گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران:

حمیدرضا آصفی: اروپا برجامی را می خواهد که ایران از امتیاز آن استفاده نکند/ آنها در ضعیف ترین شرایط خود قرار دارند/ ایران دیگر حاضر نیست «زور» خود را با «خواهش» عوض کند/ گام اول و دوم ایران باید ادامه یابد

​آصفی گفت: اروپا برجامی می خواهد که تعریفش متفاوت از برجامی که ایران توافق کرده است و آنچه که اروپایی ها دنبال آن هستند به کار ایران نمی آید.

 حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین الملل معتقد است اروپا به دنبال اجرای برجامی متفاوت از برجامی است که ایران توافق کرده است.

سخنگوب اسبق وزارت خارجه ایران در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: رفتار اروپا نشان می دهد که مایل است برجام باقی بماند و از بین نرود، اما نه اثر کند و نه تعهدات خود را انجام دهد. در واقع می خواهد برجام را به عنوان یک عامل بازدارنده برای ایران ببیند. این یعنی آنکه محدودیت های ایران که آنطور که در برجام پیش بینی شده است وجود داشته باشد اما جمهوری اسلامی امتیازاتی از این توافق به دست نیاورد.

وی افزود: اروپا برجامی می خواهد که تعریفش متفاوت از برجامی است که ایران توافق کرده است؛ لذا آنچه که اروپایی ها دنبال آن هستند به کار ایران نمی آید.

این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: اروپا بماهو اروپا در ضعیف ترین شرایط خود قرار دارد. وضعیت انگلیس بلاتکلیف است و قرار است از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست وزیر ندارد و بلاتکلیف است. برخوردی هم که ترامپ با این کشور داشت نشان می دهد که وضعیت انگلیس بسیار متزلزل است.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات افزود: رهبران اروپایی بسیار متوسط شده اند. در کشورهای اروپایی دیگر افراد کاریزماتیکی مثل شیراک، میتران، هلموت کوهل وجود ندارند. همچنین شاهد یک واگرایی در اروپا هستیم. به تدریج احزاب تند دست راستی پیروز می شوند که بیشتر ملی گرا  هستند تا اروپاگرا. آمریکا برای تجزیه اروپا فشار می آورد. سفیرانی هم که می فرستد معمولا افرادی هستند که وحدت اروپا را تخریب کنند. لذا اروپا به هیچ وجه دیگر توانمندی سابق را ندارد.

آصفی توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس که باعث تشکر واشنگتن از لندن شد را «خوش خدمتی به آمریکا» خواند.

وی در ارتباط با نقش فرانسه نیز، با بیان اینکه بعید اس امانوئل مکرون و فرانسه بخواهند ریسک کنند، افزود: برخوردهای متقابل مکرون و ترامپ نشان می دهد که مکرون اصلا نمی تواند از استقلال فرانسه که در گذشته و به ویژه در دوران دوگل سردمدار استقلال بود صیانت کند. لذا ما تشتت مشاهده می کنیم. خیلی شک دارم که اروپا یک سیاست منسجم داشته باشد، بلکه اروپا بیشتر دنبال دفع وقت است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پایان به اجرای گام اول و دوم اولتیماتوم ایران اشاره کرد و گفت: سیاستی که اکنون ایران پیش گرفته است سیاست بسیار درستی است. به هرحال اروپا و طرفهای مقابل باید متوجه شوند که ایران دیگر حاضر نیست «زور» خود را با «خواهش» عوض کند. حدود 15 ماه اروپا در بی عملی بود. جمهوری اسلامی صبر و مماشات می کرد و آن را به «صبر راهبردی» تعبیر کرد، اما ظاهرا اروپا از این صبر سوءبرداشت کرد و فکر کرد که ایران در موضع ضعف قرار دارد. به این ترتیب گام اول و دومی که برداشته شده تصمیمات بسیار درستی است و باید آن را ادامه داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.