گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

صباح زنگنه: باید از گفت و گوی امارات با ایران استقبال کنیم

باید از هرگونه رفت و آمد و همکاری با کشورهای همسایه استقبال کرد، چه با تاخیر و چه با تعجیل باشد. مهم این است که همسایگان از مسائل مشترک خود سخن بگویند، با همدیگر رایزنی کنند و برای چالش ها و مشکلات موجود راه حل پیدا کنند که منافع همه همسایگان تامین شود و همکاری توسعه پیدا کند.

پایگاه خبری جماران: هفته گذشته هیات هفت نفره از مقامات ارشد گارد ساحلی امارات متحده وارد تهران شد. حضور این هیات برای شرکت در ششمین نشست بین‌المللی مشترک میان گارد ساحلی ایران و امارات بود. پنجمین نشست مشترک گارد ساحلی ایران و امارات سال 1392 به مدت دو روز در تهران برگزار شده بود.

 

سه شنبه هفته گذشته فرمانده گارد ساحلی امارات سرتیپ علی‌محمد مصلح الاحبابی با سرتیپ قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ایران گفتگو کرد. این دیدار در حالی صورت گرفته که امارات در سال 2016 به تبعیت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده بود.

 

در این دیدار سرتیپ رضایی گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات و سطوح مختلف با امارات رابطه طولانی و تاریخی دارد و این رابطه همچنان بین سرمایه گذاران، ماهیگیران و بازرگانان حفظ می شود. رضایی پیشنهاد کرده که تقویت ارتباطات مرزی برای مقابله با قاچاق و فراهم کردن امکانات برای تجار، صیادان، بیماران و گردشگران برای استفاده از روابط خوب بین مردم دو کشور صورت گیرد. بین دو فرمانده مرزبانی ایران و فرمانده گارد ساحلی امارات نیز تفاهمنامه ای امضا شد.

 

این نشست در حالی برگزار شده است که تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز بالا گرفته‌است. برخی رسانه ها این نشست را به معنای فاصله بین امارات و عربستان و نزدیک شدن ابوظبی به تهران عنوان کرده اند. البته روزنامه سعودی الشرق الاوسط نوشت: نشست‌های گارد ساحلی امارات و ایران رویدادی همیشگی و روتین است و هیچ چیز جدیدی در آن نیست.

 

شبکه المیادین هم در این باره نوشت که سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه این مساله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است.

 

محمد الزعابی، مدیر اداره همکاری‌های امنیتی بین‌المللی وزارت خارجه امارات روز چهارشنبه از نتایج نشست مشترک گارد ساحلی امارات و ایران ابراز رضایت کرد.

 

وی گفته: این نشست تکمیل کننده نشست‌های مشترک سابق بین دو کشور است که برای بررسی موضوعاتی همچون عبور صیادان از مرز‌های آبی، حل مسائل درباره آزادی متخلفان از قوانین صید و مبارزه با قاچاق صورت گرفته بود. این مقام وزارت خارجه امارات در بخش دیگری بر اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی بین دو کشور تأکید کرد.

 

در این باره صباح زنگنه، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: باید از هرگونه رفت و آمد و همکاری با کشورهای همسایه استقبال کرد؛ چه با تاخیر و چه با تعجیل باشد. مهم این است که همسایگان از مسائل مشترک خود سخن بگویند، با همدیگر رایزنی کنند و برای چالش ها و مشکلات موجود راه حل پیدا کنند که منافع همه همسایگان تامین شود و همکاری توسعه پیدا کند.

 

وی افزود: رفت و آمد نیروهای گارد ساحلی بین دو کشور بخشی از امنیت ملی دو کشور را در موضوعات ماهی‌گیری، مبارزه با قاچاق سوخت، قاچاق کالا و قاچاق انسان تامین می کند. اگر کشورهای همسایه به تبادل نظر بپردازند بهتر می توانند از امنیت خود حفاظت کنند و از ضرر زدن عوامل ثالث به منطقه جلوگیری کنند.

 

زنگنه معتقد است: همکاری با تک تک کشورها امکان پذیر است و حاضریم این همکاری را انجام دهیم. اگر هم کشورهای همسایه بخواهند به صورت گروهی و دست جمعی با ما همکاری کنند برای آن چارچوب حاضر به همکاری هستیم. اگر هم کشوری با وجود آنکه در اوپک، شورای همکاری خلیج فارس، سازمان ملل یا سازمان نیروهای گاردهای ساحلی عضو باشد و بخواهد با ایران به صورت دوجانبه همکاری کند باز هم باید از این همکاری استقبال کنیم. این دو نوع همکاری مانعه الجمع نیستند.

 

آیا همکاری امارات با ایران ناشی از وجود اختلاف با عربستان است؟ زنگنه در پاسخ به این سوال گفت: باید در نظر داشته باشیم که در خلیج فارس هم عربستان، هم عراق و هم کویت حضور دارند. بین مرز آبی عربستان تا مرز امارات هم قطر و بحرین حضور دارند. به این ترتیب بین عربستان و امارات یک تداوم ساحلی وجود ندارد که امارات نتواند برای خود تصمیم گیری کند. ممکن است این دو در موضوع یمن اختلاف نظر و سیاست متفاوتی داشته باشند. این می تواند نشان دهد به تدریج عقلانیتی بر موضع گیری ها و سیاست ها حاکم می شود. باید از این عقلانیت و تدبیر استقبال کرد. به امید اینکه این همکاری توسعه پیدا کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.