گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک تحلیل گر مسائل بین الملل: سعودی ها جلو ضرر را هرجا بگیرند منفعت است/ ثابت شد چتر امنیتی آمریکایی‌ها برای عربستان چندان مطمئن نیست

از نظر نظامی، پهپادها و موشک های استفاده شده از سوی یمنی‌ها یک فناوری نظامی بود که به رخ جهان کشیده شد و کسی باورش نمی شد یمنی‌ها بتوانند سامانه موشکی پاتریوت و رادارهای آمریکایی را با آن همه تبلیغی که در موردش می شد، دور بزنند.

پایگاه خبری جماران: یک تحلیلگر مسائل بین الملل در واکنش به عملیات زمینی نیروهای یمنی علیه عربستان و گمانه زنی ها درباره حمله آرامکو گفت: از آنجا که عملیات زمینی یمنی ها علیه نظامیان تا دندان مسلح عربستانی صورت گرفته، کسی نمی‌تواند بگوید که یمنی ها نباید چنین می کردند. زیرا عملیات آنها علیه نظامیانی بوده که قصد تجاوز به خاک یمن را داشتند.

اسرائیل می‌داند جنگ احتمالی آینده محدود به ایران و عربستان نخواهد بود

حسن بهشتی پور در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره حمله اخیر آرامکو و سناریوهای موجود درباره آن گفت: گمانه اولی که می تواند درباره حمله آرامکو وجود داشته باشد این است که کار اسرائیل باشد تا بهانه ای برای حمله به ایران فراهم کرده باشد. در مورد این احتمال می توان گفت در عالم سیاست هراتفاقی ممکن است و در تحلیل رویدادها هم تحلیلگر می تواند هر پدیده ای را به پدیده دیگر ربط دهد و در تحلیل دلایل و چرایی وقوع یک حادثه و مسئولیتهای آن برای کشورها منافع تعریف کرده و اهداف آنها را به نقد بکشد.

وی افزود: اما اینکه تحلیل‌ها چقدر منطبق با واقعیت است بستگی به روش و اصولی دارد که تحلیل‌گر به کار می‌گیرد و ارائه فکت‌ها، شواهد و اسناد دقیق که همه این‌ها در یک تحقیق جامع امکان پذیر است و نمی‌توان در یک تحلیل مختصر به همه جوانب آن پرداخت .

این تحلیل‌گر بین‌المللی گفت: اگر آن‌گونه که ادعا می‌شود دولت اسرائیل چنین کاری کرده تا از یک طرف آمریکا و عربستان را به جنگ با ایران ترغیب کند و از طرف دیگر سهام آرامکو را بعد از این حمله به ثمن بخس بخرد.  باید این واقعیت را نیز در نظر بگیریم که آنها می‌دانند جنگ احتمالی آینده محدود به ایران و عربستان نخواهد بود، بلکه کل منطقه را در برمی گیرد. در چنین جنگ احتمالی اگر اسرائیل بیش از ایران و عربستان ضرر نکند، کمتر هم نخواهد کرد. بنابراین این احتمال بسیار ضعیف است.

وی در ادامه با بیان گمانه دوم گفت: حالت دوم این است که حمله آرامکو کار ایران و با هدف پیشبرد سیاست منطقه ای خود بوده باشد. کسانی که مدعی مسئولیت ایران در قبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو درعربستان هستند، می‌گویند چون رییس جمهور ایران قبلا گفته بود «یا همه نفت صادر می کنند یا اگر ایران نتواند نفت صادر کند سایر کشورها هم نفت صادر نخواهند کرد.» ایرانی‌ها حرف خود را عملی کردند. این افراد از سوی دیگر به موضوع حمله به کشتی های نفتکش در خلیج فارس و سایت نفتی فجیره در امارات اشاره می‌کنند و حمله سهمگین به تاسیسات نفتی عربستان را  دقیقا در راستای اجرای همین سیاست می‌دانند.

بهشتی پور گفت: عده دیگری هم معتقدند ایران این عملیات را انجام داد تا از موضع قدرت وارد مذاکره مستقیم با عربستان و امارات شود و طرح صلح هرمز که از سوی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد در واقع بخش تکمیلی این سیاست بود. اما چرا باید بگوییم که این حمله کار ایران نبود؟ زیرا ایران در شرایطی که با آمریکا و متحدانش بر سر مسائل برجام درگیر است و با گسترده‌ترین تحریم های طول تاریخ روبرو است و نیز منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد هیچ انگیزه ای برای ایجاد نا امنی بیشتر ندارد.

وی اظهار داشت: طرف ایرانی می‌داند افزایش ناامنی در منطقه به معنای فراهم کردن بهانه برای آمریکا است تا بتواند در منطقه حضور بیشتری داشته باشد و بازهم سلاح بیشتری به کشورهای منطقه بفروشد. در این میان، حتی امکان شروع تحمیل جنگی جدید از طرف آمریکا و متحدانش به منطقه وجود داشته و دارد. پس بسیار دور از ذهن است که ایران صرفا بخاطر ممانعت از فروش نفت سایر کشورها و نیز زمینه سازی برای مذاکرات با عربستان دست به چنین ریسک بزرگی زده باشد.

حمله آرامکو به احتمال زیاد کار نیروهای یمنی بود

بهشتی پور در ادامه به گمانه سوم اشاره کرد: سناریوی آخر این است که حمله کار نیروهای یمنی در حال جنگ با عربستان و امارات باشد. حوثی‌ها در کنار سایر نیروهای مردمی و ملی یمن بیش از چهار سال است که در برابر ارتش های مسلح به پیشرفته ترین سلاح ها مقاومت می کنند و این کار از یک گروه تروریستی بر نمی آید. به باور من از سه گمانه موجود، احتمال اینکه یمنی‌ها عملیات حمله به تاسیسات نفتی آرامکو درعربستان را انجام داده باشند، بیش از دو گمانه دیگر است. بااین‌حال، باید این واقعیت را در نظر بگیریم که قدرت‌نمایی یمنی‌ها می‌تواند زمینه‌سازی برای ایجاد تمایل بیشتر عربستان برای رسیدن به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد یمن باشد.

وی افزود: راه‌حلی که از یک‌سو، امنیت مرزهای جنوبی عربستان با یمن به طول ۱۳۰۰ کیلومتر را تامین می‌کند و از سوی دیگر، به استقرار یک دولت مقتدر و مستقل در صنعا که نماینده اکثریت مردم یمن باشد، کمک کند. دولتی که بی‌شک تهدیدکننده منافع عربستان نیست؛ اما مانند چهار دهه گذشته وابسته به ریاض هم نخواهد بود.

بهشتی پور با بیان اینکه تنها حوثی ها یا انصارالله یمن نیستند که علیه تجاوز عربستان مقاومت نشان می دهند، گفت: نیروهای یمنی مخالف تجاوز عربستان متشکل از طیف های مختلف هستند. ولی غربی ها مایلند تا عملیات های نظامی یمنی ها علیه عربستان را تنها به حوثی ها نسبت دهند. در صورتی که جنگ با عربستان از سوی مجموعه نیروهای یمنی مخالف تجاوز صورت می گیرد. این نیروها متشکل از  ارتشی ها، حوثی ها و حتی ملی گرایان هستند.

ثابت شد چتر امنیتی آمریکایی‌ها برای عربستان چندان مطمئن نیست

وی افزود: از نظر نظامی، پهپادها و موشک های استفاده شده از سوی یمنی‌ها یک فناوری نظامی بود که به رخ جهان کشیده شد و کسی باورش نمی شد یمنی‌ها بتوانند سامانه موشکی پاتریوت و رادارهای آمریکایی را با آن همه تبلیغی که در موردش می شد، دور بزنند. در واقع با این اتفاق تمام تبلیغاتی که شد، برباد رفت و ثابت شد که چتر امنیتی آمریکایی ها برای عربستان چندان مطمئن نیست.

این تحلیل‌گر مسائل بین المللی در ادامه گفت: از این بدتر حرف غیرکارشناسی آمریکایی ها بود که سامانه موشکی شان به سمت جنوب بوده و حمله از شمال اتفاق افتاده است. در صورتی که هرکس ابتدایی ترین اطلاعات نظامی داشته باشد، می داند که رادارها قابلیت کنترل 360 درجه دارند و باید بتوانند هر جسم پرنده ای را ردیابی کنند. بنابراین دروغ این مسأله برای همه آشکار شده است. علاوه بر حمله آرامکو که فناوری یمنی ها را به رخ جهانیان کشید، عملیات خارق العاده زمینی آنها نیز علیه نظامیان عربستانی بسیار قابل توجه بود.

عربستان از جنگ با یمن هیچ نتیجه‌ای نگرفته است

وی بیان کرد: از آنجا که عملیات زمینی یمنی ها علیه نظامیان تا دندان مسلح عربستانی صورت گرفته، کسی نمی‌تواند بگوید که یمنی ها نباید چنین می کردند. زیرا عملیات آنها علیه نظامیانی بوده که قصد تجاوز به خاک یمن را داشتند. ضمن اینکه منطقه عملیات نیز علیه نظامیان بیگانه و در خاک یمن بوده است. عربستانی ها طی این عملیات با شبیخون نظامی نیروهای یمنی مواجه شدند. به نظر می رسد که این عملیات ها می‌توانند در معادلات قدرت اثرگذار بوده و عربستانی ها را وادار کند تا پیشنهاد آتش بسی را که پیشتر از سوی انصارالله و سایر گروه های مبارز یمنی مطرح شده بود، بپذیرند و پای میز مذاکرات قرار بگیرند.

بهشتی پور گفت: بیش از 4 سال است که عربستان به بدترین شکل ممکن و با مدرن ترین سلاح ها دست به جنایت علیه ملت مظلوم یمن می زند و هنوز از این اقدام خود هیچ نتیجه‌ای نگرفته است. بنابراین حمله نظامی یمنی‌ها علیه نیروهای متجاوز سعودی احیاگر این نظر خواهد بود که باید مذاکراتی جدید برای حل و فصل این موضوع انجام گیرد.

سعودی ها جلو ضرر را هرجا بگیرند منفعت است

وی اظهار داشت: سعودی ها جلو ضرر را هرجا بگیرند منفعت است. به هرحال کشته شدن انسان ها از دو کشور اسلامی به ضرر هر دو طرف است و تنها کسانی که از ادامه چنین جنگی سود خواهند برد، آمریکای ها، فرانسوی ها و انگلیسی ها هستند که سلاح بیشتری می فروشند. از طرف دیگر اسرائیل نیز از کشته شدن یمنی ها، عربستانی ها و اماراتی ها خشنود خواهد شد.

این تحلیل گر مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا ائتلاف به رهبری عربستان پس از عملیات گسترده زمینی یمنی ها بازهم می تواند بگوید حمله کار ایران بوده، گفت: به نظر من، آنها در پایان هر ماجرایی بازهم حرف خود را می زنند و در این باره نیز خواهند گفت که عملیات زمینی یمنی ها ربطی به حمله آرامکو نداشته است. به باور من نیز این دو حمله باهم قابل مقایسه نیستند زیرا در آرامکو، حمله ای هوایی با کمک فناوری صورت گرفت. ولی در عملیات اخیر یمنی ها، یک شبیخون موفق زمینی به نیروهای متجاوز عربستانی اتفاق افتاد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.