محمد رضا کاملی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وجود 98 معدن فعال دارای پروانه بهره برداری در سطح شهرستان یادآور شد: 11 گواهی کشف و 23 مجوز اکتشاف نیز برای فعالیت صادر شده است.
وی با بیان اینکه معادن غیر فلزی شهرستان به طور معمول غیر فعال هستند، افزود: از 19 معدن آهک فقط 2 مورد به فعالیت خود ادامه داده اند؛ هزینه حمل آهک زیاد بوده و در 60 درصد کره زمین هم آهک موجود است و به همین خاطر مشتری زیادی ندارد، در خصوص زغالسنگ مشکل نقدینگی وجود داشته و بازار فروش سیلیس هم رونقی ندارد.
کاملی با تأکید بر اینکه برای فعالیت در حوزه معدن باید دید کدام ظرفیت های معدنی ارزش افزوده بیشتری برای سرمایه گذاری ایجاد می کند، اضافه کرد: میزان بهره وری هر واحد را باید بر اساس فناوری در دسترس آن مجموعه سنجید. فناوری در دسترس ما ممکن است با فناوری روز دنیا فرق بسیار زیادی داشته باشد و این به دلیل نداشتن توانایی مالی برای خرید فناوری جدید نیست بلکه آن کشورها این فرصت را در اختیار ما نمی گذارند.
وی به وجود اعتراض هایی در خصوص فعالیت معدن بوکسیت تاش در دامنه کوه شاهوار هم اشاره کرد و گفت: منکر ضربه زدن این واحد معدنی به محیط زیست نیستیم اما متأسفانه بیشتر سمن های زیست محیطی استانداردها روز دنیا را می بینند اما از طرف دیگر نگاه نمی کنند که ما میزان استاندرد را بر اساس فناوری که در اختیار داریم، رعایت می کنیم.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه هدف توسعه شهرستان بوده و وارد حاشیه های 2 طرف این ماجرا نمی شود، افزود: مجوز بهره برداری معدن بوکسیت با 25 درصد مازادی که می تواند برداشت کند، سالانه 420 هزار تن است و علاوه بر اینکه کارشناسان معدنی اداره در طول سال از این معدن بازدید می کنند، یک نوع سیستم خود کنترلی هم در منطقه ایجاد شده به این ترتیب که شرکت 'چشمه ساران تاش' در زمان تحویل بار می تواند وزن آن را اندازه گیری کرده و مردم خودشان بر اضافه برداشت از معدن نظارت داشته باشند.
کاملی با بیان اینکه از شرکت آلومینا خواسته شده از نیروهای بومی شهرستان استفاده کند، اضافه کرد: هیچ بحثی درخصوص لزوم اهمیت به محیط زیست وجود ندارد و نمی گوییم معدن بوکسیت هیچ ضربه ای به طبیعت وارد نمی کند اما آن آسیبی که برخی ادعا می کنند، وارد نمی شود چون تاکنون از لحاظ علمی چیزی ثابت نشده است.
وی ادامه داد: این معدن با توجه به فناوری در دسترس خود کم ترین صدمات را وارد می کند برای نمونه عمق چاله های انفجاری و بیل های مکانیکی به 2 متر کاهش یافته برای اینکه به لایه های پایینی فشاری وارد نشود.
کاملی درباره نداشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت: این منطقه طبق قانون جزو مناطق چهارگانه حفاظتی نبوده و بنابراین مجوزهای مورد نیاز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرفته شده است.
کوه شاهوار در شمال غربی شاهرود قرار دارد و بلندترین قله استان سمنان است.
این کوه یکی از جاذبه های گردشگری شاهرود به شمار می رود.
به عقیده معترضان به فعالیت های معدن بوکست، میزان برداشت ها از ضابطه خاصی برخوردار نبوده و موجب تخریب کوه شاهوار به عنوان کانون آبساز منطقه می شود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.