به گزارش ایرنا، هنر وتوانمندی بانوان از دیرباز مورد توجه همگان بوده و همواره بخش قابل توجهی از کارهای ظریف را این قشر از جامعه برعهده گرفته اند. سنجش توانایی و هنرمندی بانوان ایرانی تا بدانجا اهمیت داشته که ضرب المثل هایی مانند 'ازهرانگشتش یک هنر میریزد' برای توصیف آن ها به کارگرفته اند.
تا پیش از ورود به عرصه صنعت ، فعالیت هایی مانند خیاطی ، قالی بافی و حتی آشپزی جزو کارهای روزمره یک بانوی ایرانی در خانه به شمار می آمده و دختران کوچک خانواده نیز باید انجام آن ها را ازهمان کودکی می آموختند. اما با گذشت سال ها و رسیدن به نقطه کنونی، دیگر نه تنها اجباری برای یادگیری این فنون در خانواده ها وجود ندارد، بلکه این بازار است که بیشتر نیازهای روزمره مردم را تأمین می کند.
امروزه نه تنها تعداد زیادی از مادران ایرانی به دلیل تحصیل یا کار در بیرون از منزل وقت کافی برای انجام چنین کارهایی ندارند ، بلکه دامنه رشته های هنری و صنایع دستی به قدری گسترده شده که برای یادگیری هر کدام باید زمان زیادی را صرف کرد.
با این وجود ، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم برکشور و تأکید دولتمردان بر ضرورت توجه به مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک ، باید قبول کرد که یادگیری یک حرفه ، علاوه بر اینکه در زندگی روزمره به کار می آید، می تواند برای بانوان قوت قلبی باشد که در صورت مطلوب نبودن شرایط اقتصادی خانواده، با تکیه بر دانش و توانایی شان منبع درآمدی خواهند داشت.
از همین روی ، ازچند سال گذشته دولت اعتبارهای بسیاری برای حرفه آموزی بانوان در قالب مشاغل خانگی و صنایع دستی ارائه می کند.
در شهرستان شاهرود نیز با استفاده از این اعتبارها تلاش های وسیعی برای حرفه آموزی بانوان ازطریق مرکز آموزش فنی و حرفه ای و نیز صنایع دستی آغاز شده است.
یکی از بانوان فعال در عرصه سفال و سرامیک شاهرود در گفت وگو با خبر نگار ایرنا، با ابراز رضایت از بازار فروش محصولات خود، افزود: خوشبختانه ظرف های سفالی در بین مردم طرفداران زیادی دارند و من علاوه بر شرکت در نمایشگاه ها، کارهای خود را از طریق فضای مجازی هم به فروش می رسانم.
زهره عرب اسدی 28 ساله که به گفته خود در رشته حسابداری تحصیل کرده اما اکنون در حوزه صنایع دستی فعالیت می کند، اضافه کرد: پس از اینکه مدت ها با درآمدی اندک در چندین شرکت کار حسابداری انجام داده و حتی در یک فروشگاه پوشاک فروشندگی کردم، از طریق یکی از دوستانم با کلاس های سفال و سرامیک فنی و حرفه ای آشنا شدم و بعد از چند ماه آموزش شروع به کار نمودم.
وی گفت: ممکن است این کلاس های آموزشی اندکی طولانی به نظر برسد اما پس از گذراندن دوره های تکمیلی و حرفه ای می توان محصولات زیبایی تولید کرده و به فروش رساند.
مبینا امیری صاحب یکی از صفحه های مجازی فروش صنایع دستی هم به خبرنگار ایرنا، گفت: محصولات تولیدی من مورد استقبال دختران جوان قرار گرفته و به دلیل اینکه برای ساخت برخی از کالاها ابتکار عمل به خرج داده و آن ها را متمایز از محصولات موجود در بازار تولید می کنم، میزان فروش افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه خرید مواد اولیه هزینه چندانی برایش در پی نداشته، افزود: برای نمونه برای ساخت دفترچه های چوبی که بسیار هم طرفدار دارد، نیاز به چند برگ کاغذ، یک تکه چوب و یک دستگاه هویه است و باقی کار به توانایی و هنر دست سازنده بستگی دارد که چگونه بتواند طرح درخواستی مشتری را درست اجرا کند اما می توان آن ها را به قیمت خوب فروخت.
امیری اضافه کرد: در کنار محصولات بزرگ تر و سفارشی، همیشه چیزهای کوچک تری مانند زیورآلات هم به فروش می رسانم و حتی اگر خودم موفق به ساخت آن ها نباشم خریداری کرده و بدون سود می فروشم چون خریداران به طور معمول چندین کالا را با هم سفارش می دهند و در سبد خریدشان کالاهای ریز و کوچک هم پیدا می شود پس بهتر است به قول معروف جنسمان جور باشد.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای خواهران شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مرکز در سال گذشته به یکهزار و 400 تن آموزش داده و یکهزار و200 گواهی مهارت صادر کرده گفت : پارسال چهار هزار و 500 تن هم در مرکز فنی و حرفه ای برادران و مرکز تخصصی کشاورزی شاهرود آموزش دیده اند.
فاطمه زهرابی عملکرد آموزشگاه های آزاد شهرستان در سال 96 را هم 350 هزار نفر ساعت اعلام کرد و گفت: این آموزشگاه ها در سه ماهه نخست امسال هم 110 هزار نفر ساعت آموزش به حرفه آموزان داشته اند.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای خواهران شاهرود همچنین به کارگیری ظرفیت ها و امکانات شهرستان برای ایجاد اشتغال را یکی از اهداف این مرکز برشمرد و افزود : به منظور تجمیع ساختار آموزش های مهارت هفته آینده نشستی با دستگاه هایی که برنامه های آموزشی را در دستور کار خود دارند، برگزار می شود تا با هم افزایی و تعامل موازی کاری را حذف کرده و از امکانات در اختیار یکدیگر بهره مند شویم.
زهرابی ادامه داد: پرتالی طراحی می شود تا همه دستگاه هایی که آموزش مهارتی دارند، بتوانند عضو آن شده و از استانداردهای فنی و حرفه ای استفاده کنند.
وی با تأکید بر اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای به ویژه در بین بانوان، بیان کرد: افراد با گذراندن دوره های این مرکز و یا آموزشگاه های آزاد وابسته، می توانند گواهی مهارت دریافت کرده و تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کنند.
زهرابی به اجرای طرح ایران مهارت هم اشاره ای داشت و یادآور شد: این طرح به منظور فرهنگ سازی در بین دانش آموزان و در پایه های تحصیلی هفت، هشت و نهم و قبل از ورود افراد به سن 15 سالگی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه تمام پرونده های دیپلم دانش آموزان باید دارای یک گواهینامه مهارت باشد، افزود: اگر هر فرد در کنار تحصیلات دانشگاهی هنر و مهارتی را نیز داشته باشد، در صورت نیافتن شغل مناسب رشته تحصیلی اش، می تواند با تکیه بر توان مهارتی خود کسب و کاری راه بیندازد.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای خواهران شاهرود درخصوص دوره های ویژه آسیب های اجتماعی نیز بیان کرد: 2 مربی به صورت مستمر در 2 محله اسلامی شهرک های ولیعصر و بهشتی حضور داشته و آموزش های گوناگونی در مسجد های این محله های ارائه می دهند.
زهرابی به برپایی کافه مهارت و اشتغال در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود اشاره کرد وگفت: در این رویداد که از یک تا ششم مرداد برگزار شد، علاقمندان ضمن بازدید از نمایشگاه توانایی مهارتی آموزشگاه های آزاد، در گذرهای مهارت نیز شرکت و تأییدیه دوره را نیز دریافت کردند.
در مرکز فنی و حرفه ای خواهران شاهرود بیش از 70 حرفه در رشته هایی چون صنایع دستی، هنرهای تجسمی، پوشاک و امور مالی و بازرگانی آموزش داده می شود.
مرکز فنی و حرفه ای برادران شاهرود نیز بیش از 180 حرفه زیرمجموعه رشته های فنی آموزش می دهد.
بیش از 500 حرفه نیز در 46 آموزشگاه آزاد زیر نظر فنی و حرفه ای در شاهرود آموزش داده می شود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.