به گزارش ایرنا، 8.8 درصد مساحت کشور را جنگل ها تشکیل داده و به گفته کارشناسان، ارزش اقتصادی این منابع خدادادی 300 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین حجم سرپای جنگلهای شمال کشور، حدود 400 و جنگلهای دیگر مناطق حدود 200 میلیون متر مکعب است.
مقایسه ای گذرا میان سرانه 17 صدم هکتاری جنگل در کشور ما و رقم 62 صدم هکتاری سرانه جهانی جنگل نشان از ضرورت توجه به حفظ این منابع ارزشمندی است که نبودشان می تواند کشور را با چالش های گوناگون روبه رو کند.
سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور سال هاست برای حراست از جنگل ها، از کمک نیروهایی زبده و دلسوز تحت عنوان جنگل بان بهره می برد. افراد زحمتکشی که با توجه به مساحت منطقه ای که حفاظتش بر دوش آن ها گذاشته شده، باید روز و شب و بیشتر با پای پیاده منطقه مورد حفاظت را زیرپا بگذارند.
آنان در حالی با کوله باری سبک و آذوقه ای اندک منزل خویش را ترک می گویند که معلوم نیست درختان کدامین بخش از جنگل قرار است تمام شب هم نشینشان باشند. جنگلبانان ممکن است با دست خالی با خطرات گوناگون طبیعی و انسانی هم دست به گریبان شوند و در این میان، تنها عشق به طبیعت، نیروی یاری رسان آنان در سختی هاست.
عباس آشوری مأمور حفاظتی منابع طبیعی شهرستان شاهرود در منطقه جنگل ابر از روستای ابر در استان سمنان تا روستای شیرین آباد در روستای گلستان است. وی که به گفته خود یک سال از زمان بازنشستگی اش گذشته اما به دلیل نبود نیرو همچنان با عشق به فعالیتش ادامه می دهد، به خبرنگار ایرنا گفت: 31 سال به صورت روزمزد و با حقوق کارگری خدمت کرده و اگر بعد از این هم خدا توفیق دهد باز حامی طبیعت خواهم بود.
وی با بیان اینکه در این مدت از بیش از 18 هزار هکتار جنگل و 2 برابر این میزان مرتع، محافظت کرده، افزود: زمانی 15 نفر بودیم و از حدود 6 سال پیش تاکنون تعدادی از مأموران بازنشست شدند و اکنون فقط 2 جنگلبان در منطقه باقی مانده است.
این جنگلبان اهل روستای ابر درخصوص سختی کار خود گفت: از صبح زود سرکشی از جنگل را شروع می کنیم. مقداری از مسیر را با موتور طی می کنیم اما بیشتر نقاط جنگلی و صعب العبور است و شاید روزانه سه تا چهار ساعت پیاده روی کنیم. پس از آن هم شب را در جنگل می مانیم و حتی گاهی 2 یا سه شب بازنمی گردیم تا بتوانیم یک دور کامل در منطقه داشته باشیم.
آشوری همچنین به نداشتن تجهیزات دفاعی هم اشاره کرد و افزود: یک متخلف با تمام تجهیزات و با سلاح گرم و سرد وارد منطقه می شود اما من جنگلبان فقط یک چوب دستی دارم. با این وضعیت وجدانم قبول نمی کند او را به حال خود رها کنم. بایدجلوی متخلف را گرفت حتی اگر به قیمت جانم تمام شود.
قرق بانان هم در کنار جنگلبانان مسوولیت حفاظت از عرصه های طبیعی را بر عهده دارند.
یکی از مأموران منابع طبیعی شهرستان آرادان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به درگیری های بسیار با قاچاقچیان تاغ، ابراز داشت: در این منطقه بیشتر درگیری ها در شب انجام می شود و بیشتر افرادی که اقدام به قاچاق می کنند از استان تهران می آیند. تاکنون بیش از 30 تا 40 نفر را گرفته و به نیروی انتظامی تحویل داده ایم.
احمد شاه حسینی که 28 سال و چهار ماه مسوولیت حفاظت از عرصه های طبیعی شهرستان خود را بر عهده داشته، افزود: قاچاقچیان با خود سلاح حمل می کنند اما ما مأموران هیچ وسیله دفاعی در اختیار نداریم.
مأمور یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان سمنان و جنگلبان نمونه سال گذشته کشور هم با اشاره به ساعت کار زیاد و نبود امنیت شغلی به خبرنگار ایرنا گفت: تخلف در این منطقه بیشتر درخصوص قاچاق چوب و چرای غیرمجاز است و این متخلفان خیلی راحت ما مأموران را تهدید می کنند.
مجید رجبی ادامه داد: روزی با یک قاچاقچی تاغ برخورد کردم؛ تبرش را روی گردنم گذشته بود و من برای دفاع فقط یک چاقوی کوچک در جیبم داشتم.
همچنین علاوه بر کمبود نیروی انسانی و نداشتن ابزارهای دفاعی، کم بودن حقوق و مزایا نکته ای بود که همه جنگلبانان و قرق بانان استان بر آن تأکید کردند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه سلاح و مهمات با شرایط خاصی به کارکنان تحویل داده می شود، افزود: افراد باید آموزش های لازم را ببینند و اکنون شرایط اقتضاء نمی کند سلاح به آن ها داده شود.
سرهنگ علیرضا ابوطالبی اضافه کرد: با این وجود تجهیزات دفاع شخصی برای آنان پیش بینی شده و تاکنون 18 مورد تهیه و در سطح استان توزیع شده و در آینده به همه جنگلبانان داده می شود.
وی تأکید کرد: این کار باید به صورت قانونی و توسط پلیس پیشگیری استان انجام شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با بیان اینکه در جنگل های شمال ایران به ازای هر چهار هزار و 400 هکتار و در جنگل های سمنان به ازای هر 9 هزار هکتار یک جنگلبان فعالیت می کند، افزود: برای هر 88 هزار هکتار مرتع سمنان یک قرق بان و در مراتع شمال به ازای هر 13 هزار هکتار یک قرق بان فعالیت دارد.
علینقی حیدریان با بیان این که در آمارهای جهانی به طور میانگین هر سه تا پنج هزار هکتار مرتع را یک نفر محافظت می کند، تصریح کرد : وضعیت برخی مناطق کشور از این نظر نامناسب تر است ، به طوری که در زاگرس به ازای هر 53 هزار هکتار مرتع یک قرق بان خدمت می کند.
وی اضافه کرد: در استان سمنان 72 نیرو مشغول پاسداری از منابع طبیعی و عرصه های ملی هستند که این از میانگین کشوری کمتر است.
حیدریان با تاکید بر اینکه در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به جای افزایش نیرو از امکانات نوین استفاده می شود، یادآور شد: پارسال مسوولیت پاسداری از حدود 650 هزار هکتار مراتع استان در قالب حفاظت مشارکتی به مرتعداران واگذار شد و امسال برای مشارکت 80 هزار هکتار دیگر برنامه ریزی شده است.
به گزارش ایرنا، 9 میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت استان سمنان اراضی ملی به شمار می رود و از این میزان پنج میلیون و 200 هزار هکتار مساحت عرصه بیابانی، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.