گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انتقاد عبدالله ناصری از عدم موافقت نمایندگان مجلس با رأی گیری علنی در سوال از رئیس جمهور

من طرفدار این هستم که در مورد مسائل اساسی نمایندگان شفاف عمل کنند تا در برابر موکلین خودشان بتوانند از اقدامشان دفاع کنند. هیچ انگیزه ای برای رأی مخفی نمی توان بیان کرد جز اینکه نمایندگان قانع نشده از پاسخ های رئیس جمهور کماکان بتوانند مطالباتشان را از رئیس دولت یا قوه مجریه داشته باشند؛ چون هیچ سندی مبنی بر رأی مثبت یا منفی او نیست.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با تأکید بر اینکه خیلی خوب بود که در جلسه سؤال از رئیس جمهور نمایندگان با جسارت تمام رأی علنی می دادند، گفت: این نوع نظرات نمایندگان مجلس که با رأی خودشان مسیر یک تصمیم شفاف را تغییر می دهند  ناشی از حد و حدود بسیاری از نمایندگانی است که نمی خواهند، نمی توانند و شهامت این را ندارند که مسئولیت و عواقب کاری را که می کنند را بپذیرند.

عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به تصویب نشدن رأی کاغذی و شفاف نمایندگان به پاسخ های رئیس جمهور، اظهار داشت: این امر با مطالبه شفافیت مغایرت داشت. متأسفانه نمایندگان مجلس به مطالبات مردمی کمتر توجه می کنند و در تلاش و تکاپو هستند که مدیرانی از تبار خودشان را وارد چرخه مدیریت کنند. استیضاح آقای ربیعی این موضوع را به طور خیلی واضح نشان داد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: دومین مسأله این است که عموم این نمایندگان شناخت یا تحلیل جامعی نسبت به شرایط کشور ندارند. نکته سوم این است که خیلی از آنها مجبور هستند آینده خودشان را در نظر داشته باشند. بنابر این در مواجهه با حوزه حاکمیتی و حوزه نمایندگی خودشان خیلی نمی توانند نسبت به عملکرد و کنشگری پارلمانی خود دفاع کنند.

وی یادآور شد: در تهران بعضا نماینده ای را می بینیم که حاضر است آینده فعالیت های سیاسی خودش را با چالش روبرو کند اما خیلی از واقعیت ها را به زبان بیاورد. خیلی خوب بود که در جلسه سؤال از رئیس جمهور نمایندگان با جسارت تمام رأی علنی می دادند و اعلام هم می کردند که نگاهشان به دولت یا مطالب آقای روحانی چطور است.

وی ادامه داد: این نوع نظرات نمایندگان مجلس که با رأی خودشان مسیر یک تصمیم شفاف را تغییر می دهند  ناشی از حد و حدود بسیاری از نمایندگانی است که نمی خواهند، نمی توانند و شهامت این را ندارند که مسئولیت و عواقب کاری را که می کنند را بپذیرند. در خیلی جاهای دیگر که ما شفاف حرکت نمی کنیم و بخش های نیز حکومتی شفاف عمل نمی کنند. اتفاقا ریشه فساد ساختاری و خیلی از بحران ها در شفاف نبودن کارها است. طبیعتا نمایندگان مجلس هم همین روند را دنبال کردند.

ناصری اظهار داشت: من هم طرفدار این هستم که در مورد مسائل اساسی نمایندگان شفاف عمل کنند تا در برابر موکلین خودشان بتوانند از اقدامشان دفاع کنند. هیچ انگیزه ای برای رأی مخفی نمی توان بیان کرد جز اینکه نمایندگان قانع نشده از پاسخ های رئیس جمهور کماکان بتوانند مطالباتشان را از رئیس دولت یا قوه مجریه داشته باشند؛ چون هیچ سندی مبنی بر رأی مثبت یا منفی او نیست.

وی در مورد موضع فراکسیون امید در سؤال از رئیس جمهور گفت: فراکسیون امید در مسائل استیضاح یک تشتت را   نظر دارد. به عنوان مثال در استیضاح آقای کرباسیان شاهد بودیم یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید چون می خواهد موافق استیضاح صحبت کند از فراکسیون استعفا می دهد. بنابر این چون موضع گیری مشخصی در بزنگاه ها ندارند، کار زیادی نمی توانند انجام دهند.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان تأکید کرد: همه اصلاح طلبان حامی آقای روحانی هستند و کماکان از او حمایت می کنند؛ اما در بزنگاه، اصلاح طلبان فراکسیون امید مجلس و اصلاح طلبان بیرون از مجلس باید انتقادات به آقای روحانی و دولت را بیان کنند. فراکسیون امید هم با توجه به اینکه نمایندگان مردم هستند باید حضور فعال تری را داشته باشند. یعنی به نظر من فراکسیون امید این اجازه را ندارد که در برابر ناکارآمدی های دولت آقای روحانی و ضعف مدیران ارشد دولت کوتاهی داشته باشد و به این عنوان که حامی آقای روحانی هستند، بعضی از واقعیت ها را بیان نکند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.