سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: منتظریم ببینیم در این ۶۰ روز چه می‌شود. آنچه مد نظر ماست اجرای تعهدات طرف مقابل و پیدا کردن راه‌حل برای خنثی‌کردن تحریم‌های آمریکاست. چنانچه این اتفاق نیفتد، گام بعدی یعنی غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ و بازگشت به راکتور قدیمی اراک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش جماران؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ۴ برابر شدن تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ در نطنز خبر داد.

بهروز کمالوندی عصر روز دوشنبه در نشست خبری در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های داخلی از سایت شهید احمدی روشن گفت: از امروز در سایت نطنز ۴ برابر طرفیت قبلی که تولید اورانیوم غنی شده داشتیم، تولید خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه «آیا در فرصت ۶۰ روزه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد؟»، گفت: ما به زودی از این سقف در کمتر از چند هفته عبور می‌کنیم. ما قبلاً علاوه بر غنای ۳.۶۷ روی غناهای دیگر هم کار می‌کردیم و تولیدات داشتیم اما از این به بعد تمرکزمان روی غنای ۳.۶۷ است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه «چه تغییرات فنی دیگری انجام شده که ظرفیت تولیدات چهار برابری شده است، در حالی که در چارچوب برجام همچنان قرار داریم؟»، اظهار کرد: تغییرات فنی را ایجاد کردیم که ظرفیت ما را در تولید اورانیوم با غنای ۳.۶۷ چهار برابر می‌کند و مقدار باقیمانده تا سقف ۳۰۰ کیلو ظرف چند هفته تکمیل می‌شود اما اجازه دهید فعلاً در رابطه با این تغییرات فنی ایجادشده چیزی نگویم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که «چه زمانی غنی‌سازی ۲۰ درصدی در دستور کار قرار می‌گیرد؟»، خاطرنشان کرد: ما براساس نیاز فنی غنای خود را تغییر می‌دهیم. همچنین براساس دستور مقامات کشور این ظرفیت می‌تواند به ۲۰ درصد تغییر کند و همانطور که آقای صالحی قبلاً گفتند ظرف چهار روز می‌توانیم تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را شروع کنیم. اینکه در نطنز انجام شود یا در فوردو نیازمند بررسی در کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی است. البته ما نظرات فنی خود را به مقامات می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که «لغو اجرای پروتکل الحاقی در چه گامی از گام‌های کاهش تعهدات ایران قرار دارد؟»، تصریح کرد: ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه و در قالب برجام اجرا می‌کنیم. البته تعهد داریم بعد از هشت سال آن را به تصویب برسانیم و طرف مقابل هم بعد از هشت سال ارزیابی جامع ارائه کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است.

این مقام سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که «آیا اقدامات ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود؟»، گفت: اقدامات ایران تحت نظارت آژانس و با اطلاع آنها انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «تصمیم ایران برای خروج از پروتکل الحاقی در چه مرحله‌ای انجام می‌شود؟»، اظهار کرد: فعلاً برنامه‌ای برای خروج از پروتکل الحاقی نداریم. ممکن است در گام‌های بعدی این مساله وجود داشته باشد و در میان‌مدت این اتفاق بیفتد. البته در صورتی که مجلس شورای اسلامی و مقامات کشور تصمیم بگیرند، تعهدات پادمانی یا پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که «برخی منتقدان معتقدند اقدامات ایران در گام اول به آن دلیل انجام شده است که آمریکا آنها را تحریم کرده است»، گفت: آمریکا دنبال این است با عدم خرید یا فروش آب سنگین، صنعت هسته‌ای ما را تعطیل کند. ما طبق برجام مازاد ۱۳۰ تن آب سنگین را باید به فروش برسانیم اما وقتی آنها از ما نخرند یا اجازه انبار ندهند، ما به تولیدات خود اضافه می‌کنیم و این خلاف سیاست آنهاست. بنابراین اینگونه نیست که ما مجبور شده باشیم این اقدامات را انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه «اروپایی‌ها معتقدند اگر آژانس بگوید ایران به تعهدات برجامی‌اش پایبند نبوده نقض برجام صورت گرفته است، در حالی که ایران چنین نظری ندارد»، تصریح کرد: اروپایی‌ها خوب می‌دانند اقدامات ما چه معنایی دارد و آن را درک می‌کنند. اگرچه در ادبیاتشان ممکن است این مساله قدری تفاوت داشته باشد. بعلاوه آژانس ناظر است، نه قاضی و فقط مطالب را باید گزارش کند اما ربطی به آژانس ندارد که بگوید اقدامات مطابق با برجام بوده است یا نه.

کمالوندی ادامه داد: ما براساس بند ۲۶ برجام اقدامات مرتبط با کاهش تعهدات را انجام می‌دهیم و این موضوع کاملاً روشن است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه «ایران چند گام را در برنامه کاهش تعهداتش دارد؟»، تصریح کرد: این مساله به نظر مسئولان کشور برمی‌گردد. با توجه به اطلاعاتی که وزارت خارجه در تعامل با اروپا به مسئولان ارائه می‌دهد نظرات جمع‌بندی می‌شود. ما فعلاً این دو گام را پیش‌بینی کرده‌ایم اما هر چه جلوتر برویم طبیعی است اقدامات ما تشدید خواهد شد. در عین حال آماده‌ایم به محض اینکه اروپایی‌ها وظایفشان را طبق برجام انجام دادند به تعهدات قبلی خود بازگردیم. امیدواریم در همین دو ماه در گام نخست اروپایی‌ها اقدامات مفید را انجام دهند اما اگر موفق به این کار نشوند، معنایش این است که قادر به انجام این کار نیستند و ما اقدامات دیگر را در پیش خواهیم گرفت. البته ما امیدواریم اروپا مستقیم یا غیرمستقیم در این چارچوب اعلام ضعف نکند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که «مازاد اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم را چه خواهید کرد؟»، گفت: فعلاً تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است و صرفاً برنامه انباشت آن را در نظر داریم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با دیدگاه روسیه و چین نسبت به ایران در این مرحله اظهار کرد: آنها با ما همراه خواهند بود و امیدواریم با توجه به روابط خوبی که با این دو کشور داریم با اقدامات ایران همراهی کنند؛ کمااینکه تا الان هم همراهی کرده‌اند و اقدامات ایران را قابل درک دانسته‌اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به بازدید خبرنگاران و رسانه‌های داخلی از قلب صنعت هسته‌ای ایران (سایت غنی‌سازی نطنز) گفت: امروز دیدید که فعالیت‌های ما در همه ابعاد به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی به خوبی کار می‌کند و آنچه که طرف مقابل دنبال آن بود یعنی غنی‌سازی صفر، محقق نشده است. ما براساس بند ۲۶ برجام و برای ایجاد توازن در حوزه تعهدات بعد از صبر استراتژیک یک‌ساله، بخشی از تعهدات خود را به طور کلی یا جزئی اجرا نخواهیم کرد.

وی افزود: منتظریم ببینیم در این ۶۰ روز چه می‌شود. آنچه مد نظر ماست اجرای تعهدات طرف مقابل و پیدا کردن راه‌حل برای خنثی‌کردن تحریم‌های آمریکاست. چنانچه این اتفاق نیفتد، گام بعدی یعنی غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ و بازگشت به راکتور قدیمی اراک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کمالوندی گفت: ممکن است برخی بگویند باید زودتر این اقدامات را انجام می‌دادیم اما انجام این اقدامات در شرایط فعلی این حسن را دارد که هیچ کس در سطح داخلی و بین‌المللی نمی‌تواند به ما خرده‌ای بگیرد. ما صبر کردیم و قدم امروز براساس حقوقی است که طبق برجام برای ما وجود دارد. ما معتقدیم حقوق ایران باید در یک کفه ترازو به خوبی قرار بگیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اقدامات مرتبط به کاهش تعهدات در چارچوب برجام است و فرصتی است برای طرف‌های مقابل که تعهدات خود را به خوبی انجام دهند. ما بنا نداریم از برجام خارج شویم یا نقض تعهد کنیم. از این‌رو قدم‌های بعدی‌مان هم در چارچوب برجام خواهد بود.

وی اظهار کرد: همانطور که امروز دیدید و مهندسان ما توضیح دادند، صرفاً با یک مقدار تغییرات فنی تولید اورانیوم ۳.۶۷ را چهار برابر کردیم و این امکان وجود دارد که این میزان بیشتر هم بشود. ما در گام‌های بعدی سراغ سانتریفیوژهای پیشرفته خواهیم رفت و این نوید را می‌دهیم که نسل جدید از جمله ماشین‌های نسل ۶ را نیز استفاده کنیم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: امکاناتی که امروز در بازدید خود دیدید، به سمت صنعتی‌شدن با سرعت پیش می‌رود. سالن مونتاژ سانتریفیوژ ظرفیت تولید ۶۰ ماشین از نوع جدید را دارد. یعنی رسیدن به حداقل ۱۹۰ هزار سو امر بسیار سهل و در دسترسی است. این در حالی است که ما در برنامه بلندمدت ظرفیت ۲۷۰ سو را در دستور کار داریم و این ظرفیت هم کاملاً منطقی و براساس امکانات ماست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران به دنبال برنامه غیرصلح‌آمیز نیست و این مساله را با بازرسی‌های بسیار و ۱۴ گزارشی که تاکنون آژانس منتشر کرده، ثابت کرده است. ما به لحاظ بازرسی‌ها بیشترین میزان را در بین کشورهای تحت بازرسی به خود اختصاص داده‌ایم.

وی اظهار کرد: اتهاماتی که از طرف برخی افراد مثل نتانیاهو مطرح می‌شود دیگر رنگ باخته است و حقانیت ایران براساس گزارش‌های آژانس ثابت شده است.

کمالوندی همچنین به خبرنگاران و رسانه‌های داخلی برای بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک قول داد و افزود: تا دو هفته دیگر از این کارخانه بازدید خواهید کرد و در جریان روند کار قرار خواهید گرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در رابطه با تولید سوخت خاطرنشان کرد: براساس نیاز خودمان برنامه بلندمدت تولید سوخت داریم. ما در جایگاهی هستیم که می‌توانیم بگوییم در آینده یکی از چند کشور تولیدکننده سوخت نیروگاهی خواهیم شد. ساخت نیروگاه‌های دو و سه بوشهر در وضعیت خوبی است و سه چهار ماه از برنامه جلوتر هم هستیم. همانطور که دیدید آمریکا با وجود صلح‌آمیز بودن نیروگاه‌های هسته‌ای، آن را تحریم کرد و حتی مرکز نظام ایمنی کشور و شرکت تولیدکننده رادیودارو را هم تحریم کرد. خوشبختانه ایران در این زمینه‌ها تولیدکننده و حتی در بخش‌هایی صادرکننده است.

کمالوندی گفت: دشمن برخلاف آنچه ادعا می‌کند در مسائل انسانی فشار آورده است و کاملاً دروغ می‌گوید که در این زمینه‌ها اعمال فشار نمی‌کند. ان‌شاءالله در آینده در این زمینه‌ها خبرهای خوشی به مردم خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با افزایش چهار برابری میزان تولید اورانیوم غنی‌شده در نطنز نیز اظهار کرد: این ظرفیت با تعداد سانتریفیوژ موجود (۵۰۶۰) امکان‌پذیر شد و قابلیت افزایش با همین تعداد را نیز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در بیان، مخالف تحریم هستند و تلاش‌هایی برای برداشتن موانع از سر راه ایران انجام می‌دهند اما ما معتقدیم به لحاظ عملی ایران باید از اقدامات اروپا بهره‌مند شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.