پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی:

امام خمینی مبتکر وحدت در جهان اسلام است

به دلیل اینکه در اجلاس وحدت اسلامی علما، محققین، مؤلفین و بزرگان کشورهای شیعه و سنی شرکت کرده بودند، این دغدغه وجود داشت که توسط این افراد بتوانیم مراکز اسلامی و فرهنگی و علمی را شناسایی کنیم تا با پایان اجلاس بتوانیم روی آن برنامه ریزی مستمر و پویا کنیم و در طول سال بهره برداری فرهنگی را در این زمینه داشته باشیم. همچنین از این مهمانان دعوت شد تا در حوزه مطالعات دانشگاهی و حوزوی و تولید محتواهای مناسب، با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی همکاری داشته باشند.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه امام خمینی مبتکر وحدت در جهان اسلام است، گفت: رسالت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، زنده نگه داشتن یاد و نام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تداوم خط فکری ایشان در جهان اسلام است.

محمدرضا عبداللهی فرد در گفتگو با خبرنگار جماران، در خصوص علت حضور معاونت بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی چنین اظهار داشت: حضور در کلیه رویدادهای فرهنگی-مذهبی داخلی و خارجی که در آنها مجالی برای بازخوانی اندیشه امام خمینی(س) وجود داشته باشد، از اولویت های مجموعه ما است. بنابر این با توجه به اهمیت جایگاه و منزلت حضرت امام خمینی(س) به عنوان معمار وحدت اسلامی و ضرورت تبیین و تأکید بر اندیشه های والای ایشان خصوصا در مقوله فلسطین و قدس که محور اصلی سی و دومین اجلاس بود،  حضور در کنگره عظیم برادران شیعه و سنی از رسالت های اصلی موسسه محسوب می شود.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز با برگزاری اجلاس، کمیسیون های تخصصی و برپایی نمایشگاه ثابت کرده که همواره دغدغه بهره برداری حداکثری فرهنگی از این گردهمایی سالانه بین المللی که نمایندگان بیش از 80 کشور دنیا در آن شرکت دارند، را دارد. دعوت رسمی از معاونت بین الملل مؤسسه به مشارکت فعال در این اجلاس نیز که طبق سنت سنوات قبل صورت گرفته، در همین راستا است.

وی ادامه داد: ما نیز در طول حضور سه روزه خود در این اجلاس، ضمن برپایی غرفه ای به نام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، تعداد قابل توجهی ازمنشورات خارجی و تولیدات مولتی مدیایی مؤسسه به زبان های غیر فارسی را در قالب نمایشگاهی عرضه کردیم. معرفی سایت های غیر فارسی پرتال امام خمینی(س) به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه، و معرفی و عرضه آثار ترجمه شده حضرت امام(س) به 25 زبان که مسلما مخاطبان غیر ایرانی و غیر فارسی زبان علاقمند به مطالعه و استفاده از این کتاب ها بودند، انجام مصاحبه با میهمانان خارجی اجلاس و توزیع بسته های فرهنگی از محصولات خارجی مؤسسه از دیگر فعالیت های ما در این روزها بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه استقبال میهمانان از کشورهای مختلف از غرفه امام خمینی(س) چشمگیر بود، تصریح کرد: در خلال صحبت های آنها، احترام، ارادت و علاقه به حضرت امام(س) موج می زد و شعف ما افزونتر گشت هنگاهی که دریافتیم کثیری از مدعوین حداقل دو یا سه کتاب را از تالیفات گرانقدر و انسان ساز حضرت امام خمینی (س) را مطالعه نموده اند و اجر معنوی از این بالاتر برای ما خدمتگزاران آن امام سفر کرده متصور نمی باشد. در این مواجهه با مهمانان خارجی معنای بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب دایر بر  اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست» را دریافتیم.

وی اظهار داشت: با عنایت به اینکه رسالت مؤسسه، زنده نگه داشتن یاد و نام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تداوم خط فکری ایشان در جهان اسلام است، بخش دیگر فعالیت های ما برانجام نشست های تخصصی و همفکری در جهت بررسی راهکارهای بهتر شناساندن اندیشه و آرمان حضرت امام (س) در جهان معاصر متمرکز بود. جملگی امام را مبتکر وحدت در جهان معاصر و جهان اسلام  می دانستند و  برخی نامگذاری روز قدس را مظهر و جلوه آینده نگری امام عنوان کردند.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که، نام امام به عنوان کلید واژه سخنرانی هر یک از مهمانان خارجی از ملیت های مختلف بود. این مهم می تواند رسالت مؤسسه و معاونت بین الملل را در مخاطب سنجی و کار جدی تر در ادوار بعدی این اجلاس، سنگین تر کند؛ چرا که روشن بود مخاطبین غیر ایرانی فعالیت ها و اقداماتی که انجام می شود را رصد می کنند و مطمئنا نیاز به خوراک فرهنگی دارند که از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی انتظار می رود محتواهای مناسب را با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی آماده کنند و در اختیار مشتاقان فکر و اندیشه حضرت امام بگذارند.

وی تأکید کرد: این عزیزان می توانند به عنوان سفیران اندیشه امام(س) در کشورهای خودشان باشند. این یکی از دغدغه های امسال ما بود که بتوانیم با نشست های کوتاه و صمیمانه برای کشورها، ملیت ها و افرادی که در این اجلاس حضور داشتند، مؤسسه و فعالیت های آن را معرفی کنیم. نگاه ما پیرو نگاه پیر جماران وحدت طلبانه و جمع نگرانه است و بخشی نیست. تلاش بر این بود که کلیه فعالیت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و سایر مجموعه های وابسته و تابعه، از جمله پژوهشکده امام خمینی، معاونت فرهنگی آستان مقدس امام خمینی و همچنین اماکن منتسب به حضرت امام و فعالیت هایی که در این اماکن انجام می شود، را معرفی کنیم و همچنین درباره کانال های ارتباطی که از طریق آنها می توانند با معاونت ها و بخش های مختلف مؤسسه ارتباط برقرار کنند، اطلاع رسانی کنیم.

عبداللهی گفت: یکی از مأموریت های نمایندگان مؤسسه و معاونت بین الملل، شناسایی مراکز اسلامی، فرهنگی، علمی و مساجد در کشورهای  مختلف بود. به دلیل اینکه در  اجلاس وحدت اسلامی علما، محققین، مؤلفین و بزرگان کشورهای شیعه و سنی شرکت کرده بودند، این دغدغه وجود داشت که توسط این افراد بتوانیم مراکز اسلامی و فرهنگی و علمی را شناسایی کنیم تا با پایان اجلاس بتوانیم روی آن برنامه ریزی مستمر و پویا کنیم و در طول سال بهره برداری فرهنگی را در این زمینه داشته باشیم. همچنین از این مهمانان دعوت شد تا در حوزه مطالعات دانشگاهی و حوزوی و تولید محتواهای مناسب، با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: از دیگر اهداف شرکت در این اجلاس، ارتباط مداوم با مسلمانان سراسر جهان بود و به همین دلیل راه های ارتباطی بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و مهمانان خارجی سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی تبادل شد. مهمانان خارجی نظراتی داشتند که برای بخش های مختلف مؤسسه می تواند راهگشا باشد. در این اجلاس بستری فراهم شد که کلیه این نظرات مکتوب شود. برخی افراد نظرات و پیشنهادات خود را نگاشتند که آن را در اختیار مجموعه قرار خواهیم داد؛ و شورانگیزتردلنوشته های عاشقانه مخاطبان خارجی خطاب به حضرت امام بود که نشان داد مهر این مرد الهی در درون قلب های بیدار و وجدان های آگاه هر روز شعله ورتر می شود و این تحقق وعده های حق آن امام عزیز است.

مدیر ارتباطات و مخاطب شناسی معاونت امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: با توجه به اینکه کانال های ارتباطی این مخاطبان دریافت شده، امیدواریم در آینده در قالب بانک جامع مخاطبان، بتوانیم ارتباط دو سویه و مداومی را با این دوستداران جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام خمینی(س) داشته باشیم؛ و از دانش و قلم آنها در تولید محتواهای تأثیرگذار و متناسب با فرهنگ کشورهایشان بهره بگیریم. مطمئنا وقتی تولید توسط خود این افراد باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت. خیلی از این افراد ابراز تمایل و آمادگی کردند که در قالب های مختلف بتوانند با پرتال امام خمینی همکاری کنند و به زبان های خودشان ابعاد اندیشه امام خمینی را بررسی کنند و به آنها قول دادیم که یادداشت های آنها را به نام خودشان در سایت های غیر فارسی منتشر کنیم.

وی در پایان گفت: ان شاء الله سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی فصل مشترکی برای همکاری های بیشتر بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و مؤسسات دیگر از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، برون مرزی صدا و سیما و بخش های دیگر باشد و امیدواریم فعالیت های ما در این زمینه مفید باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.