گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک فعال سیاسی اصولگرا: در انتخابات آینده شاهد حضور جوانان هستیم/ مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا مشکلات اقتصادی‌شان رفع شود

هر رایی که به صندوق‌ها ریخته خواهد شد و هر نماینده‌ای که انتخاب می‌شود، نموداری از ارزشیابی و ارزیابی مردم است. لذا باید دید که این ارزیابی به چه صورت انجام می‌شود؟

پایگاه خبری جماران: با نزدیکتر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد که یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و چهره‌های سیاسی در مقطع فعلی بحث بر سرچگونه پرشور برگزار کردن انتخابات باشد. 

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: انتخابات در ایران همیشه پرشور بوده و شور و هیجان مردم در تعیین سرنوشت خودشان همواره تعیین کننده بوده است.

کاظم انبارلویی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: انتخابات در ایران همیشه پرشور بوده و ما شاهد یک دموکراسی واقعی در کشور هستیم. همیشه این مردم هستند که سرنوشت حکومت را تعیین می‌کنند. به نحوی که ساخت دولت، مجلس، شوراها و رهبری در دست آرای آنهاست. در تمامی انتخابات‌ها نیز این شور و هیجان مردم بوده که در تعیین سرنوشت‌شان تعیین‌کننده است.

آنچه از صندوق ها بیرون می‌آید، باید مورد احترام همه باشد

وی با بیان اینکه بی‌تردید اسفندماه امسال نیز انتخاباتی پرشور در پیش است، گفت: مردم در هر دوره با ارزیابی کار نمایندگان منتخب خودشان، یا آنها را در جایگاه خود ابقا کرده و یا به فرد دیگری رای می‌دهند. از این رو، انتخابات صحنه ارزیابی عملکرد منتخبین مردم است و همه باید به این ارزیابی احترام بگذارند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در واقع هر رایی که به صندوق‌ها ریخته خواهد شد و هر نماینده‌ای که انتخاب می‌شود، نموداری از ارزشیابی و ارزیابی مردم است. لذا باید دید که این ارزیابی به چه صورت  انجام می‌شود؟ مسلما آنچه از صندوق ها بیرون می‌آید، باید مورد احترام همه باشد، زیرا افرادی که از صندوق ها بیرون می‌آیند انتخاب ملت هستند.

مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا مشکلات اقتصادی‌شان رفع شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی نمی‌تواند روی میزان مشارکت مردم در انتخابات تأثیر بگذارد، گفت: مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا مشکلات اقتصادی‌شان رفع شود. متاسفانه برخی افراد می‌گویند حالا که مشکلات اقتصادی‌مان حل نشده چرا باید رای دهیم؟ در حالی که این حرف درستی نیست. ما با مردمی هوشمند، عاقل و آینده نگر روبرو هستیم که اگر به این نتیجه رسیدند منتخبین‌شان نتوانستند کاری انجام دهند، به منتخبین جدیدی رای می‌دهند.

انبارلویی ادامه داد: ما یک نظام مردمی هستیم و مردم‌سالاری در نظام ما جاری و ساری است. نظام ما مانند برخی نظام‌های کشورهای اطراف سلطنتی نیست که یکی برای همه تصمیم گیری کند. بنابراین رای مردم نقشی تعیین کننده در سیاست های اجرایی و تقنینی کشور دارد. مردم ایران اطمینان دارند رایی که می‌دهند موثر است.

شورای نگهبان را مورد هجوم قرار می دهند

وی درباره انتقاد برخی جریان‌ها از نحوه تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات گفت: نحوه رسیدگی به صلاحیت ها بعد از گذشت 40 سال، قوانین مدون و شفافی دارد. شما ببینید که در انتخابات شوراها که شورای نگهبان دخالتی ندارد چه اتفاقاتی افتاد؟ تسامحی که مجلس در تأییدصلاحیت نمایندگان شوراها نشان داد، باعث شد که به دلیل این بی انضباطی و بی‌دقتی هر روز شاهد دستگیری یکی از اعضای شوراها به دلیل فساد اخلاقی و مالی باشیم.

انبارلویی ادامه داد: این دقت‌ها باید صورت گیرد. چرا که هر فردی حتی برای استخدام در یک اداره کوچک یا دانشگاه نیز باید صلاحیت‌های علمی، عملی و اخلاقی داشته باشد. چطور ممکن است که ما برای مجلس شورای اسلامی که یک نماینده در آن در واقع نمایندگی ملت را متکفل است، تسامح نشان دهیم؟ متاسفانه کسانی که برای تصدی نمایندگی ملت دارای صلاحیت ذاتی نیستند یا دچار فساد اخلاقی و مالی هستند، یک بازی تبلیغاتی راه می‌اندازند و شورای نگهبان را مورد هجوم قرار می دهند.

کسی که پای صندوق رای می‌رود نمی‌نویسد که به اصولگرا رای می‌دهد یا اصلاح طلب

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: در حالی که بخش عمده ردصلاحیت‌ها در هیأت های اجرایی وزارت کشور صورت می‌گیرد و در آنجا مشخص می‌شود که فرد صلاحیت لازم برای نمایندگی را نداشته یا در قوه قضائیه یا تعزیرات و ... پرونده داشته است. بنابراین نظارت بر صلاحیت افراد باید وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد بازی با نحوه تایید صلاحیت‌ها حقه ای بوده که در این 40سال برملا شده است و اگر کسی بخواهد به این بازی دامن بزند، مشخص می‌شود که خودش ضعف هایی در صلاحیت‌های علمی و عملی دارد؛ مردم این موضوع را پذیرفته اند. بنابراین اگر یک عده مفسد و فاسد نمی خواهند این مسأله را بپذیرند مشکل خودشان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نظر مردم درباره جناح های سیاسی، گفت: مردم باید معیاری برای رای دادن داشته باشند. کسی که پای صندوق رای می‌رود نمی‌نویسد که به اصولگرا رای می‌دهد یا اصلاح طلب؛ بلکه یکسری اسامی وجود دارد که فرد باید با توجه به شناخت کافی به آنها رای دهد. امروز اگر از رای دهندگان تهرانی بپرسید 10 نفر از اسامی نمایندگانی را که به آنها رای دادند نام ببرند، شاید نتوانند این کار را کنند. در واقع مردم با توجه به اعتمادی که به یک جریان سیاسی داشتند، اقدام به رای دادن به این لیست کردند.

اینکه بعضی‌ها بگویند «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» هیچ اشکالی ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: مردمی که به لیست اصلاح طلبان رای دادند، ببینند که اگر از عملکرد نمایندگان این لیست راضی هستند، بار دیگر به آن رای دهند ولی اگر می‌بینند که آنها درست عمل نکردند و پاسخگوی مطالبات معیشتی و ملی مردم نبودند، به کسانی اعتماد کنند که قبلاً اعتماد نمی‌کردند. شهروندان تحقیق کنند و ببینند افراد معرفی شده می‌توانند پاسخگوی مطالبات‌شان باشند یا خیر.

وی افزود: مردم آزادند و هیچکس نمی تواند کسی را مجبور به رای دادن به افرادی مشخص کند. لذا مردم اگر حس می کنند که اعتماد به لیست سابق کار درستی بوده مجدداً اعتماد کنند. معمولاً هم طی 40 سال گذشته این طور نبوده که تنها یک جریان در مجلس و ریاست جمهوری رای بیاورد و گردش قدرت همواره وجود داشته است. شاید بعضی ها بگویند اصلاح طلب اصولگرا کار شما تمام است. ولی آنها بالاخره باید در انتخابات به یک نفر رای دهند. هیچ اشکالی ندارد که آنها نیز به جریان سومی رای دهند که فکر می کنند کارایی بیشتری دارد. البته اول باید دید که اصلا جریان سومی وجود دارد یا نه؟

آنهایی که رای نمی‌دهند لزوماً مخالف نظام نیستند

انبارلویی گفت: کسانی هم هستند که می‌گویند در هیچ انتخاباتی رای نمی‌دهند و انتخاب خود را به کسانی واگذار کردند که رای می‌دهند و شناخت بیشتری دارند. بنابراین شاید آنها نیز مخالف نظام نباشند. اما معتقدم که مردم در این دوره از انتخابات آگاهانه به پای صندوق رای آمده و با دقت بیشتری رای خواهند داد.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه می توان به تحقق شعارهای جریان های سیاسی فارغ از پیروزی هر یک در انتخابات دل بست، گفت: جامعه ما جامعه ای جوان است که قرار است قدرت در آن به جوانان منتقل شود. یعنی کسانی که در دو دهه گذشته در مناصبی قرار  داشتند در حال تحویل مناصب خود به جوانان هستند. فکر می کنم در انتخابات آینده نیز شاهد حضور جوانانی هستیم که می خواهند با تجربیات عناصر گذشته کشور را اداره کنند.

اگر کسی صلاحیت ذاتی داشته باشد در پروسه دیو و پری گرفتار نمی‌شود

انبارلویی افزود: من فکر می‌کنم مردم عمدتاً روی جوانانی که معرفی می‌شوند تأمل خواهند کرد و آنها در صورت اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند مورد توجه عمومی قرار خواهند گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رقابت های انتخاباتی باید چگونه باشند، گفت: رقابت باید  سالم باشد و رقابت سالم نیز یک رقابتی اخلاقی است. متاسفانه برخی با این منطق وارد انتخابات می شوند که بگویند خودشان پری هستند و رقیب دیو است. آنها با این روش شروع به تخریب طرف مقابل می کنند. در حالی که باید صلاحیت های علمی و ذاتی خود را برای نمایندگی به ملت اثبات کنند و از نفی دیگران چیزی اثبات نخواهد شد. به عقیده من اگر کسی صلاحیت ذاتی برای نمایندگی داشته باشد در پروسه دیو و پری گرفتار نمی‌شود. مجریان و ناظرین باید انتخابات آینده را در یک فضای اخلاقی برگزار کنند تا مردم بتوانند دست به انتخابی درست بزنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.