گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

صباح زنگنه در گفت و گو با جماران:

رابطه ایران و عراق باید منسجم تر، منظم تر و گسترده تر از قبل باشد

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است سفر وزیر خارجه ایران به عرق ربطی به سفر مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور ندارد. سفر ظریف از قبل برنامه ریزی شده بود، در حالی که پمپئو در جریان یک سفر دوره ای به عراق آمده بود و می خواست از چند کشور دیگر بازدید کند که احیانا بتواند خرابکاری های ترامپ را رفع و رجوع کند.

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظی: صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل سفر محمدجواد ظریف به عراق را مثبت ارزیابی می کند و البته آن را به سفر وزیر خارجه آمریکا به ایران بی ربط می داند.

 

صباح زنگنه درباره سفر محمدجواد ظریف به عراق در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: این سفر بسیار مهم بود اما دیر انجام شد. با این حال دیر رفتن بهتر از هرگز نرفتن است. مردم ایران و عراق ریشه های فرهنگی و تاریخی مشترکی داشته و دارند و در بسیاری از مقاطع تاریخ دو کشور مشترک بوده است؛ آنها منافع در منطقه منافع و آینده مشترکی نیز خواهند داشت. بنابراین دولتهای دو کشور باید با رعایت این اصول و این پایه ها فعالیت خود را توسعه دهند که بتوانند به نفع هردو ملت بیشتر خدمت کنند. بین ایران و عراق همکاری های زیادی می تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در بیان اهمیت های اجتماعی روابط ایران و عراق ادامه می دهد: خانواده های زیادی هستند که در دو سوی مرز زندگی می کنند اما از یک ریشه واحد دارند. این قبیل اشتراکات از جنوب تا شمال عراق فراوان وجود دارد. از نظر اقتصادی هم زمینه های بالای مراودات در تجارت، سرمایه گذاری، صنعت و راه اندازی امور زیربنایی وجود دارد. حضور رقبای بزرگ، قوی منطقه ای و بین المللی را نیز باید در نظر بگیریم و وارد فعالیت در بازار بسیار پررقابت و فشرده شویم. این فعالیت ها باید به گونه ای باشد که بتواند عنصر رقابت را در خود تجلی دهد چرا که بدون رقابتی بودن خدمات، کارها و فعالیت های تجاری و اقتصادی و صنعتی و سرمایه گذاری، کار پایا نیست.

 

این کارشناس مسائل خاور میانه می گوید: مشارکت در پروژه های گوناگون از قبیل ایستگاه های انرژی، نفت، برق و همچنین ارتباط زمینی، ارتباط ریلی و توسعه ارتباط های هوایی، توسعه منافذ مرزی رشته هایی است که دو دولت باید ابزار، مقررات و تفاهمات خود را فراهم کنند. در زمینه آب، ایران یکی از کشورهایی است که عراق به آن نیاز دارد. البته عراق به ترکیه بیشتر نیاز دارد. مشکلاتی که عراق در زمینه رودخانه ها پیدا کرده باعث شده زندگی مردم این کشور تحت الشعاع قرار بگیرد. در دوره های خشکسالی و برهه هایی که ترکیه می خواهد سدّهای بزرگ خود را پر آب کند زندگی روزمره مردم عراق، کشاورزان و حتی روی محیط زیست عراق و ایران آثار منفی برجای می می ماند. در این شرایط همکاری ایران و عراق در  زمینه های آب و محیط زیست و مذاکره با ترکیه برای یافتن راه حل های منطقه ای می تواند به یک همکاری دست جمعی سازنده و بالنده منجر شود.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است سفر وزیر خارجه ایران به عراق ربطی به سفر مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور ندارد. سفر ظریف از قبل برنامه ریزی شده بود، در حالی که پمپئو در جریان یک سفر دوره ای به عراق آمده بود و می خواست از چند کشور دیگر بازدید کند که احیانا بتواند خرابکاری های ترامپ را رفع و رجوع کند.

زنگنه می گوید: پمپئو و دیگران به عراق بروند یا نروند، رابطه ایران و عراق باید منسجم تر، منظم تر و گسترده تر از قبل باشد. رفت و آمدهای دو کشور باید توسعه پیدا کند. ایران و عراق همسایه اند؛ رفت و آمد بین همسایگان در حالی که دیگران از سوی دیگر دنیا به خاور میانه می آیند طبیعی است. ما نه باید عکس العملی رفتار کنیم و نه از رفت و آمد ها امتناع و احتراز کنیم. آمریکا خوشش بیاید یا نه باید باید برنامه های خود را تنظیم کنیم.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.