امسال تعداد زائران به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر زوار به صورت دفعی بخواهند از کشور خارج شوند ممکن است در مقاطعی خدمت رسانی با اختلال مواجه شود. بنابر این امیدواریم زائرین همکاری کنند تا ازدحام نداشته باشیم.

نشست خبری رئیس ستاد مرکزی اربعین پیش از ظهر امروز(دوشنبه 15 مهر ماه) برگزار شد و ذوالفقاری ضمن ارائه آخرین آمار از ثبت نام کنندگان زائران اربعین، اقدامات انجام شده برای این زائرین را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، حسین ذوالفقاری در این نشست گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون 2325908 نفردر سما ثبت نام کرده اند و 1151728 مورد گذرنامه صادر شده که نسبت به سال گذشته 97 درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از 400 هزار برگه تردد صادر شده است. بیش از 3100 دستگاه کامیون نیز بار و وسیله به عراق خواهند برد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه هر چهار مرز شلمچه، چزابه، مهران و خسروی باز است، افزود: تاکنون 479712 زائر از مرزها خارج شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 339 درصد رشد داشته است. بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند. امسال تعداد زائران به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر زوار به صورت دفعی بخواهند از کشور خارج شوند ممکن است در مقاطعی خدمت رسانی با اختلال مواجه شود. بنابر این امیدواریم زائرین همکاری کنند تا ازدحام نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید سرعت خدمات دهی را در مرزها و خاک عراق بالا ببریم، اظهار داشت: 12 هزار اتوبوس در کشور آماده کار است که 75 درصد آنها در زمان پیک اربعین به اربعین اختصاص داده می شود و 2500 دستگاه اتوبوس شهرداری هم کمک می کنند که 1250 دستگاه در داخل و 1250 دستگاه در خاک عراق مستقر می شوند. 250 دستگاه ماشین مربوط به سپاه نیز در این بخش کمک می کنند. برای نظارت بر قیمت ها در حوزه حمل و نقل نیز ما منتظر نباشیم که مردم گزارش کنند و ستادهای استانی تیم هایی بگذارند و حتی به صورت نامحسوس نظارت کنند تا اساسا اجازه اجحاف داده  نشود.

ذوالفقاری با اشاره به محدودیت سرویس دهی حمل و نقل عمومی، ادامه داد: برای حل این مشکل توصیه می‌ کنیم کسانی که قادر هستند، با خودروی شخصی به مرزها بروند؛ زیرا ظرفیت پارکینگ ‌ها را افزایش داده ‌ایم. البته کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کم کرده ایم و به افرادی خاص اختصاص داده ایم مثل افرادی که توانایی جسمی کافی ندارند. کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهر ماه به عراق ممنوع شد؛ زیرا پارکینگ، جایگاه سوخت، جاده و امکانات زیرساختی در عراق اجازه اعزام زوار با ماشین های شخصی را نمی دهد.

ذوالفقاری در خصوص وضعیت امنیت نیز عراق گفت: دولت عراق، سفارت ما در عراق و ستاد کل نیروهای مسلح منبع ما برای ارزیابی وضعیت امنیت عراق هستند که هیچ کدام از این مراجع ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته اند. هر زمانی که دولت عراق، سفارت جمهوری اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح ملاحظه ای را به ما اعلام کنند اقدام خواهیم کرد. اما تاکنون به طور مستقیم مشکلی از سوی تروریست ها به وجود نیامده است.

وی همچنین درباره دلایل تأخیر بازگشایی مرز خسروی و آخرین وضعیت این مرز خاطرنشان کرد: مرز خسروی مشکل نداشت، آنچه مشکل درست کرد، کنترل های امنیتی در بغداد و مشکل تردد زوار در داخل عراق بود. طرف عراقی اعلام کرده بود از جمعه شرایط برای تردد زوار فراهم می شود و مسیر دیگری برای تردد زوار در داخل عراق انتخاب شد و برای بررسی مسیر جدید، یکی دو روز معطلی ایجاد شد. در حال حاضر مرز خسروی از ساعت هفت و 30 تا ساعت 17 برای عبور زائران فعال است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره کنترل هزینه حمل و نقل در داخل خاک عراق، گفت: سال گذشته برخی راننده ها در داخل عراق هزینه های بیشتری از زائران طلب کردند که همکاران کنسولی ما وارد ‌شدند و مشکل را پیگیری کردند و پلیس عراق هم وارد شد و جلو کار را گرفت. در عراق ما نمی توانیم امر و نهی کنیم، اما از مقامات عراقی خواسته ایم بر هزینه های حمل و نقل در داخل عراق نظارت کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارز مسافران اربعین اظهار داشت: به ما اعلام کرده اند محدودیت قانونی برای نرخ پایین تر از بازار داریم و نرخ پایین تر از بازار برای زائرین اربعین در نظر گرفته نشده است.

به گزارش جماران، در حاشیه این نشست از دو سامانه سجا(سامانه جامع اربعین) و سامانه جامع تردد زائرین اربعین رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.