در این مطلب آمده است : موضوع تغییرات در کابینه به ویژه در بخش اقتصادی که در هفته ‌های اخیر فراز و فرودهایی را پشت سرگذاشته، این هفته قرار است وارد مرحله جدیدی شود.
قرار است رئیس جمهور فردا شب در مورد ترمیم کابینه به ویژه تیم اقتصادی دولت با مردم سخن بگوید. بحث کابینه بعد از به وجود آمدن مسایل اقتصادی آغاز شد و به موازات افزایش قیمت بی ‌رویه دلار، سکه و ارز و از آن سو افزایش نقدینگی در جامعه و گسترش تورم بعد از خروج آمریکا از برجام، تیم اقتصادی دولت را زیر ذره ‌بین قرار داد.
مدیران دولتی برای مهار کردن ارز، دلار را دولتی و نرخ جدیدی برای آن اعلام کردند. قدم بعدی تخصیص این دلار به واردکنندگان بود که به دلیل عدم نظارت، فساد گسترده در آن به وقوع پیوست و افرادی که نتوانسته بودند، ارز دولتی بگیرند، محصولاتی را وارد کشور کردند، که هیچ نیازی به آن ها نبود.
فساد از یک سو و ناکارآمدی در برخی از بخش‌های اقتصادی از سوی دیگر این ضرورت را به وجود آورد که برخی از مدیران اقتصادی دولت دوازدهم باید تغییر کنند.
با این حال ترمیم کابینه تنها خواسته دولتیان نبود، نمایندگان مجلس دهم از همان ابتدای تشکیل کابینه انتقادات فراوانی را به برخی از وزرا به خصوص تیم اقتصادی داشته‌اند، تا جایی که اخیرا حدود 180 نماینده با انتشار بیانیه‌ای خواستار ترمیم کابینه شدند و به رئیس دولت گوشزد کردند که در صورت عدم رسیدگی، مجلس با اختیارات قانونی وارد عمل خواهد شد.
بهارستانی‌ها در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم به تمام وزرای پیشنهادی رئیس جمهور درسال گذشته به غیر از یکی از آنها رای مثبت داده بودند تا نشان دهند همسو با دولت هستند.
باید گفت که تغییرات از منظر برخی یک مسکن کوتاه مدت است. اما اگر واقعاً چهره‌های کارآمدتر برای این سمت به همکاری دعوت شوند، می‌تواند اثرات میان ‌مدت و بلند ‌مدت هم داشته باشد و مسیر حرکت اقتصادی دولت را در این شرایط فعلی کشور تغییر دهد. ترمیم کابینه در شرایط کنونی به دو دلیل به طور قطع می‌تواند مثبت باشد. نخست این که بعضی از سیاست‌ های دولت نتیجه مطلوبی نداشته و در زمینه اقتصادی اشتباهات قابل توجهی وجود دارد که قضاوت آن بر عهده دولت و شخص رئیس جمهور است.
به وضوح می‌توان تشخیص داد، اشتباهات از کدام ناحیه بوده است. طبیعی است مردان کابینه ای که باعث بروز چنین مسائلی شدند، باید تغییر کنند.شاید هم دیدگاه مسئولانی که مصوب اشتباهات بودند باید عوض شوند و دیدگاه دیگری را نسبت به مسائل در پیش گیرند.
نکته دوم این است که ترمیم کابینه نشانه ‌های مثبت نیز برای جامعه می‌تواند داشته باشد.تغییرات باعث خواهد شد که مردم احساس کنند دولت به فکر حل مشکلات است، لذا نمود و جلوه بیرونی ترمیم کابینه به طور قطعً مثبت است و افکار عمومی را متوجه ریشه مشکلات می‌ کند.
البته در این مسیر مجلس راه سختی در پیش دارد. چرا که مجلس باید با دقت و تخصص بیشتری به وزرای پیشنهادی دولت رای دهد بنابراین ترمیم کابینه نتایج مثبت قابل ‌توجهی خواهد داشت.
در عین حال نباید فاکتورهای مهمی مانند جوان ‌گرایی را برای انتخاب مدیران جدید نادیده گرفت. شایسته‌ سالاری، تخصص و شجاعت در تصمیم گیری نیز از ویژگی ‌های ممتاز تیم اقتصادی دولت آینده باید باشد.
به هر حال آنچه معلوم است این که کشور روزهای دشوار و بحرانی را در حال تجربه کردن است و اگر وضع به همین منوال پیش رود موج تحریم ‌ها نیز در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد و شرایط اقتصادی روز به روز سخت ‌تر می‌شود.
به هر حال تغییر باید به این معنی باشد که نیروهایی که موفق به برآورده کردن انتظارات نشدند کنار بروند تا فضا برای فعالیت مهره‌ های برنامه‌دار و پر‌انرژی فراهم شود تا راهی برای خروج از شرایط فعلی کشور پیدا گردد.
گفت و گوی فردا شب رئیس جمهور با مردم از این منظر نیز دارای اهمیت است به شرطی که انتظار می‌ رود رئیس دولت دوازدهم این بار با مردم جدی‌ تر صحبت کند.
6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.