بعد از آنکه استعفای ظریف از سوی رئیس جمهور رد شد، موضع گیری ها ادامه پیدا کرد. از مجری برنامه پرحاشیه ثریا در رسانه ملی که استعفای ظریف را فرصتی برای مظلوم سازی و قهرمان سازی برای ظریف عنوان کرد گرفته تا تذکر 15 نماینده مجلس که در نامه ای به هیات رئیسه مجلس ظریف را در برابر محور مقاومت قرار داده اند.

پایگاه خبری جماران: استعفای محمدجواد ظریف از وزارت خارجه هفته گذشته یکی از خبرهای شوکه کننده سالهای اخیر بود. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی از ظریف خواستند که از استعفای خود صرف نظر کند. وزیر امور خارجه ای که بسیاری افراد او را کارکشته ترین وزیر 40 سال اخیر می دانند با وجود آنکه در طول وزارت خود بارها از سوی مخالفان سیاسی مورد هجمه قرار گرفته بود اما از سوی بخشی از آنها به ماندن دعوت شد. با این حال برخی از تندروهای جریان اصولگرا استقبال خود را از رفتن ظریف نشان دادند و از محاکمه ظریف صحبت به میان آوردند. این موضع گیری ها در حالی صورت می گرفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از استعفای ظریف ابراز خرسندی کرده بود. 

بعد از آنکه استعفای ظریف از سوی رئیس جمهور رد شد، این موضع گیری ها ادامه پیدا کرد. از مجری برنامه پرحاشیه ثریا در رسانه ملی که استعفای ظریف را فرصتی برای مظلوم سازی و قهرمان سازی برای ظریف عنوان کرد گرفته تا تذکر 15 نماینده مجلس که در نامه ای به هیات رئیسه مجلس ظریف را در برابر محور مقاومت قرار داده اند. این 15 نماینده با تلاش برای قرار دادن ظریف در برابر محور مقاومت در منطقه مدعی شده اند که وزیر خارجه با استعفای خود افکار عمومی را از دستاورد سفر بشار اسد به تهران منحرف کرده است. در این متن آمده است: متاسفانه جنابعالی با بی تدبیری و رفتاری عجیب اختلافات خود را با رئیس جمهور، در بدترین زمان ممکن بر ملا کردید و این دستاورد بزرگ را به حاشیه راندید. توجه به دستاوردهای مربوط به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت می توانست علاوه بر پیامدهای مثبت امنیتی و دفاعی، رونق اقتصادی کشور و شکست تحریم ها را بدنبال داشته باشد که جنابعالی به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی نه تنها از آن استفاده نکردید بلکه ضربه ای سنگین به منافع ملی زدید. 

این در حالی است که نمایندگان مدعی حمایت از محور مقاومت بیانیه سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را نادیده گرفته اند. فرمانده سپاه قدس بعد از استعفای ظریف به تمجید از ظریف پرداخته و گفته بود: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.

نادیده گرفته شدن بیانیه سردار سلیمانی

قرائن نشان می‌دهد هیچگونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند. ذوق‌زدگی ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری اداری است هیچ تاثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدایتهای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) مسیر آینده روشن و تمدن ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد کرد.

محمدجواد ظریف نیز بعد از بازگشت به مسئولیت خود از سردار سلیمانی تشکر کرد و نوشت: دریای بیکران محبت مردم بزرگ و دلاور ایران و نمایندگان ارجمندشان، اظهارات بزرگوارانه برادر عزیزم سردار سرافراز قاسم سلیمانی، نامه سخاوتمندانه و پرصلابت ریاست محترم جمهوری و کرامت و لطف پدرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، عزم من و همکارانم در وزارت امور خارجه برای پاسداری از منافع ملی و حقوق این مردم بزرگ را دو چندان نمود. این وفاق و همدلی رمز پیروزی و پیشرفت این ملت بزرگ در طول چهل سال گذشته بوده است و نیز بزرگترین دلیل شکست سلطه‌گران که منافع خود را در ایجاد شکاف در جامعه‌ ایرانی جستجو کرده‌اند. 

وزیر امور خارجه با هماهنگی رهبری انتخاب می شود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: آقای ظریف مخالف و مقابل محور مقاومت نیست. اگر مخالف بود اصلا وزیر خارجه نمی شد. یادمان نرود که وزارت خارجه یکی از وزارتخانه هایی است که رئیس جمهور حتما در دو دهه اخیر باید وزیر را با هماهنگ رهبری انتخاب کند. در این 5 سال مواضع آقای ظریف نسبت به مقاومت کاملا شفاف و روشن بوده است. تندروها و دلواپسان اینها را می دانند. ناراحتی آنها این است که خودشان را برای رفتن آقای ظریف به عنوان وزیری که بیش از آنکه اصولگرا باشد اصلاح طلب است آماده کرده بودند. اما چون این آرزوی آنها محقق نشد فضاسازی می کنند. همراهی آقای ظریف و سردار سلیمانی با همدیگر بهترین نشان برای این است که آقای ظریف مقابل محور مقاومت نیست.

هم رئیس جمهور و هم رهبری مایلند ظریف وزیر باشد

این فعال سیاسی ادامه داد: وزارت آقای ظریف نسبت به گذشته تغییر نمی کند. حتی ممکن است انتقادات ما اصلاح طلبان نسبت به آقای ظریف مخصوصا به خاطر انتصاب هایی که در برخی سفارتخانه ها شده بیشتر باشد. اما ما معتقدیم او یک اصلاح طلب است. جریان مقابل هم این را می داند. آنها کاملا برای رفتن ظریف و آماده شده بودند و تصور می کردند با رفتن ظریف وزارت خارجه با جریان آنها همسو می شود. بنابراین فضاسازی ها را شکل می دهند که به زعم خودشان آقای ظریف در شرایطی قرار بگیرد که از وزارت خارجه برود. هدف آنها جز این نیست. بعد از استعفای ظریف هم هم نخبگان از او خواستند در منصب خود بماند و هم رهبری، رئیس جمهور و فرماندهی نیروی سپاه قدس. باورم این است که حتی اگر آقای روحانی با رفتن آقای ظریف موافقت می کرد، رهبری مانع این کار می شدند. آقای ظریف ویژگی هایی دارد که هم رئیس جمهور و هم رهبری مایلند آقای ظریف وزیر خارجه باشد.

ناصری با اشاره به ناراحتی گلایه های ظریف می گوید: آقای ظریف مسئولیت سنگینی دارد بالطبع این مساله متوجه کل حاکمیت است. بزرگترین مشکل ما مناسبات بین المللی با کشورهای همسایه و کل جهان است. بنابراین، کل حاکمیت باید نسبت به آن دغدغه داشته باشد. اگر این موضوع سامان نبیند اوضاع اقتصادی و داخلی کشور سامان نخواهد گرفت و سامان گرفتن نظام دیپلماسی ما هم منوط به این است که همه دستگاه های حاکمیتی خود را با وزارت خارجه هماهنگ کنند. 

همزبان با نتانیاهو از رفتن ظریف خوشحال شدند

محمد هاشمی، فعال سیاسی نیز به جماران گفت: اگر بخواهیم کارنامه آقای ظریف را بررسی کنیم می بینیم نه تنها آقای ظریف در برابر جبهه مقاومت قرار ندارد بلکه دیپلماسی و قدرت را ارکان لازم می داند که می تواند به عنوان پشتوانه این جبهه در صحنه بین المللی حضور داشته باشد. عملکرد آقای ظریف دقیقا آنچیزی است که این آقایان مطرح می کنند. بعضی از این آقایان کسانی هستند که همزبان با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از استعفای آقای ظریف خوشحال شدند و شیرینی پخش کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.