به گزارش ایرنا، ممکن نیست خبرنگار باشی و ندانی 17 مرداد چه روزی است. روز شهادت مردی که برای بازتاب حقیقت، جان عزیز را تقدیم کرد و زان پس چنین روزی با عنوان 'روز خبرنگار' در تقویم کشور نام گذاری شد.
در زمانه ای که قافله جهالت در قالب طالبان در گستره کشور افغانستان تاخت و تاز می کرد، محمود صارمی با قلم خود جهان پیرامون را از تبعات کارهای دوراز تمدن این گروهک نادان آگاه می ساخت .
این شهید برای انجام کار تا بدانجا ایستادگی کرد که با آنان رودررو گشته و گلوله های داغ جهل را با آغوش باز پذیرا شد و الگویی برای دیگر همکارانش گردید .
فداکاری شخصت هایی مانند شهید محمود صارمی بیان گر اهمیت حوزه خبر و خبررسانی نیز است ، عرصه ای که قدم زدن در آن مختص کسانی است که بیش و پیش از خود نگران جامعه و مردم هستند.
خبرنگار کسی نیست که تنها بداند 'از رویدادهای واقعی و عینی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد'، چگونه گزارش بنویسد بلکه تحلیلگری قوی برای بررسی لایه های مختلف هر رویداد است. خبرنگار یک نویسنده، دونده، رزمنده وتحلیلگر مسائل آینده به معنای واقعی کلمه است. فردی که قلم و دوربین برایش حکم نیزه دارند و ضبط صوت در مواقع لزوم نقش سپر را ایفا می کند.
یک خبرنگار واقعی نه برای کسب منافع فردی، بلکه برای حفظ حقوق شهروندانی می کوشد که موکلانش به شمار می روند و قرار است چرخش قلم در میان انگشتانش در حکم زبان گویای آنان باشد. با این وجود، گاهی ارزش اصحاب رسانه آنچنان که باید شناخته نشده و برخی در صدد تخریب آنان برمی آیند. این چالش را می توان در نتیجه عوامل گوناگون همچون نداشتن اطلاع کافی بعضی از مدیران جامعه درخصوص کارکرد و جایگاه رسانه و اقدامات تلافی جویانه و یا منفعت طلبانه تعداد اندکی از فعالان در این عرصه دانست که زمینه بدبینی نسبت به دیگر خبرنگاران و روزنامه نگاران را فراهم می کنند.
با این همه، هر ساله با نزدیک شدن به روز خبرنگار، برخی از مسوولان به شکل های گوناگون از اصحاب رسانه تجلیل کرده و همراهی خود را با آنان اعلام می کنند که اقدامی ارزشمند است. البته در این بین نباید از نقش روابط عمومی های فعال در تبیین جایگاه رسانه در نزد مدیران خود غافل شد.
اما این کار ارزشمند می تواند دارای آسیب هم باشد چرا که نشان دهنده رفتار مسوولان نسبت به اهل قلم تنها در یک بازه ی زمانی خاص است و نمی تواند معیار خوبی برای سنجش میزان آگاهی و توجه آنان نسبت به کارکرد رسانه ها باشد.
خبرنگاران قشر کوچکی از مردم بزرگ ایران هستند ، با همان مشکلاتی که مردم دارند زندگی کرده و توقع زیادی هم ندارند ، فرستادن پیام تبریک می تواند به اندازه برگزاری چندین برنامه و دادن هدیه های مختلف ، برای آنان امید و انگیزه ایجاد کند.
خبرنگاران ، خود را پل ارتباطی مردم و مسوولان می دانند، به هر میزان که بتوانند در حل مشکلی موثر باشند برایشان شادی آور است، اگر از تعداد اندکی مسوول که به خبرنگاران روی خوش نشان نمی دهند بگذریم ، بسیاری دیگر هستند که به جایگاه آنان آگاه هستند .
مسوولان کشور نیز همواره بر جایگاه رسانه تأکید کرده و اهالی اش را بازویی قوی برای خود خوانده اند که نقش رابط را میان آنان با مردم و یا به عکس، مردم با آنان ایفا می کنند.
استاندار سمنان هم گفت و گو با ایرنا ، بازتاب خدمات و دستاورد های دولت را زمینه ساز تزریق امید به جامعه خواند و گفت: دستگاه های اجرایی در همکاری با رسانه ها در این بخش، امید آفرینی به جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.
سید شهاب الدین چاوشی افزود: باید از کسانی که در پیشرفت و آبادانی نظام نقش دارند قدردانی شود و معرفی این دستاوردها بر عهده رسانه هاست.
وی همچنین خبرنگاران و رسانه ها را کارشناسان ارزشمندی برشمرد که باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که ارتقای امید و نشاط اجتماعی تنها در هم افزایی رسانه ها و دستگاه های اجرایی محقق می شود.
در شهرستان شاهرود 11نشریه فعال وجود دارد . همچنین بیشتر روزنامه های سراسری و نیز خبرگزاری ها هم نمایندگانی دراین منطقه دارند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.