رییس جمهور کشورمان در دومین روز سفر به عراق با برخی شخصیت ها و نقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.

155238708629815100

رئیس جمهور با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفتگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.
سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد.
رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق، گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.

 

155238451910149500 (1)

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسوولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد ایفا می کنند.

رئیس جمهور با تجلیل از مواضع پارلمان و دولت‌های گذشته عراق در زمینه روابط و همکاری‌های فی مابین، اظهار داشت: مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با عراق بر مبنای منافع مشترک هستیم.
«نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر دکتر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دو‌کشور دانست و با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروههای سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی بیش از پیش گسترش دهند.

155238474850627000

 دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی، در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را به خوبی دنبال کرده‌اند.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز باید با گسترش ارتباطات میان فعالان سیاسی و احزاب و روابط علمی میان دانشگاه‌های دو کشور و توسعه روابط دو ملت در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران – بغداد در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و آموزش‌های عالی مشترک تلاش کنیم.
حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: دو کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد.
نخست وزیر سابق عراق افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.

155238694753737900

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود.

رئیس جمهور حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد.
دکتر روحانی اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در عراق را بهترین نماد از عشق دو ملت به اهل بیت(ع) دانست و اظهار امیدواری کرد تا اهداف دو ملت در راستای صلح و توسعه منطقه محقق شود.
فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود.
رئیس حشد الشعبی، اظهار داشت: گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور پشتوانه مهم و بزرگی برای نزدیکی بیش از پیش دو ملت و توسعه دو کشور خواهد بود.
فالح الفیاض تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.