گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک مفتی روسیه: مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند/ بدون وحدت نمی توانیم آزادی فلسطین و قدس را عملی کنیم

در پی انقلاب اسلامی ایران جنبش های اسلامی به وجود آمدند که فقط سرگرم عبادت و مسائل دینی نبودند بلکه به اقتصاد، افکار و رشد و نمو علمی پرداختند. این به شعار معروف « نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی» مربوط می شود. زیرا برخی کشورها به غرب گرایش داشتند و برخی نیز به شرق یعنی به کمونیسم گرایش داشتند.

رئیس اداره دینی مرکزی مسلمانان بخش آسیایی فدراتیو روسیه با تأکید بر اینکه مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند، گفت: بدون وحدت، مسلمانان آینده ای ندارند و کشورهایی عقب مانده می مانند و همیشه نیز وابسته به غرب خواهند بود.

شیخ نفیع الله عشیروف در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص نقش امام خمینی(س) در وحدت مسلمانان جهان اظهار داشت: جهان اسلام پیش از انقلاب اسلامی ایران در خواب به سر می برد و امام خمینی(س) آن را بیدار کرد. امام به مسلمانان تأکید کرد که اسلام فقط یک باور نیست بلکه اسلام دین و دولت را با هم دارد.

این مفتی روسیه یادآور شد: مسلمانان پس از سقوط خلافت اسلامی دیگر به فکر حکومتی که بر اساس شریعت و افکار اسلامی پایه ریزی شده باشد نبودند؛ اما انقلابی که به رهبری امام خمینی(س) در ایران به راه افتاد مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کرد و باعث شد جنبش های اسلامی در جهان اسلام به راه بیفتد که دین خود را به شکل درست به اجرا در بیاورند و دین و دولت را با هم آمیختند.

وی ادامه داد: همچنین در پی انقلاب اسلامی ایران جنبش های اسلامی به وجود آمدند که فقط سرگرم عبادت و مسائل دینی نبودند بلکه به اقتصاد و همچنین فعالیت های فکری و رشد و نمو علمی پرداختند. این نیز به شعار معروف « نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی» مربوط می شود. زیرا برخی کشورها به غرب گرایش داشتند و برخی نیز به شرق یعنی به کمونیسم گرایش داشتند.

عشیروف گفت: امام خمینی(س) خلاف راه گرایش به غرب یا شرق را رفت و گفت که ما یک قدرت مستقل هستیم. یعنی اسلام یک قدرت مستقل است و نیازی به شرق یا غرب ندارد. بر همین اساس مسلمانان را دعوت به وحدت کرد آن هم به رغم اختلافات و تفاوت های مذهبی، فکری، اجتهادی و فقهی.

وی تأکید کرد: باید گفت که به رغم اختلاف های موجود، در قرآن آمده است که «انما المؤمنون اخوه»، و دعوت به وحدت و اخوت اسلامی می کند؛ چیزی بالاتر و مهمتر از این برای وحدت وجود ندارد. اگر هم اختلافی به وجود بیاید خداوند فرموده است که میان برادران خود آشتی و صلح برقرار کنید.

این مفتی روسیه با بیان اینکه مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند، افزود: ما یک قبله و یک کتاب و یک پیامبر داریم. این دشمنان مسلمانان هستند که میان مسلمانان تفرقه می اندازند و چشم طمع به ثروت های مسلمانان دارند. دشمنانی که تخم فتنه و اختلافات را می کارند و گروه های تروریستی نظیر داعش را به وجود می آورند.

وی در پایان گفت: بنابراین بدون وحدت، مسلمانان آینده ای ندارند و کشورهایی عقب مانده می مانند و همیشه نیز وابسته به غرب خواهند بود. همچنین بدون ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی و مسلمانان نمی توانیم به وظایف مهم و اصلی خود بپردازیم و مسائلی همچون آزادی فلسطین و قدس و حمایت از منافع مسلمانان را عملی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.