نشست خبری مشترک بین رییس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان برگزار شد.

به گزارش جماران،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در این نشست مطبوعاتی که پس از مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه و امضای یک سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی توسط تروریست‌هایی که سبوعانه عمل می‌کردند، بودیم، تصریح کرد: خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک‌هایی را که در این منطقه فعالیت غیرانسانی دارند ، تروریستی اعلام و با آنان برخورد قاطع می کند.

رئیس جمهور همچنین به ارتقاء همکاری‌های امنیتی بین نیروهای مردمی و اطلاعاتی دو کشور اشاره و تأکید کرد: یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط اقتصادی – تجاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: دو طرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تأمین کند و همچنین اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به این کشور را انجام دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: آماده‌ایم تا صادرات برق از ایران به پاکستان به 10 برابر افزایش یابد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دو طرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود، تأکید کرد: علاقه داریم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بیشتری داشته باشند و ارتباط بین این دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش یابد.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: مسایل مهم منطقه‌ای، ضرورت همکاری بیشتر بین ایران و پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و همچنین اقدامات نادرست آمریکا در منطقه، بویژه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اشغال جولان توسط این دولت نامشروع و همچنین توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بودند و همواره در گذشته روابط خوبی داشتند، خاطر نشان کرد: امروز علاقه‌مند به توسعه روابط بین سه کشور هستیم و امیدواریم راه‌آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال‌تر شود تا از این طریق اروپا به پاکستان و چین متصل گردد.

رئیس جمهور تأکید کرد: بسیار خوشحالم که اراده پاکستان بر این است که این کشور در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نکند و نخواهد کرد و دو کشور به دنبال صلح و امنیت منطقه هستند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مطمئنم که سفر نخست وزیر پاکستان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور است.

رئیس جمهور همچنین درخواست نخست وزیر پاکستان از وی برای دیدار از اسلام آباد را پذیرفت.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تصریح کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه اگر مسأله تروریسم بین دو کشور وجود نداشت اختلافات افزایش نمی‌یافت، گفت: نباید اجازه دهیم که شبه نظامیان از خاک دو کشور برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.

عمران خان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند پاکستان برای سالیان دراز از مسأله تروریسم و خونریزی رنج برده است، گفت: نیازمند همکاری‌های بیشتر برای مقابله با اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز هستیم.

نخست وزیر پاکستان همچنین بر ضرورت صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تأکید کرد و گفت: آماده همکاری برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم و قطعاً راه‌حل برون رفت مشکلات این کشور از طریق مسایل سیاسی خواهد بود و صلح و امنیت در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مفید و حائز اهمیت است.

عمران خان همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال جولان و تغییر پایتخت به قدس را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تأکید کرد: این اقدامات ناقض حقوق اساسی و انسانی فلسطینیان است و همین وضعیت نیز در کشمیر وجود دارد که مردم این سرزمین نیز که به دنبال به رسمیت شناختن حق سرنوشت خود هستند سرکوب می شوند و ما مطئنیم مسأله کشمیر نه از طریق نظامی بلکه گفتگوهای سیاسی قابل حل است.

نخست وزیر پاکستان با تأکید بر ارتقاء همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه تجاری، اقتصادی، بهداشت و انرژی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش مراقبت‌های اولیه بهداشتی داشته است که امیدواریم بتوانیم از این تجارب ایران استفاده ببریم..

 

عمران خان نخست در  نشست خبری مشترک  با رئیس جمهور ایران اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل سفر من به کشور شما مسئله تروریسم بود. همراه من رئیس امنیت پاکستان در این سفر حضور دارد . ما شاید کشوری باشیم که بیشترین ضربه را از موضوع تروریسم خوردیم. طی ده سال گذشته ۷۰ حمله تروریستی داشتیم. همه طیف‌ها در کشورمان به این نتیجه رسیدند که ما نگذاریم از خاک ما برای چنین حملاتی استفاده کنند.

وی یادآور شد: چند روز قبل ۱۴ پرسنل امنیت ما در بلوچستان پاکستان کشته شدند، ما می‌دانیم ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند رنج می‌برد، به همین دلیل من دراین سفر با خودم رئیس امنیت را آوردم که با هم‌تای خود دیدار کند. باید این اعتماد را برقرار کنیم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند که از خاکشان علیه کشور دیگری جهت حملات تروریستی استفاده شود. ما نیازمند اعتماد سازی بیش‌تر هستیم.

وی ادامه داد: حوزه افغانستان را هم می‌دانیم که چهار دهه است که در رنج هستند و تابه حال در پاکستان پذیرای چهار میلیون پناه‌جو هستیم، می‌دانیم ایران هم سه میلیون پناه‌جو دارد؛ به نفع هر دو کشور است که در افغانستان صلح باشد. دنبال راه حل سیاسی هستیم که صلح ایجاد شود؛ که هم برای افغانستان و هم برای ایران و پاکستان مفید خواهد بود.

عمران خان تاکید کرد که در جلسه امروز برای رسیدن به یک راه حل سیاسی جهت ثبات سیاسی تصمیم‌گیری خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: احساس می‌کنم بدون عدالت صلح برقرار نخواهد شد بی‌عدالتی گسترده‌ای علیه مردم فلسطین در جریان است به ویژه تصمیم اسرائیل برای اشغال بلندی‌های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل که در تناقض با حقوق و قوانین بین‌المللی است و حقوق فلسطینی‌ها را ضایع می‌کند و باعث بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.

عمران خان ادامه داد: همین وضعیت هم در کشمیر وجود دارد و قطعنامه سازمان ملل حق تعیین سرنوشت کشمیری‌ها را به رسمیت شناخته اما حدود ۳۰ سال است که نیروهای هندی به مردم کشمیر فشار می‌آورند و آنها را سرکوب می‌کنند و ۷۰۰ هزار کشمیری تا حالا کشته شده‌اند و نیروهای امنیتی هند روزانه تعداد زیادی از مردم کشمیر را به قتل می‌رساند و راه‌حل نظامی در کشمیر پاسخگو نیست و نیازمند دیالوگ و یافتن راه حل سیاسی هستیم.

وی همچنین گفت: اگر مشکل کشمیر حل شود تجارت برقرار خواهد شد و برای ایران و پاکستان مهم است که این اتفاق بیفتد چرا که ایران از طریق پاکستان می‌تواند به بازار هند و چین متصل شود و اینها منوط به این است که صلح و ثبات از طریق گفت‌وگوی سیاسی و نه راه حل نظامی برقرار شود موضوع کشمیر هم همانند موضوع فلسطین است و در نهایت ما حوزه‌های همکاری را مورد بحث قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تجارت به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی گفت: می‌دانیم ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم بعلاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم. وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقا مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد

عمران خان در پایان گفت: جناب آقای رئیس جمهور باز هم به طور ویژه از شما به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی خوبتان تشکر می‌کنم.

 

تهران و اسلام آباد یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان امضا کردند

 

یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و عمران خان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم  همکاری توسط  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی پاکستان امضا شد.

 
 توافق ایران و پاکستان برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروههای تروریستی
 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در نشست هیات های عالیرتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌ های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند، تلاش برای ارتقاء سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتی داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با مداخلات نظامی خود بیشترین خسارت را به اقتصاد و امنیت منطقه وارد کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید برای منافع خود مستقل و مستقیماً تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

دکتر روحانی اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه ها ، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تأکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌های به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملاً متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند.

دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی ،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.

رئیس جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.

دکتر روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد – استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار داشت: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.

 نخست وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه نفت و گاز است.

عمران خان خاطر نشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه  باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.

نخست وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تأکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است واطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.

عمران خان با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.