مراسم نکوداشت آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

مراسم نکوداشت آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی به پاس سال های طولانی همکاری علمی و پژوهشی با پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، به مناسبت هفته پژوهش عصر روز گذشته (یکشنبه 25  آذر ماه) در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله عباسعلی روحانی در این مراسم آیت الله موسوی بجنوردی را جزء فقهای کم نظیر در باز کردن باب های بسته فقه دانست و گفت: آیت الله موسوی بجنوردی جزو شناسنامه پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی هستند. امیدواریم برکات علمی ایشان همچنان ادامه پیدا کند. به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان از کار اجرایی فاصله گرفتند ولی امیدواریم به عنوان استاد در حدی که قانون اجازه می دهد از وجود ایشان بهره مند شویم.

رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تأکید کرد: آیت الله بجنوردی فقیه شجاعی هستند که بعضی از نظریات علمی ایشان قانون شده است. مثلا قبل از انقلاب اسلامی در ذهن هیچ فقیهی نیامده بود که کاهش ارزش پول باید جبران شود. من به جرأت می گویم که این نظریه فقط توسط آیت الله بجنوردی ارائه شد. این نوع کارها باعث شده ایشان را فقیه شجاعی بدانم که آنچه را تشخیص می دهد به زبان می آورد.

وی افزود: بسیاری از گره های امروز جامعه ما مربوط به همین است که بسیاری از فقهای ما جرأت حرف زدن ندارند. امام خمینی(س) شق القمر کردند که مسأله شطرنج را مطرح کردند؛ شاید نظریات بدیع دیگری هم داشتند که به دلایلی نتوانستند آنها را ارائه دهند. فقهایی مثل آیت الله بجنوردی سنت شکنی کردند و خیلی حرف هایی را که امکان گفتنش نبود را گفتند.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی نیز در این مراسم با بیان اینکه امام حق بزرگی به جهان اسلام و تشیع، به خصوص ایران دارد، گفت: سال 57 به دانشگاه الازهر قاهره رفته بودم. از شیخ ازهر سؤالاتی پرسیدم و گفت باید مطالعه کنم. گفتم نجف اشرف حداقل 700 طلبه مجتهد دارد صاحب نظر دارد؛ تو که شیخ ازهر هستی می گویی باید مطالعه کنم. جهان تشیع امروز باید بنازد. شیخ ازهر رسما به من گفت ما مثل شما نمی شویم؛ چون ما حفظی هستیم و شما می توانید اجتهاد کنید.

این شاگرد امام خمینی ادامه داد: شیخ ازهر از من پرسید  زن ها می توانند قاضی و مرجع شوند؟ پاسخ دادم همین کافی است که صدیقه طاهره(س) زن بود اما قطب دایره وجود است. ما نباید ارزش را به جنسیت ببریم. ارزش انسان به علم و اندیشه است؛ و اینها متعلق به نفس ناطقه هستند. یعنی اساس نفس ناطقه است و نفس ناطقه زن و مرد ندارد. عرب بود که دخترها را می کشت و اسلام ارزش را به تقوا برد که ربطی به جنسیت ندارد.

وی تأکید کرد: ما نقص تبلیغات داریم و فقط فحش می دهیم، که بهترین سخنان را هم از بین می برد. به جای فحش مسائل اسلام و تشیع را بگوییم. چرا مرگ؟ ما برای زندگی آمده ایم؛ با مرگ چیزی درست نمی شود. باید این فرهنگ را عوض کنیم. اگر می خواهیم آمریکا را زمین بزنیم مسائل خود را مطرح کنیم. شعار اگر مقرون به شعور باشد ارزش دارد. اما نوعا شعارهای ما مقرون به شعور نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.