درپی درگذشت ایت الله هاشمی شاهرودی، مسولان کشوری، لشکری، چهره ها و فعالان سیاسی پیام های تسلیتی صادر کردند.

به گزارش جماران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.

 

 متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

 با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه‌ی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا میباشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

سیّد علی خامنه‌ای

4دی 1397

***

درپی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است: 

بسمه تعالی

درگذشت عالم و فقیه ارزشمند حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی طاب ثراه موجب تأثر دوستداران ایشان است. بی شک تلاش های ایشان در کنار شهید عالی قدر آیت الله سید محمد باقر صدر که با تقدیم سه برادر شهید همراه بود، و همچنین مسئولیت های متعدد در نظام اسلامی، از زمره نقاط برجسته کارنامه آن مرحوم است. 

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه به خانواده محترمشان، از خدای سبحان برای ایشان غفران واسع را مسئلت دارم. 

سید حسن خمینی

 

رییس جمهور در پیامی درگذشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و نوشت: 

انالله و انا الیه راجعون

إذا ماتَ المومن الفقیه ثَلُمَ فی ألإسلام ثُلمهً لا یَسُدّها شَیء

ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب اندوه و تألم عمیق گردید.

این استاد برجسته حوزه و فقاهت که افتخار درس‌‌آموزی در محضر اساتید بزرگی همچون شهید صدر را داشت، تمام عمر پر برکت خود را با مشی اعتدالی و ترویج خردورزی و همگرایی، وقف گسترش معارف عالی دینی و سیره اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردانی مبرز نمود؛ و نیز طی چهار دهه گذشته در خطیرترین و تأثیرگذارترین مسوولیت‌ها نظیر عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و سرانجام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء تحولات و خدمات ارزنده بود.

آن مرحوم، همچنین ضمن خلق آثار متعدد علمی و فقهی فاخر، برای ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و توسعه علوم انسانی، «دانشگاه عدالت» را تأسیس نمود تا گامی مهم و ماندگار در نشر فرهنگ اسلامی و علوم قضایی باشد.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و فضلای مکرم، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت قدرشناس ایران، شاگردان آن مرحوم و بویژه بیت محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

آیت الله آملی لاریجانی با صدور پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثَلمة لایسدّها شیء إلى یوم القیامة

 

خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات  بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بر می داشتند و در حوزه های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

***

 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی، روحانی جلیل القدر و یار و یاور دیرین انقلاب و نظام حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ، پس از تحمل یک دوره بیماری، موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان مزین به تبار سادات و از خاندان معظم روحانیت و فقاهت و مروج مکتب اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بودند.

آیت الله هاشمی شاهرودی به دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات آیات عظام خویی و  شهید سید محمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت.

ایشان علاوه بر اینکه از چهره های درخشان  در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه ارتحال این روحانی گرانقدر و خدوم به محضر ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری، حوزه های مقدسه علمیه قم و نجف ، شاگردان، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.

 

***

متن پیام دکتر جهانگیری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت تأسف انگیز فقیه برجسته و عالم مبرز آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خاندان محترم ایشان، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و شاگردان و علاقمندان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم. 

آن فقید سعید در حیات علمی، سیاسی و قضایی خود منشأ خدمات و آثار گرانقدری بود که تربیت شاگردان متعدد و نشر آثار ممتاز علمی از آن جمله است. 

این روحانی دانشمند در مسئولیت ریاست قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیز منشأ خدمت و اثر برای کشور بود. 

از خداوند بزرگ برای آن فقیه بزرگوار رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای بیت شریف ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری 

معاون اول رییس جمهور

***

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی نوشت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه روشن اندیش حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) باعث تاثر و تالم اینجانب شد. 

این عالم بزرگوار ضمن آنکه در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خیر و برکت فراوان بود. 

این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای روح آن مرحوم علو درجات طلب می کنم. 

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه

***

متن پیام عبدالرضا رحمانی فضلی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه تاسف بار رحلت عالم ربانی حضرت آیت‌‌‌الله هاشمی شاهرودی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و تالم شدید گردید، اینجانب رحلت ملکوتی عالم وارسته مرحوم آیت‌‌‌الله هاشمی شاهرودی را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم شریف میهن اسلامی و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم را از خداوند منان خواستارم.

**

وزیر بهداشت نیز در پیامی نوشت: 

 انا لله و‌انا الیه راجعون

درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را خدمت خانواده و بازماندگان محترم، تسلیت گفته، از درگاه پروردگار رحمان و رحیم، برای آن مرحوم، مغفرت و رحمت، مسئلت می‌نمایم.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

***

سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران وعضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری،با تسلیت درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نوشت:

رابطه آیت‌الله هاشمی شاهرودی با مقام معظم رهبری رابطه‌ای بسیار صمیمی بود و مقام معظم رهبری هم نسبت به ایشان و جایگاه رفیع ایشان لطف ویژه‌ای داشته‌اند.

آیت‌الله شاهرودی از فقیهان برجسته نظام اسلامی بودند. فقیه برجسته‌ای که تربیت‌شده‌ی حوزه علمیه باسابقه نجف و شاگرد برجسته شهید بزرگوار آیت‌الله سید محمدباقر صدر بودند.

این فقیه بزرگوار صاحب تألیفات ارزشمندی در فقه و اصول و مسائل فقه معاصر بود. او از جمله برجستگان فقهای ما بود که در عرصه فقاهت، ولایت فقیه و نظام اسلامی را از عمق جان باور داشت.

آن مرحوم طی 40 سال انقلاب در عرصه‌های مختلف نظام ورود کرد و خوش درخشید. در عرصه ریاست قوه قضاییه، در عرصه شورای نگهبان و از افتخارات بزرگ ایشان تدوین دایره‌المعارف فقه شیعه است که از مفاخر کتاب‌های ما است.

افسوس که عمرشان کفاف آن را نداد که این دایره‌المعارف ارزشمند را به پایان برساند.

**

 متن پیام دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
 قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.
این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.
فقدان این عالم فاضل و سکان اطمینان‌بخش دوست‌داران انقلاب، موجب تأثر و تألم جبران‌ناپذیری است؛ چرا که به یقین می‌توان گفت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در هر جایگاهی که قرار گرفت، به حد اعلی موجب سکون و آرامش بود.
اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم.


احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری

**

متن پیام محمدرضا باهنر به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تأثر و تألم فراوان گردید. سال‌ها مبارزه و مجاهده ایشان در مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و همچنین عهده‌داربودن مسئولیت‌های بسیار مهمی در دوران پس از انقلاب، ثمره حیات ایشان بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران، از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم مغفور، رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترمشان و عموم علاقمندان به ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

***

عباسعلی کدخدایی در پیامی توییتری نوشت: 

کمتر کسی است که با مرحوم آیت الله شاهرودی آشنا باشد و از نگاه نو او به فقه بی خبر. او عالمی بود متبحر، فقیهی نو اندیش و در عین حال پای بند به فقه جعفری و آگاه به مسائل جهان اسلام که از نگرانی های خود نسبت به جهان اسلام وفقدان وحدت بین مسلمانان گلایه می کرد. رحمت خدا بر او باد.

***

متن پیام لعیا جنیدی به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت‌‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت  همگان را متاثر نمود. این واقعه دردناک را به خانواده‌ محترم و داغ دیده ایشان و ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم. بی‌گمان فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای مردم خواهد بود. 

از پروردگار منّان، رحمت واسعه برای آن درگذشته صدیق و شکیبایی و سلامتی برای بازماندگان آن بزرگوار را خواهانم.

***

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

سیدعمار حکیم در این پیام آورده است که با درگذشت آیت‌‌‌الله هاشمی شاهرودی، جهان اسلام شخصیتی بزرگ، اندیشمند و تأثیرگذاری را از دست داد که در طول حیات مبارک خود از هیچ تلاشی برای اعتلای مبانی دین مبین اسلام فروگذار نکرد.

وی این مصیبت الیم را به امت اسلامی، ملت ایران، محضر امام خامنه‌ای، دولت محترم ایران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم از درگاه خداوند رحمت و رضوان الهی را مسالت کرد.

رهبر جریان حکمت ملی در پایان این پیام با درخواست علو درجات برای آن مرحوم، برای خانواده و دوستان ایشان صبر جمیل آرزو کرد.

**

متن کامل پیام سید عباس صالحی به شرح زیر است:

«اناالله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تألم و تأسف عمیق گردید.

آیت‌الله شاهرودی (ره) در خاندانی عالم‌پرور و حوزوی ولادت و پرورش یافت و در کسب مدارج دینی و علوم حوزوی با تلاش مجدانه تا بالاترین مراتب علمی پیش رفت و از رتبه‌ای در خور در میان عالمان و فقها و اساتید حوزه برخوردار بود.

نقش مؤثر آن مرحوم در ایجاد ارتباط میان مراجع عظام تقلید ساکن شهر نجف با بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در ایام آغاز نهضت اسلامی از اذهان همراهان انقلاب اسلامی فراموش نمی‌شود.

آیت‌الله شاهرودی در دوره ریاست قوه‌قضائیه نیز با مشی اعتدالی، برای ارتقای دستگاه قضا و نزدیک شدن آن به جایگاه عدالت و حق‌خواهی از هیچ تلاش فروگذار نکرد.

اینجانب رحلت این عالم مجاهد را به محضر حضرت ولی‌عصرعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ایای (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و علما و روحانیون و اساتید معزز حوزه‌های علمیه و همچنین همکاران و همراهان آن مرحوم در دستگاه قضایی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز خاندان مکرم و بیت ایشان صمیمانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه برای مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی و صبر و اجر برای بازماندگان محترم مسألت دارم.»

***

آیت‌الله رشاد: او امید آینده‌ی زعامت شیعه قلمداد می‌شد

در پی ارتحال فقیه و اصولی نواندیش، حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه)، پیام تسلیتی از سوی آیت الله علی اکبر رشاد، ریاست شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صادر شد. متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم.

إنّا لِلّه و إنّا إلیه راجعون

رحلت فقیه و اصولی نواندیش، میراثدار متفکر مؤسس علامه‌ی شهید محمدباقر صدر (قدّه)، حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) را به ساحت قدسی حضرت بقیت الله (ارواحنا فداه)، زعیم حکیم امت، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و دیگر مراجع عظام (دام ظلّهم)، حوزه‌های علمیه و ملت شریف ایران و بیت معزّز آن راحل رستگار، سوکمندانه تسلیت عرض می‌کنم.

آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) که امید آینده‌ی زعامت شیعه قلمداد می‌شد، روحانی‌ای بود متخلّق، فقیهی بود متضلّع، اصولی‌ای بود متفکر، دانشمندی بود متواضع، سیاستمداری بود معتدل، و مدیری بود مقتدر.

او طی عمر پربرکت خویش منشأ خدمات انقلابی، سیاسی و علمی بسیاری بود. مجاهدت مؤثر در جریان پیروزی انقلاب عظیم اسلامی، حضور هدایتگرانه در جبهه‌های دفاع مقدس، عضویت در شورای نگهبان، عهده‌داری ریاست قوه‌ی قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدریس در حوزه‌های علمیه‌ی نجف، قم و تهران و تربیت شاگردانی فاضل و بارز، تالیف آثار فاخر فقهی و اصولی، تاسیس و هدایت مرکز دایره المعارف فقه اهل بیت (س) و دانشگاه عدالت، نمونه‌ای از خدمات ارزشمند آن بزرگوار است.

به جهت نقش مؤثر ایشان در فرایند تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و قریب به دو دهه تدریس خارج فقه و اصول در حوزه‌ی تهران، مسؤولان پژوهشگاه و ارکان حوزه‌ی عریق تهران، خود را بطور مضاعف، وامدار او می‌دانند.

این کمترین برای آن فقید سعید رحمت و علوّ درجات و برای فرزندان، شاگردان و خیل علاقه‌مندان او از بارگاه باری صبر و سلامت مسألت دارم، و ضمن اعلام تعطیلی دروس کلیه‌ی مدارس علمیه‌ی تهران در روز چهارشنبه‌ی پنجم دیماه، از قاطبه‌ی علمای اعلام، مدرسان و طلاب عزیز، مردیف شریف و قدرشناس پایتخت دعوت می کنم در مراسم نماز و تشییع پیکر پاک این عالم فرزانه و انقلابی که ساعت هشت صبح در مصلای امام خمینی (قده) برگزار می‌گردد حضور به هم رسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.