انقلاب اسلامی در این سال‌ها شاید برخی جوامع و دولت‌ها را از دست داده باشد اما به ملت‌های زیادی نزدیک شده است و با وجود دشمن خارجی و داخلی و تحریم‌هایی که چهار دهه علیه ایران اعمال می‌شود، آن‌ها نتوانستند ایران را به زانو درآورند.

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: ایران اکنون در حد بالایی از استقلال خود قرار دارد به شکلی که تولیدکننده تسلیحات است و در این زمینه به هیچ کس وابسته نیست. آمریکا امروز در شرایطی است که از یک طرف قطعنامه 2231 را لغو و از برجام خارج می‌شود، اما برای محکوم کردن ایران در رابطه با فعالیت‌های متعارف موشکی‌اش به همین قطعنامه متوسل می‌شود. امری که موجب استهزاء کشورهای مختلف شده است.

باید تعریف روشنی از منافع ملی و امنیت ملی داشته باشیم

به گزارش جماران، حسین رویوران در نشست بررسی دستاوردهای سیاسی ایران در چهار دهه گذشته که عصر روز چهارشنبه در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، گفت: انقلاب معمولاً یک تحول بنیادین در همه سطوح است، در حالی که رفرم به معنای اصلاح در بخشی از وضعیت موجود است. ما باید تعریف روشنی از منافع ملی و امنیت ملی داشته باشیم تا بتوانیم آسان‌تر وارد بحث شویم.

وی افزود: منافعی که یک دولت در سطح بین‌المللی برای حفظ آنها تلاش می‌کند، «منافع ملی» نام دارد. اسن منافع حیاتی هستند و اصلاً قابل چشم پوشی نیستند؛ منافع مهم و ضروری اند که هر نظامی تلاش می‌کند تا آن را تأمین کند نیز در تعریف منافع ملی می‌گنجد. امنیت ملی هم تعریف واحدی ندارد. این بحث را عمدتاً آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم مطرح کردند و تا حدودی وارد ادبیات سیاسی شده است. بنابراین تعریف های زیادی از بحث امنیت ملی وجود دارد. دولت‌ها برای حفظ امنیت خود از تمامی امکانات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهره می‌گیرند.

ترامپ تلاش کرد تا ایران را به زانو درآورد اما موفق نشد

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مقوله انقلاب اسلامی در این سال‌ها شاید برخی جوامع و دولت‌ها را از دست داده باشد اما به ملت‌های زیادی نزدیک شده است و با وجود دشمن خارجی و داخلی و تحریم‌هایی که چهار دهه علیه ایران اعمال می‌شود، آن‌ها نتوانستند ایران را به زانو درآورند. ترامپ تلاش کرد تا ایران را به زانو درآورد اما بعد از دو سال که از دولتش می‌گذرد موفق به این کار نشده و اساساًاین قدرت را هم نداشت. شاید توانست زندگی را به مردم ایران سخت کند اما چنین آرزویی محال است.

وی بیان کرد: ایران اکنون در حد بالایی از استقلال خود قرار دارد به شکلی که تولیدکننده تسلیحات است و در این زمینه به هیچ کس وابسته نیست. آمریکا امروز در شرایطی است که از یک طرف قطعنامه 2231 را لغو و از برجام خارج می‌شود، اما برای محکوم کردن ایران در رابطه با فعالیت‌های متعارف موشکی‌اش به همین قطعنامه متوسل می‌شود؛ امری که موجب استهزاء کشورهای مختلف شده است.

ترامپ هم قدرت کمک به نتانیاهو را ندارد

وی با اشاره به وضعیت رژیم صهیونیستی گفت: موجودیت اسرائیل در منطقه در وضعیت خطرناکی قرار دارد. از این رو، نتانیاهو اخیرا گفته که حزب‌الله و ایران تهدیدی‌ برای موجودیت‌ این رژیم هستند و این نشان می‌دهد که اسرائیل به نقطه صفر بازگشته است. در همین حال، ترامپ هم قدرت کمک به نتانیاهو را ندارد و قادر نیست بعد از دو سال «معامله قرن» را در میان مخالفت‌های جهانی اعلام کند و بازدارندگی ایران در منطقه، در حال انتقال و گسترش به مناطق دیگر ازجمله عراق، سوریه و لبنان و اخیرا در غزه است.

رویوران ادامه داد: اسرائیلی‌ها نتوانستند در برابر سلاح‌های حماس مقاومت کنند و این حاکی از قدرت و توان آن‌ها دارد به عبارتی محور مقاومت اسلامی امروز سلاح‌هایی را علیه اسرائیل به کار می‌گیرد که اسرائیل ناتوان از مقابله با آن است. در چهل سال گذشته هزینه‌های حفظ استقلال به شدت از هزینه‌های وابستگی ایران به کشورهای دیگر کمتر بوده است. اگر نگاهی به هزینه‌های عربستان برای جلب نظر آمریکا و هم‌پیمانانش کنیم می‌بینیم که با وجود دستاوردهای کم، هزینه‌‌های زیادی را متقبل شده است.

با وجود رویش‌ها و ریزش‌ها، منافع ملی تا حد زیادی حفظ شده است

وی گفت: این در حالی است که در موضوع خاشقجی، سنای آمریکا عربستان را مسئول این قتل و جنایت صورت گرفته تشخیص داده است. این درحالی است که آن‌ها تلاش کرده بودند تا در مقابل جمهوری اسلامی ایران، اسلام افراطی را به عنوان رقیب ایجاد کنند اما آن هم به نتیجه نرسید؛ چرا که اساساً اسلام مد نظر آنها اسلام پویایی نیست و قابلیت تحرک و تعامل ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: انقلاب اسلامی در این سال‌ها رویش‌ها و ریزش‌هایی نیز داشته، اما در این میان منافع ملی تا حد زیادی با وجود مشکلات و موانع حفظ شده است. امروز ایران با کشورهای همسایه خود از جمله عراق تعاملات اقتصادی قابل توجهی دارند که این مسأله در سایه تامین امنیت اقتصادی محقق شده است. ایران در این سال‌ها توانسته خود را با بسیاری از مصادیق نظام بین‌الملل به ویژه در حوزه زنان و حقوق بشر وفق دهد و نشانه آن را در حضور زنان ایرانی در مجامع بین‌المللی ورزشی شاهد هستیم.

امروز بانوان ایرانی با حجاب اسلامی در سالن های ورزشی صاحب مدال می‌شوند

وی افزود: اقتدار سیاسی ایران آنقدر بالا بوده است که کشورهای قدرتمند در نهایت نتوانستند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند و آن را پذیرفتند. امروز بانوان ایرانی با حجاب اسلامی در بسیاری از سالن های ورزشی صاحب مدال می شوند، درحالی که قبلاً چنین نبود. امروز برخی از مباحث حقوق بشر اسلامی مورد قبول قرار گرفته و نظام بین‌المللی با امضاء کردن توافق هسته ای، ایران هسته ای را پذیرفت. باراک اوباما در سال‌های اخیر گفته بود که «اگر می‌توانست پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کرد اما قادر به این کار نیست.» 

وی در پایان گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند برنامه هسته ای ایران را جمع کند و ایران در بسیاری از زمینه ها موفق شده که در محیط‌ بین المللی شرایط جدیدی ایجاد کند و امروز نیز که در بحث خاشقچی یک رسوایی بزرگ اخلاقی برای غرب به وجود آمده، این جنایت نشان می‌دهد کسانی که این همه دم از حقوق بشر می‌زنند، با جسد بی‌جان این روزنامه‌نگار چه کار کردند. بنابراین نظام ما بعد از 40 سال همچنان پایبندی اخلاقی دارد، در حالی که غرب دچار سقوط اخلاقی شده است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.