سال 97 در حالی به پایان رسید که اعضای مجمع درباره به جمع بندی نرسیدند. با آغاز سال جدید و اقدام دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی، به نظر می رسد که روند نتیجه گیری درباره این دولایحه سخت تر شده است.

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظی: تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکایی ها پیش بینی پیوستن به FATF را سخت تر کرده است. سرنوشت پیوستن ایران به FATF به دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT بستگی دارد.  دو لایحه دیگر مرتبط با FATF پیش تر به تصویب رسیده بود. اما دو لایحه باقی مانده همچنان پیش روی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

 

موافقان این لوایح معتقدند در شرایط خطیر تحریمی ایران نباید دست به یک خودتحریمی بزند. با خارج نشدن ایران از لیست سیاه FATF ایران قادر به انجام معاملات و مبادلات مالی و بانکی با کشورهای دیگر نیست. این دسته اقدام آمریکا و FATF را دو موضوع مجزا عنوان می کنند.

 

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نباید موضوع بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را سیاسی کرد، به ایسنا گفت: به لحاظ حقوق بین‌الملل موضوع قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه تروریستی با FATF به یکدیگر ارتباطی ندارند.

 

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خانه ملت گفت: دامن زدن به فضاهای منفی علیه این لوایح و برخورد سیاسی با موضوع در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست، جمهوری اسلامی از دیرباز در صف مقدم مبارزه با تروریسم بوده بنابراین باید اجازه دهیم تا در فضای آرام و تخصصی در مورد این لوایح تصمیم‌گیری شود.

 

مجید انصاری، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به اعتماد آنلاین گفته است: مسئله ایران با آمریکا به موضوعات دگیری ارتباط دارد و ماجرای این لوایح متفاوت است.

 

محمود صادقی، نماینده فراکسیون امید مجلس نیز به روزنامه اعتماد گفت: فکر نمی‌کنم ردّ این لوایح به مصلحت ما باشد. اما در بحث تقابل با امریکا، فشارها و اقدامات کاخ سفید باید توجه داشته باشیم که آنها در مجموع به‌دنبال منزوی‌تر کردن ایران هستند. بنابراین ما نباید خودمان را دچار انزوا کنیم.

 

اما مخالفان که پیوستن به FATF را خودتحریمی می خوانند. آنها بلافاصله بعد از آنکه دولت ایالات متحده نام سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار داد در یکی از واکنش های خود به این اقدام در ارتباط با دو لایحه پالرمو و CFT موضع گرفتند.

 

روزنامه کیهان در تاریخ 24 فروردین نوشت: با اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، انتظار می‌رفت حامیان پیوستن ایران به گروه اف‌ای‌تی‌اف، متنبه شده و از اصرار بر اجرای خواسته‌های این نهاد تحت مدیریت آمریکا دست بردارند، اما مواضع این افراد در روزهای اخیر نشان داد آنها بر سیاست یک‌جانبه امتیازدهی به غربی‌ها در هر شرایطی اصرار دارند.

خبرگزاری تسنیم هم دو روز بعد نوشت: لوایح مربوط به FATF جلوی دورزدن تحریم‌های مالی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خواهد گرفت و در واقع تصویب این لوایح تکمیل‌کننده اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه خواهد بود.

 

علاوه بر رسانه های مخالف لوایح چهارگانه برخی از اعضای مجمع که باید در روزهای آینده درباره سرنوشت FATF تصمیم گیری کنند نیز اظهارات مشابهی بیان کرده اند. نمونه آن احمد توکلی است که ابتدا از موافقان FATF بود و در سال گذشته به سوی مخالفان چرخید. وی گفت: «این اقدام آمریکا حتما بر روند تصویب FATF تاثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست می‌خواند یک متغییر بسیار مهم است زیرا همین کشور از ما می‌خواهد که هر کار او می‌گوید انجام دهیم.

 

او در پاسخ به اینکه بعد از تروریستی نامیدن سپاه از سوی آمریکا بحث پیوستن به گروه اقدام مالی مشترک منتفی خواهد شد یا خیر؟ گفت: «منتفی می شود. باید منتفی شود؛ زیرا هر قدر ما کوتاه بیایم این‌ها پُرروتر می‌شوند. FATF اصلا ربطی به موشک و این حرف‌ها ندارد اما به آن می‌پردازند. در همین بیانیه اخیر علیه ما گفته‌اند که نباید موشک بسازیم و حتی در برد موشک‌های ما دخالت می‌کنند.

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم از دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، شانس تصویب FATF در مجمع تشخیص کاهش یافت. قطعا این اقدام آمریکا موضع اعضای مجمع در مورد FATF را مستحکم کرده و احتمال تصویب نکردن آن قوی‌تر شد.

 

 مهاجری: مثل این می ماند که ماشین شان بنزین ندارد و می گویند ناهار نمی خورم

محمد مهاجری، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: کسانی که قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی را با تصویب FATF به هم ربط می دهند مثل کسی هستند که ماشین شان بنزین نداشته باشد و می گویند ناهار هم نمی خورم. این دو به هم چه ربطی دارد؟ آمریکا در جای دیگری یک غلطی کرده است و ما درباره یک قرارداد و توافق نامه بین المللی دیگری حرف می زنیم.

وی افزود: کسانی که می گویند به خاطر این اقدام آمریکا نباید به FATF بپیوندیم در واقع حاکمیت علی الاطلاق آمریکا بر سرنوشت همه دنیا می پذیرند؛ اما واقعا این گونه نیست. FATF یک قرار دادی است که آمریکایی ها هم عضو آن هستند. البته هرکسی که عضو هر قراردادی باشد از ناحیه آن قرارداد دوست دارد که به منافع خودش دست پیدا کند حتی اگر بتواند دیگران را تهدید کند. اما تهدیدهایی که آمریکایی ها در غالب FATF می کنند خیلی هم قابل اجرا نیست. بر فرض محال هم که قابل اجرا باشد FATF یک اتفاقات مالی را رقم می زند که بین ما و ده ها کشور دیگر است. آمریکا یکی از این کشورهاست. اگر ما نمی خواهیم با آمریکا قرارداد تجاری داشته باشیم خب نداشته باشیم. دلیلی ندارد که چون نمی خواهیم با این کشور قرارداد تجاری داشته باشیم با چین، روسیه، عراق، پاکستان، هند، کره و دیگران هم نداشته باشیم.

 

برخی کانون های سیاسی و امنیتی قدرت دنبال این هستند که ایران به کنوانسیون های مالی نپیوندد

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب هم طی گفت و گو  با خبرنگار جماران گفت: کنوانسیون های مالی هیچ ارتباطی به دولت ها ندارد. این کنوانسیون های بین المللی به منزله یک معاهده بین المللی هستند که در عرصه جهانی شدن و عصر تجارت آزاد مورد استفاده دولت ها باید قرار بگیرد. تصویب این کنوانسیون ها هیچ ارتباطی به اعلام تروریست بودن سپاه از سوی آمریکا ندارد.

این فعال سیاسی واکنش های روزهای اخیر برای رد کنوانسیون های مرتبط با FATF را واکنش جریان دلواپس دانست و گفت: این واکنش ها به سرپرستی روزنامه کیهان است که آقای حسین شریعتمداری بر آن مدیریت می کند. اگر شما به 10 روز قبل برگردید که آمریکا هنوز سپاه را تروریست اعلام نکرده بود همین مواضع در مورد کنوانسیون های مالی گرفته می شد. یادمان نرود در دی و بهمن سال گذشته چند تن از اعضای اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام طرفدار پیوستن ایران به کنوانسیون های مربوط به FATF بودند اما در فاصله بین دو جلسه مجمع یعنی 15 روز نظر آنها برگشت. به این ترتیب مشخص است که کنوانسیون های مرتبط با FATF ربطی به اقدام آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در کنار گروه های تروریستی ندارد و برخی کانون های سیاسی و امنیتی قدرت دنبال این هستند که ایران به این کنوانسیون ها نپیوندد.

وی ابراز عقیده کرد: به نظر من کنوانسیون ها در این شرایط تحریم و بحران باید هرچه سریع تر امضا شوند. موضع آمریکا در تروریست خواندن سپاه اگرچه یک موضع غیرحقوقی و غیراخلاقی و برخلاف همه قوانین بین الملل است اما معتقدم درباره آن مسئولین عالی کشور باید هرچه زودتر تصمیم گیری هایی جدی داشته باشند.

 

منصور حقیقت پور: اقدام آمریکا و FATF را به هم ربط ندهیم

منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا و مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار جماران گفت: به نظر من FATF ربطی به اقدام آمریکایی ها ندارد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بر پایه تامین منافع حداکثری نظام در مورد آن تصمیم بگیرد. آمریکایی ها دائم ما را با انگ های مختلف زده اند و این موارد را پیگیری کرده اند. اخیرا هم این تهمت را به سپاه که خدوم مستضعفین در منطقه زده اند.

وی افزود: تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران پاک کردن صورت مساله است. خود آمریکایی ها تروریست هستند و تروریسم دولتی را خودشان ایجاد می کنند و آن را ترویج می دهند. اما بحث FATF را نباید مربوط به این قضیه بدانیم.  مجمع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را باید حل کند و دوستانی که آنجا هستند قطعا امین مردم و مقام معظم رهبری هستند. بر این پایه خودشان بررسی و تصمیم گیری می کنند. اگر به مصلحت نظام باشد تصویب می کنند و اگر نه آن را رد می کنند. این دو را نباید به هم ربط دهیم و اجازه دهیم که مجمع کار کارشناسی و عقلایی انجام دهد و درباره  FATF اعلام نظر کند.

 

سال 97 در حالی به پایان رسید که اعضای مجمع درباره به جمع بندی نرسیدند. با آغاز سال جدید و اقدام دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی، به نظر می رسد که روند نتیجه گیری درباره این دولایحه سخت تر شده است. ظاهرا هرچه زمان بیشتری سپری می شود بررسی دولایحه پیوستن ایران به پالرمو و CFT لااقل از نظر روانی پیچیده تر می شود. شاید اگر اعضای مجمع سریع تر به این موضوع رسیدگی نکنند تحت الشعاع حواشی بیشتری قرار بگیرند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.