پایگاه خبری جماران: «همۀ مسلمین جهان توجه بکنند به این آیاتی که در قرآن کریم برای وحدت مسلمین نازل شده است و مسلمین را دعوت به وحدت و اعتصام به حبل الله  که همان اسلام است فرموده است.» (صحیفه امام، جلد 14، صفحه 226)

 «اگر همۀ مؤمنین در قطرهای اسلامی، در تمام کشورهای اسلامی همین یک دستور خدا را که خدا عقد اخوت بینشان انداخته است، همین یک دستور را عمل بکنند، قابل آسیب دیگر نیست. اگر یک میلیارد جمعیت مسلمان، یک میلیارد جمعیت مسلمان که مع الأسف یک میلیارد جمعیتی هستند که تحت سلطۀ غیر هستند، یک میلیارد جمعیت تحت سلطۀ دویست و پنجاه میلیون، اگر این یک میلیارد جمعیت به این حکم خدا سرنهاده باشند، اطاعت کرده بودند همین یک حکم را که «انما المؤمنون اخوة»، برادرند اینها، اگر این برادری در همه جا بود، اگر این برادری در تمام قشرهاملتها بود، این گرفتاری ها برای ما پیدا نمی شد.» (صحیفه امام، جلد 11، صفحه 491)

این دو جمله را به عنوان نمونه ای از صدها سخن امام درباره وحدت مسلمانان در خاطر داشته باشید. 

درباره نگاه امام به وحدت امت اسلامی نکاتی را  می توان متذکر شد. 

نکته اول اینکه در اندیشه امام خمینی(س) وحدت اسلامی بر اساس نوعی «وفاق شناختی و ارزشی» شکل گرفته است و از سر منشأیی  الهی و معنوی بر می خیزد. به همین جهت تا ما در حوزه معرفتی به این نتیجه نرسیم که توافق همه مسلمانان به نفع اسلام و باعث تعالی نام پیامبر است، و تا در نظام ارزشی خود به این نتیجه نرسیم که همراه شدن با دیگر فرقه های اسلامی نه تنها ضد ارزش نیست بلکه ذاتاً دارای ارزش است، وحدت مطلوب شکل نگرفته است. 

واقعیت آن است که سال هاست گروهی در میان اهل سنت و هم چنین گروهی در میان شیعیان، با برجسته کردن خطر گروه دیگر، تا جایی پیش رفتند که حتی خطر یهود را از خطر فرقه مقابل بیشتر دانستند. یادمان نرفته است که در میان اهل سنت، داعش با صراحت خطر شیعیان را از رژیم صهیونیستی بیشتر معرفی می کرد و در میان شیعیان برخی به دروغ فلسطینیان را ناصبی دانستند و مقابله با آنها را ترویج کردند. 

اگر مسلمانان نپذیرند که همدلی فرقه های اسلامی هم در مقام عمل به نفع اسلام است و هم مطابق با ارزشهای دینی و اخلاقی است، راه برای نفوذ بدخواهان هموار است. 

نکته دوم آنکه این مهم را میتوان دقیقا در میان مردم یک کشور و به طور مشخص در میان همه ایرانیان هم مشاهده کرد. وحدت گروه های مختلف مردم ایران از همین منظر مورد توجه امام است. ایشان در این باره هم می فرمایند:«باید به همت همه باشد یعنی یک قشر که نمی تواند بسازد، همان طور که این نهضت را اگر یک قشر می خواست که به آخر برساند، نمی شد، همه اقشار وقتی با هم شدند این سد شکسته شد از اینجا به بعد هم باید همه اقشار با هم باشند تا بتوانند این بار را به آخر برسانند و این نهضت را به آخر، ... این وحدت کلمه باید محفوظ بماند که اگر خدای نخواسته این وحدت کلمه از دست برود و خدای نخواسته به شکست برگردیم، تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نخواهد دید بنابراین همه ما موظف هستیم که این نهضت را حفظ کنیم و  وحدت کلمه را حفظ کنیم.» (صحیفه امام، جلد 7، صفحه 251)

اینکه خیر خواهان این کشور سالهاست به طور مداوم تأکید می کنند که وحدت ملی ضرورت عبور از مشکلات است و اینکه بزرگان دین و مردم از سیاستگذاران و سیاستمداران می خواهند تا به کدورت ها پایان دهند، به طور روشن برگرفته از فرمایش امام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.