به گزارش ایرنا، حشمت الله عسکری روز دوشنبه در نشست شورای اشتغال استان در سالن مدیریت بحران ، افزود : تمرکز اشتغالزایی استان در حوزه های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری بیشتر است و در دیگر بخش ها فضای کسب و کار باید تعریف شود و موانع قابل حل است.
وی با تاکید بر این که ایجاد اشتغال در سمنان با تکیه بر ظرفیت های استان ایجاد شود، خاطرنشان کرد : مدیران با داشته های داخلی برای اشتغال آفرینی تلاش کنند.
وی با بیان این که بیکاری حتی در سطح ناچیز آزاردهنده است، اظهارداشت : سمنان استان کم جمعیتی است ولی برای پایین ترین میزان اشتغال نیز باید برنامه‌ریزی شود.
معاون استاندار سمنان تاکید کرد : از ابتدای فعالیت در معاونت اقتصادی استانداری سمنان، این هدفگذاری شد که برای هر فرد بیکار و متقاضی یک شغل ایجاد کنیم که برای تحقق آن می توان با برنامه ریزی پیش رفت.
عسکری با اشاره به اینکه تامین منابع ارزان قیمت و تنوع زمینه های اشتغال استان می تواند محقق کننده اهداف اشتغال باشد، اضافه کرد: دولت شغل ایجاد نمی کند، در این زمینه وظیفه ای ندارد، در هیچ جای دنیا این طور نیست، دولت ها فقط کمک می کنند، تنها در ایجاد اراده و میل به اشتغال ورود می کنند.
وی بیان کرد : ابتدا افراد متقاضی باید برای کسب شغل همت کنند و دولت وظیفه بهبود فضای کسب و کار را دارد و باید زمینه اشتغال را ایجاد کند.
به گفته وی بیش از هر دوره ای نیاز به نوآوری و تلاش مضاعف برای اشتغالزایی در جامعه داریم.
عسکری با بیان این که دستگاه های اجرایی در کنار تلاش برای اشتغال آفرینی، برای ایجاد و ثبت اشتغال در سامانه رصد برنامه داشته باشند تا جایگاه استان در کشور بهبود یابد.
وی با اشاره به این که فضای امروز کشور و در دهه کنونی در باره اشتغال این گونه است که نیاز بالایی به اشتغال وجود دارد، افزود : در آینده این دست مسایل امروز وجود ندارد، اکنون در گردنه مهمی از بازار اشتغال قرار داریم با جمعیتی معادل 9 میلیون نفر برای اشتغال مواجه هستیم ولی در دوره های گذشته بیش از چهار میلیون متقاضی نداشتیم.
وی با تاکید بر این که باید متناسب با شرایط کشور درباره اشتغال اظهار نظر شود، گفت : در دهه 60 تعداد 9 میلیون نفر متولد شدند که با اتمام تحصیلات دانشگاهی، اکنون متقاضی اشتغال هستند در حالی که دهه منتهی به 90 دوباره تعداد متولدین 4.5 میلیون نفر شد و در آینده موج نیاز به اشتغال مانند دوره کنونی وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تاکید کرد : شرایط امروز در زمینه اشتغال برای امروز نیست و متعلق به موج متولدین دهه های پیش است و برخی به شکل خاصی در برخی موارد صحبت می کنند که متناسب با شرایط امروز نیست.
عسکری با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال، بیان کرد : دولت بی تفاوت نبوده، دولت تدبیر و امید سالانه 700 هزار شغل ایجاد کرده ولی باز هم پاسخگوی تعداد بالای متقاضیان نیست، ولی باز هم دولت طرح و برنامه برای اشتغال دارد و مدیران استانی هم باید تلاش داشته باشند.
این مسوول استانداری سمنان به امکان ایجاد مشاغل در برخی حوزه ها اشاره و اضافه کرد : برخی دستگاه ها می توانند در حوزه خود مشاغل جدید ایجاد کنند که مهارت ها و مجوزهای جدید نیاز دارد که باید خود دستگاه ها تعریف کنند.
وی ادامه داد : در شورای برنامه ریزی استان امسال بودجه های استان در مسیر اشتغال زایی تعریف شده است.
عسکری اظهارداشت : تخصیص اعتبارات عمرانی استان در نهایت 400 میلیارد ریال است، در حالی که اشتغالزایی خانگی 110 میلیارد ریال، اشتغال فراگیر یکهزار و 500 میلیارد ریال و تسهیلات بانکی هفت هزار میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه بودجه عمرانی به طور مستقیم اشتغالزایی نمی کند، گفت: بیشترین اشتغال از سوی بخش خصوصی و در قالب طرح ها محقق می شود.
وی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان، گفت: باید موانع فعالیت این شرکت ها برداشته شود تا اشتغال بخشی از دانش آموختگان دانشگاهی محقق شود.
معاون استانداری سمنان با بیان اینکه در اشتغال خرد، خانگی و فراگیر باید شاخص ها دقیق تر شناسایی شود، افزود: مجموعه سیاست های استان سمنان در این مسیر تدوین شود، باید مجوزها و راهبردهای جدید برای اشتغالزایی در حوزه های مختلف تلاش شود.
عسکری در باره طرح کارورزی در استان سمنان، گفت: اجرای این طرح از پس از دانش آموختگی افراد باید به حین تحصیلات دانشگاهی درنظرگرفته ‌شود، شیب اجرای طرح از پس از دانش آموختگی افراد به دوران تحصیلات دانشگاهی انتقال داده شود.
وی تاکید کرد: برای اجرای طرح کارورزی در استان کار تحقیقاتی و اطلاع رسانی عمومی شود زیرا به نظر می رسد اطلاع جامعه از این طرح عمومی است.
معاون استانداری سمنان یادآور شد: بانک های عامل برای اشتغال زایی در استان هم افزایی مطلوبی داشته اند و منابع مالی آن ها در این زمینه باید به طور مداوم پیگیری شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سمنان در این نشست 700 میلیارد درآمد نفتی داشتیم و بخشی از اعتبارات عمرانی در در حوزه اجتماعی است که حداقل شغل را ایحاد می کند، گفت: 80 درصد اشتغال استان را بخش خصوصی و 20 درصد را دولت محقق می کند.
نادر ملکی یادآور شد : اعتبارات دولتی اهرم اشتغالزایی است و تامین کننده زیرساخت برای اشتغال آفرینی است و به طور مستقیم در اشتغالزایی نقش آفرین نیست، دستگاه های دولتی بسترهای لازم در اشتغال زایی را فراهم کنند.
در این نشست با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های عامل، روند ایجاد و ثبت اشتغال در بخش های خانگی، روستایی، فراگیر، و طرح کارورزی در استان سمنان بررسی شد.
نرخ بیکاری در سمنان 7.1 درصد و پس از استان مرکزی رتبه دوم کشو ردر کمترین میزان بیکاری است.
با وجود داشتن بیشترین جمعیت دانشجویی به نسبت جمعیت، مشکل اصلی استان سمنان در اشتغالزایی، اشتغال آفرینی برای دانش آموختگان دانشگاهی است.
حدود 22 درصد از جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان را جوانان تشکیل می دهند و نسبت دانشجو به جمعیت در این استان یک به 9 است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.