شب گذشته مراسم عزای اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه محبان الائمه(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، شب گذشته، حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی در حسینیه محبان‌الائمه(ع) گفت: بحث مهدویت و اعتقاد به موعود و اینکه پایان جهان بسیار روشن است و با عدالت ختم می شود و شخصی مصلح بر جهان حکومت می‌کند، شاید عقیده‌ای است که در همه ادیان به شکلی و به عناوین مختلف وجود دارد و برای اینکه انسان با روحیه زندگی کند این یک اصل و بنیاد است.

وی افزود: در میان ما مسلمانان نیز اعتقاد به اینکه پایان جهان به فردی از فرزندان پیامبر و از فرزندان فاطمه(س) ختم می شود، وجود دارد. منتها اختلافی که میان شیعیان و اهل سنت بوده در این است که برای شیعیان آن موعود الان زنده است و با اینکه در غیبت به سر می برد، روزی ظهور خواهد کرد و هر اقدامی لازم باشد انجام می دهد. ولی غالب اهل سنت این موعود را موجود نمی‌دانند و معتقدند که به دنیا می‌آید و در تمام موارد دیگری که ما برای موعود ذکر می‌کنیم اشتراک دارند.

مهریزی ادامه داد: بنابراین اصل مهدویت و پایان خوش جهان باوری انسانی و اسلامی است. شیعه این عقیده خود را با ادله ای که ارائه کرده در کتاب های کلامی و کتاب هایی که راجع به حضرت مهدی(عج) درمیان گذاشته است. شاید از استوارترین کتاب هایی که در این باب نوشته شده کتاب مرحوم سیدمحمدباقر صدر باشد که در عراق شهید شد. ایشان در کتاب خود با عنوان «بحث الحول المهدی» به یک شیوه علمی وجود امام مهدی(عج) را اثبات می کند.

وی بیان کرد: درباره امام مهدی(ع)پرسش ها و مسائل زیادی وجود دارد که شاید با مسائل عقلی و استدلالی نتوانیم وارد آن شویم. عقیده من این است که این بخش از زندگی امام جزو اسرار است و ما صرفا با مسائل عقلی و استدلالی نمی‌توانیم به آن بپردازیم. چندان هم نیازی نیست به مسائلی نظیر اینکه آیا امام مهدی(ع) ازدواج کرده یا نه؟ یا اینکه چند فرزند دارد؟ فکر کنیم. چون این مسائل جزو چیزهایی نیستند که بتوانند روی خط مشی فکری اثر بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی ادامه داد: به گمان من دعای عهدی که مستحب است با یک شخص نیست بلکه با یک آرمان است. یعنی انسان هر روز صبح با عدالت عهد و پیمان می‌بندد. وگرنه مگر 250 سال که ائمه حاضر بودند مردم هر روز امام را نمی دیدند؟ چه اتفاقی افتاد؟ متاسفانه برخی فکر می‌کنند همین که به یک کوه یا جمکران رفته و یا امام زمان(عج) را ببینند مشکل حل خواهد شد. دیدن شخص اگر قرار بود مشکلات را حل کند خب 250 سال که دوره حضور بود مسائل حل می شد. مهم عهد با آن آرمان و پیوند با چیزی است که امام زمان(عج) می خواهد محقق کند.

وی گفت: انتظار نیز امری است که در میان شیعیان هم درباره آن حدیث وجود دارد و هم بسیار به آن توصیه شده است. انتظار را ما باید از زندگی خود شروع کنیم. در حقیقت تمام زندگی ما انتظار است. رکن اول انتظار این است که فرد از وضعی که دارد قانع و راضی نیست. دوم اینکه فرد فکر می‌کند شرایط آینده از وضعی که امروز دارد بهتر خواهد بود. سوم اینکه تلاش هم می کند. پس انتظار این ارکان را دارد. برای نمونه، فردی که هر روز از مدرسه فرار می کند نمی تواند بگوید منتظر است به دانشگاه برود، خب چنین فردی نمی تواند منتظر باشد.

مهریزی ادامه داد: در واقع دین همان انتظاری که در زندگی داریم توسعه داده و عمق بخشیده است. توسعه و تعمیق مفهوم انتظار همان چیزی است که دین به ما می‌آموزد. انتظار در تمام زوایای زندگی ما وجود دارد و توسعه و تعمیق آن امری همگانی است. امام صادق(ع) نیز می‌فرماید «کسی که دوست دارد جزو اصحاب مهدی(ع) باشد باید اهل محاسن اخلاق و انتظار باشد.» در حقیقت انتظار با ورع، تقوا و محاسن اخلاق شکل می‌گیرد.

وی گفت: نمی‌شود کسی در زندگی مشی خود را بر محور عدالت نگذاشته باشد و بگوید منتظر است. زیرا انتظار عدالت را که ظالم نمی‌کشد. بنیاد «مهدویت» عدالت است. خداوند پیغمبران را با همین منظور فرستاد و امام زمان(ع) نیز باید همان راه را طی کند. عاشورا هم برای این رخ داد که امنیت بندگان خدا حاصل شود. امام زمان(ع) وقتی ظهور می‌کند به عدالت حکومت می‌کند و در دوره ایشان ستم برچیده و امنیت برقرار می‌شود. زمین برکت های خود را بیرون می‌ریزد و هر حقی به ذیحق می‌رسد.

مهریزی ادامه داد: درباره دوران حکومت امام زمان(ع) نیز تعبیرهای زیادی آمده است. یکی از مواردی که در آن دوران ذکر شده این است که عقل انسان‌ها به یک سطح بالا می رسد. در دوران حکومت امام زمان(ع) عقل ها کامل می‌شود. این به معنای آن نیست که همه یک شبه خردمند می‌شوند بلکه بدین معنی است که شرایط تربیتی و عقلانیت و اخلاق حاصل می‌شود. دوران حکومت امام زمان(ع) دوران عقلانیت و خردمندی است.

وی افزود: در عاشورا نیز خردمندی وجود دارد. امام حسین(ع) خونش را در این راه داد تا انسان‌ها از جهالت بیرون بیایند و به عقلانیت برسند. این هماهنگی میان عاشورا و ظهور همواره وجود داشته است. در حقیقت این دو یک راه را دنبال می‌کنند. پس یکی از آرمان‌هایی که بشر دنبالش بوده این است که انسان به عقلانیت برسد و قدرت تشخیص داشته باشد. آدم عاقل کسی است که می‌تواند در مرحله اول خوب و بد و حق و باطل را تشخیص دهد. قدم اول عقلانیت تشخیص است. یعنی فرد باید بتواند میان افکار و دیدگاه های مختلف، نظر بهتر را تشخیص دهد. اگر جامعه ای نتواند این کار را انجام دهد تبدیل به جامعه جاهلی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی در بخش دیگری از سخنان گفت: امروز خبری جالب خواندم و آن اینکه در بیت آیت‌الله بروجردی در قم ، رئیس انجمن زرتشتیان در مراسم روضه سخنرانی کرده است. چقدر کار زیبایی. یک جمله از آیت‌الله العظمی بروجردی نقل می کنم؛ فردی که برای  ایشان مسجد اعظم را ساخت یک زرتشتی بود، وقتی او را برای تقدیر و تشکر بابت ساخت مسجد نزد آیت الله برده بودند یکی از اطرافیان می‌گوید چقدر خوب است که شما مسلمان شوید. اما آیت الله بروجردی تشر می‌زند که ساکت شو.

وی ادامه داد: از مرحوم راشد هم ماجرایی مشابه شنیده‌ام. یکی از روحانیون اصفهان نقل کرد در مجلس مرحوم راشد بوده‌اند که عده‌ای از بازاریان تهران فردی را آورده بودند که مسلمان شود. مرحوم راشد پرسیده بودند که او کیست؟ گفتند خیلی آدم خوبی است، امانتدار است و به وعده های خود عمل می‌کند. مرحوم راشد گفتند: پس نیازی نیست مسلمان شود، زیرا بنیان ادیان بر درستی است. وحدانیت خدا، اخلاق درست و عدالت. شرک و ظلم خط قرمز قرآن است. لذا در دوره پیامبر اسلام، ادیان دیگر بر مبنای همین حدیث از بین نرفتند.

مهریزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مواردی که در روایات وجود دارد این است که امام زمان(ع) تفسیری نو از دین ارائه می‌دهد. در طول تاریخ تفسیرهای مختلفی از دین صورت گرفته و این امری طبیعی است. منتها برخی دیدگاه‌ها و تفسیرها با روح دین سازگاری ندارد. یکی از کارکردها و رسالت‌های امام زمان(ع) این است که تفسیرهای مناسبی از دین ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: تعبیرهایی که امام خمینی(س) درباره اسلام متحجر یا تحجرگراها یا کسانی که برداشت‌های ضیق از اسلام دارند هشدار درباره همین تفسیرهاست. یعنی با وجودی که یک فردی عالم، فقیه، مفسر یا مورخ است ولی گاهی اوقات در فهم مسأله اشتباه می‌کند و شرایط را در نظر نمی‌گیرد یا به قول امام خمینی زمان و مکان را در فهم دین در نظر نگرفته است. از این رو، یکی از رسالت‌های امام زمان این است که تفسیرهای نو و سازگار با روح دین، قرآن و سنت پیامبر ارائه می‌دهند.

مهریزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی فتاوا با زندگی سازگاری ندارند. برای نمونه در مساله بلوغ دختران، مشهور فقها می‌گویند دختران 9 ساله بالغ می‌شوند فقهایی هم هستند که 13سال سن را مطرح می‌کنند. خب چنین فتوایی که سن 13 سال را به عنوان سن بلوغ دختران اعلام می‌کند با شرایط امروز سازگارتر است. ضمن اینکه ادله درون دینی هم می‌توان برایش پیدا کرد. امروز که به ادله فقهی بلوغ دختر مراجعه می‌کنیم می‌بینیم این فتوا را هم ادله تایید می‌کند هم شرایط سازگارتر است. آن فتوایی که بلوغ دختران را 13سال اعلام و به شرایط طبیعی اشاره می‌کند، ماندگارتر است.

وی در پایان گفت: اگر فهمی از یک دین جاودانه وجود داشته باشد که با شرایط امروز سازگارتر است بدون شک بهتر است. باید دید کدام فتوا قابل فهم‌تر و عقلایی‌تر است؟ یکی از کارهای امام زمان(ع) ارائه تفسیرهایی است که دین را  عقلانی، انسانی و عادلانه نشان دهد. باید زمینه را برای حکومت مطلقه عدل اخلاقی، الهی، انسانی را فراهم کنیم. نمی توان با برداشت‌های ضیق از دین، شرایط ظهور را فراهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.