بسیار کم است. در مناظره هایی که در دانشگاه شکل می گیرد آدم می تواند وضعیت کف جامعه را در جوان ها ببیند.

 

جامعه اعتراض خود را به تدبیر غلط دولت و سران قوا اعلام کرد

مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ناآرامی های آبان ماه افزود: در این وقایع جامعه خود را نشان داد و اعتراض خود را نسبت به تدبیر غلط دولت و سران قوا اعلام کرد. آنها باید حداقل مردم را وارد بازی می کردند تا در جریان قرار بگیرند. باید مردم را کم کم آماده می کردند. قیمت بنزین پنج شش سال افزایش پیدا نکرده بود، می شد که پنج شش ماه دیگر هم انجام نشود تا قیمت حامل های انرژی را در یک سیر تدریجی افزایش داد.

رجایی با تاکید بر آنکه بر دسته اکثریت معترض اقلیتی که از دهه 70 پیدا شدند و باعث فقر و بیکاری شدند سوار شد افزود: این سیاهی لشگر را در اختیار یک سری آدم های زرنگ، برنامه ریز و فرصت طلب قرار می دهد. آنطور که ما از برنامه های تلویزیون های خارجی می بینیم حسگرهای آنها مرتبط است.

 

مردم صدها بار به اتاق نماینده و امام جمعه رفته اند اما نتیجه نگرفته اند

رجایی ادامه داد: دستگیرشدگان اکثرا جوان های بیکار، بی سواد، زیر بیست و چند سال بودند که حکم سیاهی لشگر داشتند. من اسم آنها را مردم می گذارم؛ بخشی از مردمی چاره ای جز فریاد زدن و ساز و کاری جز داد زدن در خیابان نمی بینند. در همین موضوع هم حکومت مقصر است چرا که برای اعتراض باید ساز و کار ایجاد کند تا به خیزش و شورش منجر نشود. وقتی دولت این را پیش بینی نکرده است پس مردم و جوان ها باید چه کار کنند؟ به اتاق نماینده مجلس، امام جمعه و فرماندار بروند؟ صدها بار رفته اند، نتیجه نگرفته اند و برای آنها کار ایجاد نشده است. آنها احساس کرده اند که اگر در این شلوغی ها سر و صدایی کنند و دیده می شوند. البته بعدش به تخریب اموال عمومی تحریک می شوند که کار بدی است.

 

مشاور رسانه ای شهردار تهران افزود: می شود گفت که قدرت اجتماعی توسط حاکمیت و حاکمان جدی گرفته نشده است. باید جدی گرفته شود، صداها شنیده شود و هدفگذاری ها بر اساس خواست مردم چیده شود و تعیین شود.

 

در ماجرای گران شدن بنزین مجلس «وامعذوریتا» سر داد

وی با بیان اینکه در ماجرای افزایش قیمت بنزین مجلس وامعذوریتا سر داد که در جریان آن نبود که وضعیت بدتری است افزود: اگر مردم از بی تدبیری دولت یا جاهای دیگر بی پناه بودند به  مجلس می گفتند اما در این قضیه مجلس گفت در جریان نبوده است؛ یعنی مجلس در این قضیه پرچم مظلومیت بلند کرده و حتی گفته که گرانی بنزین قبلا به مجلس آمده و ما به آن رای ندادیم.  

رجایی افزود: دولت باید به نخبگان و دلسوزانی که نسخه این جور مسائل اجتماعی را می نویسند و درد را درست تشخیص می دهند چه در زمینه فساد، چه در مسائل اجتماعی گوش کند. البته مقداری سخت شده است اما ما از درمان ناامید نیستیم.

رجایی در ارتباط با سهم روحانی در اتفاقات اخیر گفت: من در این جریانات سهم اصلی را به آقای روحانی نمی دهم اما ایشان به عنوان کسی که در این مساله دخیل بوده سهم عمده ای دارد چرا که مهمترین قوه، در اجرای این کار مخصوصا با غافلگیر کردن مردم آقای روحانی و دولت بوده است.

 

صحبت های روحانی عذر بدتر از گناه بود

وی صحبت های رئیس جمهور که در جریان گران شدن بنزین نبود را عذر بدتراز گناه خواند و گفت: من همان طور که پیشتر گفته ام الان هم معتقدم که این طرح باید طرح متوقف و از مردم نیز عذرخواهی شود. البته این به آن معنا نیست که قیمت بنزین ما تا ابد از قیمت آب کمتر باشد بلکه  باید با سیر منطقی که مجلس هم در آن اثرگذار باشد و مردم هم ببینند که نمایندگان دلسوزانه تعیین سیاست می کنند قیمت بنزین را با شیب تدریجی و ملایم افزایش داد.

 

طرح باید متوقف و از مردم عذرخواهی شود

رجایی تاکید کرد: فعلا به خاطر تسکینی آلام جامعه باشد این طرح را باید متوقف کرد؛ با این روش که بخواهند یارانه معیشت بدهند وضع بدتر از قبل می شود. دولت با همان یارانه قبل موافق نبود اما الان دچار یارانه جدید شده است. من در این زمینه دیدگاه اقتصادی ندارم اما مطمئنم دولتی که شب پرداخت یارانه عزا می گیرد به طریق اولی از پرداخت یارانه جدید بیشتر درخواهد ماند. پس بهتر است همین الان جلوی این اشتباه گرفته شود و برای افزایش قیمت حامل های انرژی هم راهی پیدا شود. همچنین باید از مردم عذرخواهی شود.

 

اگر حرکت 150 شهر نادیده گرفته شود پس می خواهند چه را ببینند؟

مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی با تاکید بر آنکه باید تغییراتی اتفاق بیفتد گفت: این تغییرات باید تغییراتی باشد که جامعه آن را بپسندد نه آنکه به روی خود نیاورد. این تغییرات باید با نظرسنجی، افکارسنجی و خواست مردم متناسب باشد. نمی شود حرکت 150 شهر را نادیده گرفت. اگر این نادیده گرفته شود پس می خواهند چه را ببینند؟ آقای روحانی و بدنه دولت باید در این قضیه قدم هایی را در جهت اصلاح بردارند.

 

وزیر کشور باید پاسخگو باشد و در غیر این صورت برکنار شود

مشاور رسانه ای شهردار پایتخت با بیان اینکه دولت به چند تکانه نیاز دارد گفت: من موافق برخورد سیاسی با تغییر در دولت نیستم اما دولت حتما به تکانه نیاز دارد. وزیر کشور حتما باید پاسخگو باشد و در غیر این صورت عوض شود. همچنین وزیر صنعت و برخی وزرای دیگر که نشان داده اند در عرصه اقتصادی نمی توانند کار کنند نیز تغییر کنند. دولت شهامت لازم را داشته باشد و قبل از آنکه مجلس بخواهد تغییری دهد خودش این تغییرات را اعمال کند، ولو آنکه از حد نصاب بیفتد. مانعی ندارد دولت یک بار دیگر برود و رای اعتماد بگیرد؛ مهم این است که نظر مردم جلب شود.

 

قالیباف به جای مطالبه گری از دولت پاسخگوی 50-60 هزار میلیارد بدهی و 30 هزار نیروی اضافی شهرداری باشد

مشاور رسانه ای شهردار تهران در ارزیابی مواضع جریان اصولگرا در ناآرامی های آبان گفت: اصولگرایان سعی کردند در افزایش قیمت بنزین فقط سهم دولت را ببینند که بعد از آن استیضاح و پایان کار دولت را که آرزویشان بود را محقق و شکست خود را در یکی دو دوره اخیر را جبران کنند. اما واقعیت این است که بعضی مشکلات اقتصادی دولت به جا مانده از دولت قبلی است. اگر اولیای این دولت از بازبینی مشکلات قبلی نهی نمی شدند الان عرصه به دست مدیران دولت قبلی یا قالیباف ها نمی افتاد که بخواهند مطالبه گر هم بشوند. آقای قالیباف به جای آنکه بخواهد از دولت مطالبه کند پاسخگوی 50-60 هزار میلیارد بدهی و 30 هزار نیروی اضافی شهرداری باشد.

 

با دستان آلوده می خواهند دیوار تمیز کنند

رجایی همچنین گفت: احمدی نژاد هم به جای آنکه بخواهد از موضع بالا و برتر تیغ انتقاد خود را به روی دولت بگشاید، توضیح دهد که چگونه مملکت را با سیاست های غلط اقتصادی خودش هم در منطقه و هم در داخل به پرتگاه و دره انداخت. من این انتقادات را صادق نمی بینم. البته جریان اصولگرا هم مثل هر جریانی حق انتقاد دارد اما اینکه این ها را متوجه فقط دولت بدانند غیرمنصفانه است؛ مخصوصا کسانی که خودشان با دست و بال آلوده می خواهند دیواری را تمیز کنند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.